تکالیف قانونی اشخاص مشمول قانون سامانه مودیان

باتوجه به اینکه هدف سامانه مودیان مالیاتی شفاف‌سازی گزارش‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی میباشد با رعایت قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، کمتر مودی دچار خطا خواهد شد. تکالیف قانونی مودیان تکالیفی است که قانون سازمان اداره مالیات برای مودیان در نظر گرفته است و هدفی است که در این محتوا به آن میپردازیم 

ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان

طبق ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی یک ترتیب برای ثبت نام مودیان در نظر گرفته است که میبایست طبق آن هر مودی در سامانه ثبت نام نماید. از جمله تکالیف قانونی مودیان که زمان ثبت نام بر عهده خرده فروشان میباشد عبارت است از،  خرده‌فروشانی که مستقیما با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط هستند، باید علاوه‌بر ثبت نام در سامانه مودیان، از پایانه‌های فروشگاهی نیز استفاده کنند. قانون دوم، مودیانی است که با مصرف‌کننده نهایی ارتباط ندارند،  استفاده از پایانه فروشگاهی برای آآنها الزامی نیست؛ ولی باید همگی صورتحساب‌های خود را در موعد مقرر از طریق سامانه مودیان در اختیار سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان: مراجعه به وب سایت رسمی tax.gov.ir و گذراندن مراحل زیر میباشد

1- دریافت گواهی امضای الکترونیک

2- دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

3-  دریافت شناسه کالاها و خدمات 

لازم به ذکر است که هر کدام از مدارک بالا سامانه مخصوص به خود را دارد 

images 1700642325 655dbe1558072

فرایند ثبت معاملات و محاسبه مالیات در سامانه مودیان به چه شکل انجام می‌شود؟

طبق ماده ۵ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، فرایند کلی ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مودیان که جزو تکالیف قانونی مودیان میباشد طبق قواعد زیر انجام میگردد:

۱. فروشندگان میبایست از طریق سامانه مودیان صدور صورتحساب های الکترونیکی خود را صادر نمایند. مودیانی که با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط دارند، میبایست از طریق پایانه فروشگاهی نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی اقدام نمایند.

۲. درصورتی که مودی خریدار، مصرف‌کننده نهایی نباشد، صورتحساب خرید‌های انجام‌شده وی به صورت پیش‌فرض به کارپوشه وی در نرم افزار مودیان مالیاتی انتقال پیدا می‌کند. 

حداکثر جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر مودی چقدر است؟

طبق ماده ۶ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، که جزوتکالیف قانونی مودیان هم میباشد، حداکثر جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر مودی در هر دوره مالیاتی نباید بیشتر از سه برابر فروش اظهار‌شده در دوره مشابه سال قبل باشد. این مورد در شرایطی لحاظ میشود که مالیات سال قبل به سازمان اعلام شده و پرداخت شده باشد و یا ترتیب پرداخت صورت های مالی برای سازمان امور مالیاتی کشور داده شده باشد.

درصورتی‌ که صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از حد مجاز مقرر در این ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان باشد، کلیه مودیان باید نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه، تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی اقدام کنند؛ در غیر این‌ صورت از تکالیف قانونی مودیان تعدی شده است و به ‌صورتحساب الکترونیکی صادر شده اعتبار مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.

جرائم عدم انجام تکالیف قانونی سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

مودیانی عزیزی که در انجام تکالیف قانونی سامانه مودیان کوتاهی میورزند و یا به درستی صورتحساب های خود را وارد سامانه نمیکنند و مشمول فرار مالیاتی هستند توسط سازمان امور مالیاتی جریمه خواهند شد. این سازمان برای اطمینان از اجرای مقررات مصوب در قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، جرایم مختلفی را برای این مودیان در نظر گرفته است. جرائم مودیانی که از انجام تکالیف قانونی مودیان سرباز میزنند عبارت است از: 

الف) عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی یا حافظه مالیاتی، استفاده کردن از حافظه مالیاتی سایر مودیان، واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران ، جرائم عدم صدور صورتحساب الکترونیکی متناسب با سامانه مودیان ، جرائم عدم اعلام شماره حساب بانکی مربوط به فعالیت اقتصادی  : همگی این موارد پس از فراخوان رسمی سازمان امور مالیاتی، اگراین تخلف ها شامل حال مودی شود، جریمه های زیر را میبایست پرداخت نماید :

  1. ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش یا ۲ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) به سازمان امور مالیاتی بپردازد. 
  2. معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در آن سال مالی برای مودیانی که در سامانه ثبت نام نکرده اند، اعمال نخواهد شد.
images 1700642393 655dbe59c59b6

جرائم عدم تحویل صورتحساب به خریدار یا حذف صورتحساب‌ها

درصورتی‌ که فروشنده از ارائه صورتحساب چاپی به خریدار خودداری کرده یا اقدام به حذف یا مخدوش کردن صورتحساب کند، جریمه‌ای معادل ۲ درصد مبلغ صورتحساب یا ۲ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) برای فرد متخلف در نظر گرفته خواهد شد. اعلام صورتحساب حقوق کارگران و سایر هزینه‌های مجموعه اقتصادی نیز برای محاسبه مالیات سالانه اجباری است.

عدم اعلام گزارشات فروش واحد اقتصادی در سامانه مودیان

درصورتی‌ که صاحبان واحد‌های اقتصادی از ثبت یا اعلام گزارشات مربوط به فروش در سامانه مودیان خودداری کنند، مشمول پرداخت جریمه‌ای به میزان ۱ درصد مبلغ فروش گزارش‌ نشده یا ۱ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) خواهند شد.

علاوه‌ بر این موارد، اعلام شماره حساب‌های بانکی، شناسه یکتای دستگاه کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود به سازمان امور مالیاتی نیز ضروری است. در صورت مرتکب شدن هرگونه خطا، سازمان امور مالیاتی می‌تواند نسبت به انجام مراتب قانونی و پیگیری تخلف اقدام کند.

چه کسانی مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند؟

بر اساس بند ج ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه اشخاص حقیقی اعم از صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم، جزو اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند و میبایست طبق تکالیف قانونی مودیان که زیر نظر سازمان امور مالیاتی ارائه شده است پیش بروند.

images 1700642431 655dbe7f674ca

تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چه زمانی است؟

تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت میباشد و زمان فراخوان سامانه مودیان باتوجه‌ به نوع کسب‌ وکارها متفاوت است. به‌طورکلی، شرکت‌ها باتوجه‌ به نوع دسته‌بندی‌هایشان باید در تاریخ‌های درج‌ شده که زیر نظر سازمان امور مالیاتی اعلام میشود، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند.

تاریخ اجرای قانون سامانه مودیان و ثبت نام در این سامانه، به دسته‌بندی شرکت‌ها بستگی دارد. به همین خاطر در زمان ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی باید نوع کسب‌ وکار خود را به‌ درستی مشخص کنید.

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا