سهم ۶۰ درصدی تراکنش‌های خرد در شبکه کارتی/ نظام پرداخت باید متنوع شود

مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک با اشاره به محدودیت‌های موجود در نظام پرداخت فعلی گفت: با توجه به حجم بالای استفاده از شبکه کارتی در نظام پرداخت، نیازمند تنوع بخشی به نظام شبکه پرداختی در کشور هستیم.

علیرضا ماهیار با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران به شبکه پرداختی کشور اشاره کرد و گفت: شبکه پرداخت کشور، در قیاس با شبکه پرداخت خیلی از کشورهای دنیا بسیار مجهز و در عین حال قدرتمند است و شاید موضوعی که تا به حال کمتر به آن توجه شده است، بحث الگوها و استفاده از راهکارهای مدرن است. 

ماهیار به حجم ۶۰ درصدی تراکنش‌های خرد و خیلی خرد توسط شبکه کارتی در نظام پرداخت کشور اشاره کرد و گفت: امروز سوال اساسی این است که آیا تراکنش‌های خرد و خیلی خرد در کشورهای دنیا از طریق شبکه کارتی صورت می‌گیرد یا از طریق کیف پول و ابزارهای درون بانکی انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: نکته دیگر این‌ است که بسیاری از روش‌های پرداخت در کشور ما برای پرداخت‌های مشخص نهادینه شده بود، ولی امروز پرداخت‌های زیر ۱۰۰ هزارتومان و ۱۰ هزار تومان بخش قابل توجهی از پرداخت‌های شبکه بانکی را شامل می‌شود و برنامه ما بر این است که بسیاری از این پرداخت‌ها را به بخش‌های مبتنی بر کیف پول و غیر تماسی منتقل کنیم که باعث می‌شود حجم بسیار تاثیرگذاری از شبکه پرداخت کشور کاهش یابد.

مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک با اشاره به عصر هوش مصنوی گفت: موضوع دیگر بحث استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی است که بانک‌ها شروع به کار کرده‌اند و ما نیز در مجموعه ملی انفورماتیک در حال حرکت به سمت استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی هستیم و امیدواریم بتوانیم این کاربردها را فراگیر کرده و در بخش تراکنش‌ها از آن استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی می‌تواند به مدیریت تراکنش‌ها کمک شایانی کند و در بحث جلوگیری از کلاهبرداری‌ها اثر گذار است، جلوی بسیاری از تراکنش‌های غیر قانونی را گرفته و حتی می‌تواند الگوهای تسویه را اصلاح کند که در نهایت تحول مهمی در اکوسیستم نظام پرداخت کشور محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک در پایان با اشاره به لزوم تنوع بخشی به ابزارهای پرداختی در کشور گفت: اگر بتوانیم ترکیبی از نظام پرداختی را در اختیار داشته باشیم، بی شک تنوع این سیستم پرداختی موجب کاهش چشمگیری از کلاهبرداری‌های موجود در سیستم پرداخت می‌شود. 

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا