معرفی ویزای توریستی آمریکا

افرادی که تصمیم دارند برای مدت‌زمان کوتاهی به ایالات‌متحده آمریکا سفر کنند، باید ویزای توریستی آمریکا یا همان Visitor Visa را به‌دست آورند. Visitor Visa نوعی ویزای غیر مهاجرتی و کوتاه‌مدت است که اجازه اقامت موقت در آمریکا را به متقاضیان می‌دهد. اهمیت و ضرورت دریافت ویزای توریستی برای متقاضیان سفر به آمریکا بر کسی پوشیده نیست، به‌خصوص ایرانیانی که برای سفر به اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی به ویزا نیاز دارند. به دلیل اهمیت دریافت ویزای توریستی آمریکا برای اقامت کوتاه‌مدت ایرانیان، تصمیم داریم اطلاعاتی کامل در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

images 1706023145 65afd8e9277e3

آشنایی با انواع ویزای توریستی آمریکا

به‌طورکلی می‌توان ویزای توریستی ایالات‌متحده آمریکا را برای اتباع ایرانی و دیگر کشورهای دنیا به سه دسته تقسیم‌بندی کرد. متقاضیان با داشتن هرکدام از انواع ویزای توریستی این کشور، می‌توانند به ایالات‌متحده آمریکا سفرکرده و برای مدت‌زمان معینی در آمریکا اقامت کنند:

  • ویزای نوع B یک: این نوع ویزا معمولاً برای متقاضیانی که با اهداف تجاری تصمیم دارند به آمریکا سفر کنند، صادر می‌شود.
  • ویزای نوع B دو: متقاضیان با اهداف تفریحی و گردشگری باید ویزای نوع B دو دریافت کنند.
  • ویزای نوع B یک/ B دو: این نوع ویزا تلفیقی از دو ویزای گردشگری نامبرده است.

مراحل دریافت و اخذ ویزای توریستی آمریکا

به‌منظور دریافت ویزای توریستی ایالات‌متحده، متقاضیان باید مراحلی را پشت سر بگذرانند. ترتیب انجام مراحل موردنیاز برای دریافت ویزا ممکن است در کنسولگری‌های آمریکا در کشورهای مختلف، متفاوت باشد. بااین‌حال به‌طورمعمول برای دریافت ویزای توریستی کشور آمریکا، متقاضی باید روالی که در ادامه توضیح می‌دهیم را طی کند.

  • در اولین مرحله، متقاضیان دریافت ویزای توریستی، باید فرم DS-160 یا همان فرم تقاضا برای دریافت ویزا را برای خود و همراهانشان تکمیل کنند. این فرم به شکل آنلاین روی وب‌سایت سفارت وجود دارد و متقاضیان بعد از تکمیل آن باید منتظر تأییدیه فرم باشند.
  • با تأیید فرم تقاضای ویزا، رسیدی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که وجود آن رسید، هنگام مصاحبه در سفارت ضروری است.
  • مرحله بعدی شامل آپلود عکس طبق استانداردهای سفارت به همراه فرم تقاضا و دریافت وقت مصاحبه در سفارت خواهد بود. ضمناً بهتر است بدانید مدت‌زمان انتظار به‌منظور دریافت وقت مصاحبه به فصل، مکان و نوع ویزا بستگی دارد.
  • متقاضیان به‌منظور دریافت ویزا باید در کنسولگری آمریکا و نزد افسران سفارت احراز صلاحیت کنند.
  • پس از مصاحبه، متقاضیان باید منتظر دریافت تأیید ویزای خود توسط افسران سفارت باشند.

نکته‌ای که باید هنگام دریافت وقت سفارت آمریکا به آن توجه داشته باشید این است که متأسفانه به دلیل سیاست‌های بین‌المللی ایران، سفارت یا کنسولگری آمریکا در داخل کشور وجود ندارد. با توجه به همین موضوع، متقاضیان برای دریافت وقت سفارت باید به کشورهای همسایه مراجعه کنند.

images 1706023145 65afd8e93cc58

دریافت ویزای توریستی آمریکا چقدر هزینه دارد؟

به‌طورکلی متقاضیان برای دریافت ویزای توریستی ایالات‌متحده، باید حدود ۱۶۰ دلار پرداخت کنند. این مقدار هزینه به‌عنوان حق‌الزحمه بابت بررسی پرونده متقاضیان دریافت می‌شود؛ از همین رو حتی درصورتی‌که ویزا به فرد تعلق نگیرد، هزینه پرداخت‌شده عودت داده نخواهد شد.

اما درصورتی‌که فرد، واجد شرایط دریافت ویزا باشد، علاوه بر هزینه بررسی پرونده، باید مبلغی هم بابت صدور ویزا به‌حساب سفارت واریز کند. علاوه بر این هزینه‌ها متقاضی باید هزینه ترجمه مدارک، سفر به کشورهای همسایه برای مصاحبه با سفارت و هزینه‌های مربوط به اقامت در کشورهای همسایه را هم به هزینه‌های مربوط به دریافت ویزای توریستی ایالات‌متحده اضافه نماید.

در کل هزینه دریافت ویزای توریستی ایالات‌متحده با توجه به مکان انجام مصاحبه، زمان سفر، انتخاب‌های متقاضی و همچنین شرایط موجود، متغیر است.

مدارک مورد نیاز به‌منظور دریافت و اخذ ویزای توریستی آمریکا

متقاضیان به‌منظور دریافت ویزای توریستی کشور آمریکا به مدارک و شرایطی که در ادامه معرفی می‌کنیم، نیاز خواهند داشت:

  • داشتن پاسپورت معتبر که حداقل تا ۶ ماه بعد از مدت اعتبار ویزای توریستی، اعتبار داشته باشد.
  • فرم تقاضا برای دریافت ویزا به همراه تأییدیه آن
  • چند قطعه عکس مطابق با استانداردهای خواسته‌شده
  • شناسنامه
  • هدف از سفر، ارائه برنامه زمانی گردشگری و ارائه برنامه کاری
  • اسناد مرتبط با تمکن مالی
  • ارائه دعوت‌نامه
  • اسنادی که وابستگی متقاضی به کشور محل تولدش را اثبات می‌کند.

تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای توریستی آمریکا

در رابطه با تمکن مالی برای دریافت ویزای توریستی کشور آمریکا، باید گفت که تاکنون هیچ مبلغ ثابتی برای این منظور تعیین نشده و حدنصابی ندارد. در کل متقاضیان باید بتوانند میزان توانایی مالی خود را برای داشتن اقامت کوتاه‌مدت در آمریکا به افسران سفارت نشان داده و به آنان اثبات کنند که به‌هیچ‌عنوان برای دولت آمریکا مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

با توجه به همین منظور، متقاضیان می‌توانند با ارائه موجودی حساب بانکی خود، اسناد ملکی و همچنین گردش حساب شش ماهه اخیر، توانایی خود بابت پرداخت هزینه‌های اقامت، خوردوخوراک و رفتن و برگشت را اثبات کنند.

درصورتی‌که متقاضیان از تمکن مالی کافی برخوردار نباشند، باید مدارکی دال بر اینکه فرد دیگری هزینه سفر آن‌ها را پرداخت می‌کند به سفارت ارائه دهند. ارائه دعوت‌نامه از سوی دوستان یا آشنایانی که مقیم آمریکا هستند، افسران سفارت را به صدور ویزا ترغیب می‌کند. ازنظر افسران سفارت، دعوت‌نامه نشانه آن است که شخصی در آمریکا پذیرای متقاضی است؛ از همین رو همواره دریافت ویزای گردشگری با ارائه دعوت‌نامه ساده‌تر بی‌نظر می‌رسد.

برای افزایش شانس اخذ ویزای توریستی آمریکا چه باید کرد؟

شرایط و مدارک به‌علاوه نحوه انجام امور از مهم‌ترین مواردی هستند که روی افزایش شانس دریافت ویزای توریستی تأثیر می‌گذارند. بااین‌حال متقاضیان می‌توانند با فراهم نمودن شرایط زیر، شانس خود را برای دریافت ویزا افزایش دهند:

  • اشتغال به تحصیل در کشور محل تولد
  • اشتغال به شغلی مناسب در کشور محل تولد
  • داشتن سرمایه و تمکن مالی کافی
  • برخورداری از دعوت‌نامه
  • داشتن سوابق مسافرتی دیگر همچون سابقه سفر به چین
images 1706023145 65afd8e94b6b9

آیا تنها ویزای توریستی می‌تواند مجوز ورود به آمریکا باشد؟

با داشتن ویزای توریستی آمریکا، متقاضی تنها می‌تواند به فرودگاه یا یکی از بنادر ورودی ایالات‌متحده وارد شود. درواقع متقاضی باید در فرودگاه یا بندر برای ورود به خاک آمریکا درخواست دهد؛ پس از درخواست متقاضی، افسران با بررسی ویزا، پاسپورت و وسایل همراه، اجازه ورود او به خاک آمریکا را صادر می‌کنند. با این اوصاف بهتر است که متقاضیان پیش از سفر به آمریکا در رابطه با محدودیت بار و ممنوعیت جابه‌جایی بارها اطلاعاتی به‌دست آورده تا برای ورود به خاک ایالات‌متحده با مشکل مواجه نشوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا