پیام بودجه ۱۴۰۳؛ از نفت ۶۵ یورویی تا کاهش ۲۰ درصدی صادرات گاز

اخبار بازار ایران – علی بختیار در ارزیابی نفت ۶۵ یورویی در بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: بودجه امسال توانسته به سمت کاهش درآمدهای نفتی پیش برود یعنی به لحاظ حجم از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه و حدود کاهش ۱۰ درصد حجم داشته و به لحاظ ارزشی هم با نرخ ۶۵ یورو ۱۶ درصد کاهش یافته و این ارزشمند است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد بودجه سال ۹۸ تصریح کرد: به گفته ایشان تحریم در کوتاه‌مدت برای آینده کشور مشکلاتی بوجود می‌آورد اما سود بلندمدت دارد و آن انقطاع نفت از بودجه است.

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: جدای از مسئله قیمت و میزان درآمد از نفت در بودجه سال آتی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در شرایطی که صنعت و بخش خانگی با مشکل مواجه است کمی چالش خواهد داشت چراکه اگر افزایش قیمت بر بخش تولید فشار وارد کند می‌تواند نقطه ضعف تلقی شود، بنابراین مجلس باید آن را اصلاح کند.

وی ادامه داد: از لحاظ درآمدهای مالیاتی هم دولت باید به سمت شناسایی مودیان جدید برود تا بتواند بودجه را به سمت درآمدهای پایدار پیش ببرد، باید ساز و کار مناسبی برای این موضوع پیش‌بینی شود.

بختیار در ادامه به موضوع صادرات گاز در بودجه پرداخت و گفت: درآمد صادراتی گاز در بودجه ۱۱ میلیارد متر مکعب پیش‌بینی شده یعنی ۲۰ درصد کاهش یافته است که کاهش صادرات اگر به معنی کاهش تجارت گاز باشد درست نیست. ما باید سهم خودمان را از بازارهای صادراتی گاز افزایش دهیم و به همه روش‌های تجارت گاز چه سوآپ و چه ترانزیت و مبادله ورود کنیم، ما از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز هستیم و باید بتوانیم از اصلی‌ترین بازیگر این حوزه نیز باشیم، از این جهت باید بررسی‌های جدی‌تری در زمینه ۲۰ درصد کاهش از درآمدهای صادرتی صورت گیرد که با چه هدفی این برنامه تدوین شده است.

وی تاکید کرد: رویکرد کلی بودجه از لحاظ اینکه در نظر دارد از بدعادت کردن و تنبلی اقتصاد کشور و وابستگی به درآمد نفت و گاز خود را رها کند؛ مناسب است، ما از سال ۹۰ تاکنون نتوانسته‌ایم در قوانین برنامه پیش‌بینی شده از نفت و گاز و درآمدهای نفتی رهایی یابیم و تاکنون این هدف محقق نشده، اکنون باید راهکار جدیدی برای پایداری اقتصادی و درآمدهای متناسب با هزینه داشته باشیم، این چیزی است که در بودجه ۱۴۰۳ مغفول است و باید به ان بپردازیم.

این نماینده سابق مجلس گفت: اصل اینکه بودجه به دلار وابسته نباشد تصمیم درستی است، اما در شرایط رکود اقتصادی اگر درآمد مالیاتی به بخش تولید و صنعت فشار مضاعف وارد کند یک ایراد است که باید در مجلس چکش‌کاری شده و به پختگی برسد.

وی در ادامه بیان داشت: تحریم‌ها اکنون میزان صادرات را در بودجه کاهش داده‌اند یعنی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه رسانده و پیام آن اینکه بودجه اینکه وابستگی به نفت کم شده و از این جهت که تحریم را مهار می‌کند کار درستی است اما باید درآمدهای پایدار دیگری جایگزین شود که دچار کسری نشویم.

بختیار  قیمت ۶۵ یورو نفت در بودجه سال آینده را منطقی دانست و افزود: نفت ۶۵ یورویی با این روند نوسان قیمت نفت ما را با کسری بودجه مواجه نمی‌کند و در کل این نرخ در منطق بودجه درست است.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا