هدف از عرضه سکه باید کاهش حباب باشد

رییس سابق بانک مرکزی اظهار داشت: هدف از عرضه سکه باید منطقی باشد و هدف منطقی هم از بین بردن حباب است و اگر خارج از این هدف اقدام شود، درست نیست.

ولی‌الله سیف در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری عرضه سکه از هفته آتی در مرکز مبادله ارز و طلا بر بازار اظهار داشت: بانک مرکزی مسئولیت مدیریت بازار طلا و سکه را هم برعهده دارد و اساسا مداخله مناسب و درست در بازار طلا و سکه با هدف از بین بردن یا کاهش حباب قیمتی انجام می‌شود.

وی افزود: زمانی که در قیمت سکه حباب به وجود می‌آید، بانک مرکزی نسبت به عرضه مقداری سکه اقدام می‌کند که البته این یک روش سنتی، معمول و موفق بوده است. در سال‌های گذشته عرضه در بانک کارگشایی و از طریق حراج سکه انجام و زمانی که حباب از بین می‌رفت، عرضه متوقف می‌شد.

رییس اسبق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش عرضه سکه در کاهش قیمت آن اثرگذار خواهد بود، گفت: در شرایط عادی قیمت سکه با احتساب قیمت روز دلار در نرخ انس جهانی محاسبه می‌شود و به هر مبلغی بیش از این، حباب گفته می شود. در صورتیکه در قیمت بازار سکه، حباب باشد، عرضه سکه برای از بین بردن آن اقدامی منطقی و درست است. ولی در شرایطی که قیمت روز بازار همان قیمت واقعی سکه باشد و حبابی در آن وجود نداشته باشد، بعد از آن عرضه سکه باید متوقف شود و ادامه آن با هدف کاهش قیمت، غیر اصولی خواهد بود.

سیف ادامه داد: به همین دلیل هدف از عرضه سکه باید منطقی باشد و هدف منطقی هم از بین بردن حباب است و اگر خارج از این هدف اقدام شود، درست نیست.

منبع
ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا