بررسی مشخصات و معرفی تارا و شاهین | دو خودرو محبوب ایرانی

این ۲ محصول شرکت‌های سایپا و ایران خودرو با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند و در بعضی از ویژگی‌ها مشابه هستند. اگر شما هم قصد خرید خودرو را دارید و نمی‌دانید بین شاهین و تارا کدام ماشین را انتخاب کنید، در این مقاله مشخصات تارا و شاهین را به طور کامل توضیح می‌دهیم و با بیان تفاوت تارا و شاهین در تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کنیم.

معرفی تارا

ماشین تارا جدیدترین محصول شرکت ایران خودرو است و طبق نظر خریداران ظاهر شیک و لوکسی دارد. بسیاری از مردم هم تارا را به عنوان بهترین محصول شرکت ایران خودرو معرفی می‌کنند. تارا با قدرت ۱۴۵ اسب بخار کار می‌کند و سیستم زمان‌بندی متغیر در قسمت سوپاپ‌ها دارد، به همین دلیل، مصرف سوخت پایینی دارد. در ادامه، مشخصات تارا را به صورت دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

مشخصات تارا

خودروی تارا با ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه کار می‌کند و حجم موتور آن ۱۵۹۸ سی‌سی است. انتقال نیرو در تارا با دیفرانسیل جلو انجام می‌شود و تنفس موتور خودرو هم به صورت طبیعی است. در جدول زیر، می‌توانید مشخصات فنی تارا مثل شتاب و حداکثر سرعت را مطالعه کنید.

مشخصات تارا
مشخصات فنیماشین تارا
پیشرانه۴ سیلندر، تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۶ لیتر
حداکثر قدرت۱۱۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۵۰ نیوتن‌متر
گیربکس۵ دنده دستی-اتوماتیک ۶ سرعته
مصرف سوخت۷.۱۵ تا ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا صد۹.۵ تا ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

امکانات تارا چیست؟

ماشین تارا ۲ تیپ دنده‌ای و اتوماتیک دارد و امکانات هر کدام از این ۲ مدل متفاوت هستند. مثلاً، تارا اتوماتیک، روکش صندلی دارد و صندلی‌های جلوی آن به صورت برقی تنظیم می‌شوند. به‌علاوه، مدل تارا اتوماتیک مجهز به امکاناتی مثل سنسور نور و باران، رینگ‌های آلومینیومی و آینه تاشوی برقی است. سایر امکانات رفاهی تارا دنده‌ای و اتوماتیک را در جدول زیر توضیح دادیم.

بخش‌های مختلف خودروامکانات و تجهیزات
سیستم روشناییچراغ روز، مه‌شکن‌های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو
سیستم‌های مالتی مدیاسیستم مالتی مدیا پورت USB، بلوتوث، میرولینک، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
رینگفولادی ۱۵ اینچی در مدل دستی-رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی در مدل اتوماتیک
صفحه نمایشلمسی ۷ اینچی
آینهآینه‌های جانبی تاشونده برقی راهنمادار (مدل اتوماتیک) – آینه جانبی برقی (مدل دستی)
سیستم هشداردهندهسیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز، سیستم هشداردهنده موانع عقب
تهویه مطبوعبرقی
سایر امکاناتسیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید و دکمه خاموش/روشن، سانروف، ستون فرمان تلسکوپی، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین، دوربین عقب AT

معرفی شاهین

اگر در خرید خودرو قسطی، زیبایی ماشین اولویت بالاتری برای شما دارد، شاهین خودروی مناسبی برای شما است. موتور این ماشین از نوع اصلاح‌شده M15 است و گیربکس آن ۵ سرعته است. بین خودروهای سایپا، شاهین از نظر طراحی بدنه، حرف اول را می‌زند. این ماشین امکانات قابل قبولی دارد و شما را نا امید نمی‌کند.

مشخصات فنی شاهین

یکی از اصلی‌ترین مشخصات فنی شاهین ، موتور ۴ سیلندری آن است. موتور این ماشین ۸ سوپاپه و از نوع توربوشارژر است. شاهین با حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند. 

خودروی شاهین در ۲ نوع دنده‌ای و اتوماتیک در بازار موجود است. مزیت خودرو شاهین، گشتاور مناسب آن است. یعنی با خرید قسطی شاهین به راحتی می‌توانید در سربالایی رانندگی کنید. علاوه‌بر این‌ها، شاهین فرمان برقی نرم و صندلی‌های راحتی دارد.

امکانات شاهین چیست؟

برای معرفی شاهین، باید به امکانات رفاهی آن هم اشاره کنیم. شاهین نسبت به بقیه خودروهای ایرانی امکانات رفاهی بیشتری دارد و مدرن‌تر است. در جدول زیر، امکانات رفاهی شاهین را از نظر کیسه هوا، سیستم صوتی و ترمز و پایداری معرفی کرده‌ایم.

مشخصات شاهین
کیسه هواکیسه هوا در صندلی راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای پرده‌ای
سیستم صوتینمایشگر ۷ اینچی، صفحه نمایش ۱۰ اینچی اندروید در مدل لوکس و سوپر لوکس
ترمز و پایداری۴ چرخ دیسکی، مجهز به ESC، GSI، BAS، ABS و EBD
سایر امکاناتسیستم استارت و ورود بدون کلید، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، سیستم روشنایی در روز، سنسور و دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای

بررسی تفاوت تارا و شاهین

بررسی تفاوت تارا و شاهین را با مقایسه مشخصات فنی شروع می‌کنیم. تارا از نظر قوای محرکه قوی‌تر است و با پیشرانه  TU5 کار می‌کند. همچنین، با مقایسه موتورهای شاهین و تارا متوجه می‌شویم که موتور تارا استهلاک کمتری دارد و دیرتر خراب می‌شود. در مقابل، موتور شاهین ۱.۵ لیتری و از نوع توربوشارژر است. شاهین نسبت به تارا، موتور قدیمی‌تری دارد و بازدهی سیستم سوپاپ آن پایین‌تر از تارا است.

تفاوت تارا و شاهین از نظر امکانات رفاهی

خودروی تارا مجهز به فرمان برقی، دکمه‌های کنترلی، ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، آینه‌های جانبی برقی و پنجره‌های برقی است. همچنین، اگر تارا اتوماتیک بخرید، می‌توانید از تجهیزات پیشرفته‌تری مثل گرم‌کن آینه‌های جانبی و سنسور نور و باران هم استفاده کنید. 

در مقابل، تیپ S شاهین، ۲ ایربگ، سیستم ورود بدون کلید، دی لایت، چراغ‌های اتوماتیک و استارت دکمه‌ای دارد. در نهایت، با مقایسه امکانات رفاهی تارا و شاهین نتیجه می‌گیریم که امکانات تارا از شاهین بیشتر است.

تفاوت تارا و شاهین از نظر طراحی ظاهری

طبق نظر متخصصین، ۲ خودروی تارا و شاهین از طراحی مدرنی برخوردار هستند، ولی شاهین از نظر طراحی داخلی زیباتر است. بسیاری از منتقدین خودرو معتقدند که شاهین طراحی بهتر و اصولی‌تری دارد و از خودروی دیگری الگوبرداری نشده است، در مقابل، طراحی نمای داخلی و خارجی تارا مثل پژو ۳۰۱ است.

تفاوت تارا و شاهین دنده‌ای

اگر می‌خواهید ماشین دنده‌ای بخرید، بهتر است بدانید که مهم‌ترین تفاوت تارا و شاهین دنده‌ای، حجم موتور، سوپاپ، قدرت، شتاب و گشتاور هستند. قدرت تارا دنده‌ای ۱۱۳ اسب بخار است، ولی شاهین دنده‌ای با ۱۱۰ اسب بخار کار می‌کند. حجم موتور تارا دنده‌ای ۱.۶ و حجم موتور شاهین دنده‌ای ۱.۵ لیتر است. 

به‌علاوه، شتاب شاهین دنده‌ای با ۱۳.۳ ثانیه بیشتر از تارا دنده‌ای است. یعنی با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و می‌تواند در زمان کوتاهی شتاب بگیرد. نکته دیگر اینکه ماشین تارا دنده‌‌ای سانروف ندارد، ولی شاهین دنده‌ای مجهز به سانروف و تهویه اتوماتیک است.  

جمع‌بندی

معمولا، بیشتر خریداران خودرو قبل از خرید ماشین سراغ بررسی محصولات سایپا و ایران خودرو می‌روند، ما در این مقاله دو خودروی معروف این ۲ شرکت یعنی تارا و شاهین را مقایسه کردیم. شما می‌توانید با توجه به اولویت‌ها و بودجه خودتان یکی از این ۲ ماشین را انتخاب کنید. در نهایت، اگر دنبال ماشین ارزان‌تر هستید، شاهین بخرید، ولی اگر امکانات رفاهی برای شما مهم‌تر است، خودروی تارا گزینه مناسب‌تری است.

سوالات متداول

مهم‌ترین تفاوت تارا و شاهین چیست؟

مهم‌ترین تفاوت تارا و شاهین، نوع و کیفیت موتور آن‌ها است. موتور تارا از نوع TU5 است و استهلاک کمتری دارد. در مقابل شاهین با موتور ۱.۵ لیتری و توربوشارژر کار می‌کند.

بین شاهین و تارا، کدام ماشین ارزان‌تر است؟

طبق آخرین تغییرات قیمتی در پاییز ۱۴۰۲، شاهین با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر است.

مدارک لازم برای خرید خودرو قسطی چیست؟

برای خرید خودرو قسطی به مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی و مدارک شغلی نیاز دارید. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا