سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد

اخبار بازار ایران – حجت الاسلام والمسلمین سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی بر ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی در کشور گفت: ممیزان مالیاتی باید هم جنس بازاریان باشند و افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند فرهنگ پرداخت مالیات را داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: این سامانه باید به حدی گسترش یابد که تمام مودیان مالیاتی از دستگاه‌های کارت خوان استفاده کنند و این موضوع نهادینه شود.

وی افزود: پرداخت مالیات باید کاملاً شفاف باشد. علاوه بر این سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد و به این وسیله از اقتصاد زیر زمینی گسترده‌ای که در کشور در حال فعالیت است جلوگیری کند زیرا فعالان در این اقتصاد پنهان هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کند.

ذاکر با بیان اینکه تمام حساب‌های حقیقی و حقوقی و حتی شخصی باید ساماندهی شود ادامه داد: فقط با به وجود آمدن این شفافیت است که پرداخت مالیات شفاف و روشن و عادلانه می‌شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: البته در فرآیند اخذ مالیات‌ها از طریق سامانه مودیان مالیاتی اشتباهاتی هم رخ داده که موجب نارضایتی مودیان شده است در این موارد هم سازمان امور مالیاتی باید شفاف و روشن به این اعتراضات رسیدگی کند.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر جلوگیری از قاچاق کالا به دلیل گستردگی آن در کشور نیازمند اهرم‌های قانونی قوی است و سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی باید به حدی مکانیزه شود که بتواند جلوی تمام این اقدامات اقتصادی زیر زمینی را در کشور بگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با این اقدامات است که می‌توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت و هر چه بیشتر جلوی آنها گرفته و شناسایی شوند بر تعداد مودیان ما هم افزوده می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای عملکرد هر چه بهتر این سامانه باید با اتاق اصناف و اتحادیه‌های مشاغل مختلف هم هماهنگی شود تا مالیات‌ها عادلانه تر پرداخت شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد: علاوه بر این سازمان امور مالیاتی کشور تخفیف‌های مالیاتی خیلی بالایی به مودیانی که مالیات خود را شفاف پرداخت کرده اند داده که باعث تمایل بیشتر مودیان به اعلام درآمد خود می‌شود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا