راه‌اندازی سامانه«خودنویس»/ امکان ثبت رایگان قراردادهای خرید و فروش مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس وجود دارد، گفت: خرید و فروش مسکن در سال ١۴٠٣ به این سامانه اضافه می‌شود.

هادی عباسی در نشست خبری امروز از راه‌اندازی سامانه«خودنویس» برای اتصال مشاوران املاک به سامانه دولتی مسکن خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی که براساس تکالیف قانونی پیگیری می‌کند، توسعه سامانه املاک و مستغلات است که این سامانه از سال ١٣٨٨ راه اندازی شده‌ است. 

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن تکلیفی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شد این بود که وزارت راه و شهرسازی بستری را تعیین کند که مردم بتوانند در این سامانه قرارداد ثبت کنند اما سامانه در ١٠ ساله گذشته به روز نشده بود و قرار بر این شد که نرم افزار جدید طراحی شود و خرداد ماه امسال این سامانه به صورت آزمایشی در اختیار مردم قرار گرفت و قراردادهای اجاره خود را توانستند در این سامانه ثبت کنند و این امکان به صورت ٢۴ ساعته و رایگان در اختیار مردم برای ثبت قراردادها قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: در فاز دوم موضوع اتصال مشاوران املاک به این سامانه مطرح شد و در این سامانه تنها مشاوران املاک مجاز می‌توانند ورود کنند و قرارداد منعقد کنند. املاک مجاز از این پس می‌توانند در سامانه «خودنویس»فعالیت کنند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم این است که ملک مورد قرارداد باید پیش از این باید در سامانه املاک ثبت شده باشد . 

عباسی ادامه داد: در ١١ استان سامانه خودنویس برقرار است و سامانه قدیمی دیگر در دسترس نیست اما همچنان مباهینامه‌هادر سامانه قدیمی ثبت می‌شوند.

وی افزود: به صورت شبانه روزی این سامانه را رصد می‌کنیم و آخرین وضعیت تا این ساعت ٨٧ هزار و ۶٨ قرارداد اجاره به دو طریق مردم با مردم و همچنین مشاوره املاک برای مردم در این سامانه ثبت شد. و با یک شاهد از طرف موجر و یک شاهد از طرف مستاجر این قرارداد منعقد می‌شود و تاکید می‌شود که حتما باید سیم کارت افراد تحت مالکیت خودشان باشد و زمان اجاره را خود مردم انتخاب می‌کنند و این قرارداد الکترونیک برای اولین بار در کشور انجام می‌شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس وجود دارد، گفت: خرید و فروش مسکن در سال ١۴٠٣ به این سامانه اضافه می‌شود.

عباسی با اشاره به مطرح شدن برخی از نگرانی‌ها درباره اشتغال مشاوران املاک با راه‌اندازی این سامانه اظهار داشت: مشاوران املاک بیکار نمی‌شوند و اتفاقا کار برای مشاوران املاک بیشتر هم می‌شود اما باید به نقطه‌ای برسیم که خدمات مشاوران املاک تخصصی‌تر شود و خدمات را در سطح بالاتری ارایه دهند.

وی ادامه داد: در این سامانه موضوع مهم این است که این حق انتخاب را به مردم می‌دهیم که خودشان قرارداد را ثبت کنند یا اینکه در این سامانه مردم از طریق مشاوران املاک قرارداد منعقد کنند، البته مشاوران املاک در این سامانع، حق العمل را می‌گیرند که این مبلغ در تهران یک چهارم ماهیانه طرفین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره تدبیرهای این سامانه برای موضوعات خاص، گفت: برای مثال املاکی داریم که به نام چند نفر است و این مالکان قصد دارند که این ملک را اجاره بدهند که این امکان هم در این سامانه تعریف شده‌است. همچنین اگر ملک کاداستر نباشد اما کد پستی داشته باشد، امکان قرارداد در این سامانه را خواهد داشت.

وی همچنین درباره انعقاد قراردادهای اجاره با سقف قیمتی ادامه داد: قرارداد اجاره مبتنی بر توافق است هر قرارداد توافقی با هر قیمتی امکان ثبت شدن در این سامانه را دارد.

عباسی تاکید کرد: همچنین امکان قرارداد صوری و انعقاد چند قرارداد برای یک واحد وجود ندارد چراکه اطلاعات آن واحد ثبت شده و امکان اجاره دادن یک واحد در چند قرارداد وجود ندارد.

منبع
ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا