واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

اخبار بازار ایران – در حالیکه قرار بود تا پایان بهار امسال 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود اما تاکنون کمتر از 7 هزار دستگاه وارد شده و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به طور کلی تخصیص ارز به این حوزه را به صلاح کشور ندانسته است.

سال 97 بنا به محدودیت‌های ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا 31 اردیبهشت ماه سال 1401 ممنوع اعلام شد. با اتمام این مصوبه، بهار سال 1401 واردات خودرو آزاد شد و اوایل شهریور ماه همان سال آئین نامه واردات خودرو به تصویب هیات دولت رسید و اعلام شد که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است.
در این مدت وزارت صمت وعده‌های زیادی داد که از جمله مهم‌ترین آنها واردات 200 هزار دستگاه خودروی خارجی تا خرداد 1402 بود. همچنین مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، نیز تاکید کرد که از خرداد 1402 به این سو شاهد انبوه واردات خودروهای خارجی خواهیم بود. براساس همین وعده‌ها بود که وزارت صمت اسفند پارسال برای پیش فروش خودروهای وارداتی اقدام به ثبت‌نام از 34 هزار نفر با شرط مسدود کردن 500 میلیون تومان کرد که با انصراف 4 هزار نفر، 30 هزار نفر در صف خرید باقی ماندند.
با این حال آذر ماه نیز رو به اتمام است و طبق آمار رسمی آمار گمرک ایران در 8 ماهه ابتدای امسال، 3 هزار و 488 دستگاه خودروی سواری به ارزش 69 میلیون و 615 هزار دلار به کشور وارد شده است. البته ضیغمی در واکنش به این آمار اعلام کرد که «آمار اعلامی گمرک صرفا براساس خودروهایی است که ترخیص قطعی شده‌اند و خودروهایی که در گمرکات هستند و اظهار نشده‌اند یا در بنادر هستند را شامل نمی‌شود بنابراین تاکنون 6 هزار و 452 دستگاه خودرو سواری وارد گمرکات و بنادر کشور شده است.»
در این بین با توجه به اینکه روند واردات خودرو برخلاف وعده‌های داده شده به شدت کند است و کارشناسان نیز علت کندی واردات را مشکلات ارزی اعلام می‌کنند، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نیز دیروز در همایش اقتصاد ایران گفت که تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست.
منظور تاکید کرده که فرض کنیم سال آینده 2 تا 3 میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و براساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. درحالی که می‌دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو را داریم.
با این اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و البته روند کند واردات خودرو، به نظر می‌رسد نباید امید چندانی به تحقق وعده‌های افزایش واردات خودرو داشت. از آن طرف نیز آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیز همچنان در دولت رسوب کرده و مشخص نیست ابلاغ بشود یا نشود.
ازسوی دیگر وزیر صمت پیش از این درباره خودروهای وارداتی و تعیین تکلیف ثبت‌نام‌کننده‌ها، گفته بود که «واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذرماه 1402 تکلیف همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو، مشخص می‌شود.» اما آذر ماه هم رو به اتمام است و این متقاضیان همچنان بلاتکلیف هستند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا