نحوه ثبت‌نام و احراز هویت در سجام

اولین قدم برای شروع سرمایه گذاری در بورس ، ثبت نام در سامانه سجام است. چرا که شما برای فعالیت در بازار بورس به کد بورسی نیاز دارید و این کد بورسی از طریق ثبت نام در سامانه سجام برای شما صادر می‌شود.

سامانه سجام

سامانه سجام کوتاه شده واژه «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» بوده و برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق و اطلاعات معاملاتی سهامداران ایجاد شد‌ه است. تمامی سهامداران نیاز است تا اطلاعات هویتی، بانکی و … خود را در این سامانه ثبت نمایند.

برای ثبت‌نام در سامانه سجام لازم است تا به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب گزینه «ثبت نام در سجام» ثبت نام خود را آغاز کنید. با انتخاب این روش، هزینه ثبت نام (حدود ۱۱ هزار تومان) از شما دریافت می‌گردد.

ثبت نام رایگان در سجام

روش دیگری نیز وجود دارد تا با استفاده از سامانه ثبت نام کارگزاری مفید، بتوانید ثبت نام رایگان سجام را انجام دهید. در این روش ابتدا نیاز است تا در سایت کارگزاری مفید ثبت نام کرده و سپس مراحل ثبت نام سجام را مطابق توضیحات زیر تکمیل نمایید.

۱-وارد کردن کد ملی و شماره همراه به نام خود فرد

۲-انتخاب گزینه «دریافت کد تایید» و وارد نمودن کد در کادر مخصوص

۳-تکمیل نمودن اطلاعات تماس، اطلاعات هویتی، شغلی، بانکی و سطح دانش مالی خود

۴-بازبینی اطلاعات و تایید نهایی

پس از انجام مراحل فوق، ثبت نام شما در سامانه سجام به پایان رسیده و نتیجه آن از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. پس از تایید ثبت نام سجام و دریافت کد ۱۰ رقمی، نیاز است تا احراز هویت انجام دهید.

احراز هویت در سجام

احراز هویت در بازار سرمایه برای تایید و بررسی اطلاعات وارد شده توسط سرمایه گذاران انجام می‌شود. که این فرآیند به دو صورت حضوری و غیر حضوری قابل انجام است.

در احراز هویت به صورت حضوری نیاز است تا با مراجعه به سایت سجام، گزینه «لیست مراکز منتخب احراز هویت» را انتخاب کرده و به صورت حضوری به یکی از مراکز منتخب مراجعه نمایید.

اما با روش احراز هویت غیر حضوری شما می‌توانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرف زمان، از طریق سایت کارگزاری مفید به صورت رایگان، احراز هویت سجام را انجام دهید.

البته در صورتی که فرد کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد و متولد سال ۱۳۸۹ به قبل باشد، احراز هویت قیم قانونی شخص به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان دولت الزامی است. اما در صورتی که فرد زیر ۱۸ سال متولد سال ۱۳۸۹ به بعد باشد، نیازی به احراز هویت حضوری در دفاتر پیشخوان نمی‌باشد و احراز هویت غیر حضوری قیم کفایت می‌کند.

مراحل احراز هویت غیرحضوری در سامانه کارگزاری مفید به صورت زیر خواهد بود.

۱. ورود به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه «احراز هویت غیر حضوری»

۲. وارد کردن کد ۱۰ رقمی ارسال شده از سوی سامانه سجام

۳. وارد کردن کد تایید پیامک شده توسط سجام

۴. وارد نمودن شماره سریال کارت ملی

۵. بازبینی اطلاعات و بارگذاری تصویر امضا و تایید آن

۶. ضبط یک فیلم از خودتان و خواندن جمله تصادفی که نمایش داده می‎شود.

۷. تایید تعهد نامه

با انجام مراحل گفته شده، احراز هویت شما در سجام تکمیل شده و طی دو روز کاری نتیجه به شما اعلام خواهد شد. پس از تکمیل و تایید احراز هویت، شما می‌توانید از طریق سامانه‌های معاملاتی، وارد حساب کاربری خود شده و اقدام به خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار بورس نمایید.

چرا باید در سجام ثبت نام کنیم؟

توجه داشته باشید که ثبت نام در سجام، نه تنها برای معاملات بورس، بلکه برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری، دریافت سود تقسیمی مجامع، دریافت سود و فروش سهام عدالت، خرید خودرو از بورس کالا و همچنین دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه الزامی است. لازم به ذکر است با توجه به یکپارچه بودن اطلاعات بورسی در این سامانه، فرآیند سرمایه گذاری برای افراد آسان‌تر خواهد شد.

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، یکی از درگاه‌‎های مهم و پرکاربرد بازار سرمایه است و شما با ثبت نام در سامانه سجام می‌توانید به آن دسترسی داشته و از امکانات آن بهره‌مند شوید.

از جمله امکانات درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه می‌توان به امکان مشاهده دقیق تعداد سهام و دارایی در هر یک از نمادهای بورسی، اخذ گواهی سپرده دارایی ( برگه سهام)، شرکت در مجامع عمومی شرکت‌های ناشر به صورت غیر حضوری، اطلاع دقیق از میزان سود نقدی دریافتی، رفع ممنوع‌المعاملگی و … اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا