چرتکه چیست؟

واژه شناسی:

واژه ی چرتکه تغییر یافته ی کلمه ی شوتی یا چوتی در زبان روسی بوده است. چوتی در زبان روسی به معنای تسبیح بوده و بر اساس باور برخی افراد علت انتخاب این نام، شکل ظاهری چرتکه می باشد.  

پیشینه چرتکه

زمان دقیق پیدایش این وسیله تا کنون نامعلوم بوده اما بر اساس تحقیقات انجام شده اولین چرتکه تاریخ حدود 2700 سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده ی چین و خاور نزدیک باستان، یونان و روم قرار گرفته است. مردم ایران نیز برای اولین بار حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح و در زمان امپراطوری هخامنشیان از این وسیله به منظور انجام محاسبات ریاضی استفاده می کردند. جالب است بدانید که امروزه نیز این وسیله در میان بسیاری از تاجران آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزار چرتکه و طراحی آن

طراحی چرتکه در طول تاریخ بارها و بارها تغییر کرده و شکل ظاهری این وسیله در بسیاری از مناطق جغرافیایی با دیگری متفاوت بوده است. به طور کلی چرتکه از تخته ای چوبی با تعدادی مهره و میله های عمودی تشکیل شده و در گذشته عموما جنس این وسیله از سنگ بوده است.  میله های عمودی از راست به چپ به ترتیب یکان، دهگان، صدگان و … می باشد.

نکته: با این وسیله می توان به آسانی اعداد اعشاری و منفی را نیز محاسبه کرد.

محاسبات ذهنی چرتکه چیست؟

در چند سال اخیر انجام محاسبات چرتکه به صورت ذهنی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. کودکان از سنین کم می توانند با آموختن این مهارت، ذهن خود را تقویت کرده و آمادگی لازم به منظور ورود به مدرسه را کسب کنند. در ادامه به بررسی فواید یادگیری ذهنی چرتکه خواهیم پرداخت.

(توانایی حل مسائل ریاضی)

 یادگیری و انجام محاسبات ریاضی بسیار دشوار بوده از این روی بسیاری از کودکان در طول دوران تحصیل، علاقه ای به این درس نخواهند داشت. با یادگیری مهارت چرتکه و تسلط کافی بر آن، کودکان در کمترین زمان ممکن محاسبات ریاضی را انجام داده از این روی به این درس علاقه مند می شوند.

(دقت و تمرکز)

 بسیاری از کودکان در سنین کم با مشکل عدم تمرکز رو به رو بوده که این نکته می تواند کودکان را در زمان تحصیل با مشکل رو به رو کند. انجام محاسبات ذهنی چرتکه سبب شده تا علاوه بر مهارت های ریاضی، تمرکز کودکان نیز تقویت شود. بر اساس تحقیقات انجام شده آموزش این مهارت به کودکان با شرایط خاص (نظیر اوتیسم) نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

(عملکرد مغز)

 مهارت چرتکه به طور همزمان دو نیمکره ی مغز را فعال کرده از این روی سبب تقویت عملکرد مغز می شود.

(حل مسئله)

 با انجام محاسبات ذهنی چرتکه، چندین فرمول به طور همزمان بررسی می شود که این نکته تاثیر مثبتی بر توانایی حل مسئله دارد. مهارت حل مسئله سبب شده تا کودکان در سنین بزرگسالی نیز با چالش های زندگی به خوبی رو به رو شوند.

(استرس و ترس)

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند، اختلال اضطرابی یا همان استرس است. این موضوع سبب شده تا کودکان توانایی شرکت در کلاس های درس را نداشته و دائما به والدین خود وابسته باشند.  مهارت چرتکه و انجام محاسبات به صورت ذهنی سبب شده تا تنها هدف کودک، رسیدن به جواب درست باشد از این روی به صورت ناخودآگاه این مشکل به طور کامل از بین می رود. افزایش اعتماد به نفس: دستیابی به پاسخ صحیح و حل مسائل سبب افزایش اعتماد به نفس شده از این روی کودکان در آینده نیز به افرادی موفق و توانمند تبدیل می شوند.

images 1702654544 657c7250e75d1

درک و منطق: علم ریاضیات بر اساس قاعده و قانون استوار است.

بر اساس تحقیقات انجام شده افراد موفق در علم ریاضیات همواره با اصول و منطق از مسائل گوناگون عبور می کنند. آموزش این مهارت به کودکان از سنین پایین نیز سبب شده تا  درک و منطق کودکان تقویت شود.

بهترین زمان یادگیری چرتکه

یادگیری این مهارت در هر سنی امکان پذیر است اما به جهت دستیابی به نتیجه ی بهتر به والدین توصیه می کنیم که فرزند خود را از سنین 4 تا 7 سالگی با این مهارت آشنا کنند.

روش های محاسباتی چرتکه

چرتکه در چین باستان از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده از این روی بسیاری از روش های محاسباتی این وسیله نیز مربوط به همان دوره می باشد. سوآن پان: چرتکه هفتایی یا سوآن پان یکی از تکامل یافته ترین چرتکه ها بوده که امروزه نیز در بسیاری از کلاس های آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. خوب است بدانید که چرتکه سوآن پان حدود 1200 سال قدمت دارد. محاسبات ووچینگ، تای یی، لیوژی ، چنگ شو، تورتویز از محبوب ترین روش های محاسباتی چرتکه به سبک چینی محسوب می شود.

کلاس های آموزشی چرتکه

روش های گوناگونی به منظور یادگیری این مهارت وجود داشته که در ادامه به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد. شرکت در کلاس های آموزشی حضوری: آموزشگاه های متعددی در سطح شهر وجود داشته که این مهارت را از پایه و با اصول به کودکان آموزش می دهد. شرکت در کلاس های آموزشی چرتکه قبل از هفت سالگی می تواند کودک را برای شرکت در مدرسه نیز آماده کند. سی دی های آموزشی: پکیج های آموزشی گوناگونی در بازار موجود است که این مهارت را از سطح مبتدی تا پیشرفته آموزش می دهد. هم چنین اقلام متنوعی نظیر چرتکه، دفتر محاسبات و غیره نیز به همراه سی دی های آموزشی ارسال می شود.

پکیج های آموزشی برای والدین شاغل گزینه ی بسیار مناسبی می باشد. 

کلاس های مجازی: بسیاری ازکودکان شرایط شرکت در کلاس های حضوری را ندارند به همین جهت این دسته از افراد می توانند در کلاس های آنلاین آموزش چرتکه شرکت کرده و به خوبی با این مهارت آشنا شوند.

هزینه ی یادگیری مهارت چرتکه

همان طور که پیش تر به این نکته اشاره کرده ایم، روش های گوناگونی به منظور یادگیری این مهارت وجود داشته که هر کدام هزینه ی منحصر به فردی به همراه دارد.

کلام آخر:

یادگیری مهارت چرتکه فواید گوناگونی داشته از این روی در سال های اخیر طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

آموزش این مهارت به کودکان قبل از 7 سالگی سبب بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز شده از این روی به والدین گرامی توصیه می کنیم که کودکان خود را قبل از 7 سالگی با این مهارت آشنا کنند.

https://tonomic.ir/chortekeh/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا