صف تسهیلات فرزند به 348 هزار نفر رسید

اخبار بازار ایران بانک مرکزی چندی پیش با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، جدیدترین آمار و ارقام مربوط به پرداخت وام فرزندآوری تا پایان مهر ماه سال جاری را برای عموم افشا کرد. البته پیش از این مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، آمار اولیه پرداخت وام فرزندآوری در این مدت را اعلام کرده بود اما گزارش مذکور شامل جزئیات بیشتری از وضعیت پرداخت این تسهیلات است.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت اعطای تسهیلات فرزندآوری حاکی از آن است که بانک‌ها در مهر ماه 65 هزار و 732 نفر تسهیلات فرزندآوری به مبلغ حدود چهار هزار و 100 میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند و در نتیجه، تعداد افراد در انتظار در صف وام فرزند، حدود 19 هزار نفر کاهش یافت.

پرداخت 26,207 همت وام ازدواج تا پایان مهر ماه

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، بانک‌های کشور از آغاز سال 1402 تا پایان مهر ماه، 424 هزار و 754 فقره وام فرزندآوری به واجدان شرایط دریافت این تسهیلات پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب ارزش وام‌ها اعطا شده تا پایان هفت ماهه سال جاری به بیش از 26 هزار و 207 میلیارد تومان می‌رسد.

این رقم در حالی ثبت شده که تا پایان شهریور ماه، بانک‌ها 359 هزار و 12 فقره وام فرزندآوری به ارزش 22 هزار و 112 میلیارد تومان پرداخت کرده بودند. به این ترتیب تنها در طول مهر ماه امسال، 65 هزار و 732 نفر تسهیلات فرزندآوری به مبلغ حدود چهار هزار و 100 میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

البته نقص در شیوه ارائه داده‌ها از سوی بانک مرکزی سبب شده که آماری از پرداخت وام فرزندآوری تا پایان مهر ماه سال گذشته در دسترس نباشد و این موضوع، مقایسه و تحلیل آمارها را دچار مشکل می‌کند.

348 هزار نفر در صف وام فرزندآوری

داده‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهند که در پایان مهر ماه امسال همچنان 348 هزار و 768 نفر از متقاضیان واجد شرایط در صف دریافت وام فرزندآوری هستند. اما نکته قابل توجه آن است که تعداد افراد در این صف در ابتدای سال جاری معادل 304 هزار نفر بود. در واقع با وجود پرداخت 424 هزار و 754 فقره وام فرزندآوری تا پایان مهر ماه، افزایش تقاضا برای این وام سبب شده که صف آن طولانی‌تر از قبل شود.

کدام بانک‌ها بیشترین تسهیلات فرزند را پرداخت کردند؟

طبق آمارهای منتشر شده، بانک ملی با پرداخت 107 هزار و 921 فقره وام فرزندآوری به مبلغ بیش از 6 هزار و 735 میلیارد تومان تا پایان مهر ماه، بیشترین سهم از پرداخت این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. البته تعداد متقاضیان دریافت وام فرزندآوری از این بانک نیز بیش از هر بانک دیگری بوده و همچنان 57 هزار و 185 نفر در صف دریافت وام فرزندآوری از بانک ملی قرار دارند.

به علاوه، پی از بانک ملی، بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و سپه بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر اما کمترین آمار پرداخت تسهیلات فرزند متعلق به بانک‌های ایران و ونزوئلا، خاورمیانه و قرض‌الحسنه رسالت است.

منبع: تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا