صرفه جویی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعبی گاز با تعویض بخاری

اخبار بازار ایران –‌ علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره طرح تعویض بخاری‌های فرسوده منازل با بخاری‌های پر بازده هرمتیک گفت: ما بخشی از رشد اقتصادی کشور را از محل افزایش سطح بهره‌وری در کشور به دست می‌آوریم و سه و نیم درصد اقتصادی کشور را از محل بهره‌وری در نظر گرفته‌ایم.

عنابستانی در ادامه بیان کرد: بهره‌وری یعنی استفاده بهینه از انرژی و استفاده بهینه از تمام امکانات، اما متأسفانه در حوزه استفاده از تمام انرژی‌ها مثل گاز، برق، بنزین و آب به شدت نامناسب مصرف می‌کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: مصارف خانگی ما در حوزه برق به دلیل نامناسب بودن کولرهای آبی مصرف بسیار غیر بهینه و بالایی است. در حوزه مصرف گاز نیز به دلیل فرسوده بودن بخاری‌های موجود در منازل مصرف بسیار بالایی از این گاز داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یقیناً دولت هیچ چاره‌ای ندارد برای اینکه ناترازی انرژی را حل کند به همین دلیل ضروری است به سمت طرح تعویض ۵ میلیون بخاری فرسوده با ۵ میلیون بخاری هرمتیک و با بازدهی بالا حرکت کند تا سطح بهره‌وری وسایل وسایل گرمایشی در منازل بالا برود و در مقابل سطح استفاده از گاز نیز پایین بیاید.

عنابستانی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت برای اینکه به رشد اقتصادی سه و نیم درصدی که برای آن در زمینه بهره‌وری تعیین شده برسد، باید حتماً طرح تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های هرمتیک نسل جدید را اجرایی کند.

وی در ادامه افزود: تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های جدید به عنوان یک تکلیف در برنامه هفتم بر دوش دولت گذاشته شده است و باید به آن عمل کند.

عنابستانی گفت: با تعویض بخاری‌های فرسوده می‌توانیم از ناترازی گاز در زمستان‌ها جلوگیری کنیم. با تعویض بخاری‌های فرسوده می‌توانیم سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی در گاز انجام دهیم که معادل ناترازی صنایع در زمستان‌ها است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: البته برای جبران ناترازی گاز باید مصرف گاز را در منازل هم بهینه کنیم. البته برای تحقق این مسئله استفاده مردم از بخاری‌های نسل جدید و پر بازده دولت باید تسهیلات لازم را در اختیار مردم قرار دهد، تا آنها به سمت استفاده از این بخاری‌ها حرکت کنند این بخاری‌ها مصرف گاز خیلی کمتری دارد و از استاندارد بالاتری نیز برخوردار هستند.

عنابستانی بیان کرد: با طرح تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های پربازده دولت می‌تواند در همان سال اول با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری، ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی در حوزه فقط مصرف گاز داشته باشد. اگر هم دولت این توان سرمایه‌گذاری را نداشته باشد می‌تواند از توان صنایع برای تولید این بخاری استفاده کند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه یکی از ایراداتی که به دولت‌های ما همیشه وارد است این است که آنها تکالیفی که بر عهده دارند را برون سپاری نمی‌کنند و به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند. دولت باید نقش راهبری خودش را حفظ کند و از امکاناتی که در صنایع مختلف بخش خصوصی و مردم وجود دارد استفاده کند تا بتواند این هدف را محقق کند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا