بررسی انواع بطری پلاستیکی و کاربرد آن

امروزه افراد در کسب و کارهای مختلف و حتی زندگی شخصی خود از انواع بطری های پلاستیکی استفاده میکنند. با توجه به این موضوع قصد داریم به صورت دقیق و کاربردی به بررسی انواع بطری پلاستیکی و کاربرد آن ها بپردازیم. دو عامل تاثیر گذار در کیفیت بطری های پلاستیکی مواد اولیه آن و دستگاه‌ های تولید کننده آن می‌باشند. ممکن است دو بطری از مواد اولیه یکسان تشکیل شده باشد، اما به دلیل تفاوت در تولید و همچنین کیفیت نهایی قیمت کاملا متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل است که در زمان خرید همواره کیفیت نهایی محصولات بسیار مهم می‌باشد.

به نقل از سایت استار پت، هر بطری مواد اولیه خاص خود را دارد و بخش قابل توجهی از ویژگی‌های ثانویه آن با توجه به همین مواد اولیه مشخص می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که در یک بطری پلاستیکی از ماده پلیمری پایه پلی اتیلن استفاده می‌شود، برای محیط زیست مخرب نیست و به سادگی در طبیعت بازیافت می‌شود. البته دقت کنید که قیمت بطری خالی محصولاتی که با این مواد اولیه درست میشوند، معمولا به دلیل ترکیبات مواد آلی متفاوت که در آن استفاده می‌شود نسبت سایر مدل ها اندکی متغییر است.

بررسی انواع مدل‌های پر مصرف بطری پلاستیکی

در صنعت تولید بطری‌ و جاری پلاستیکی تنوع بسیار بالایی وجود دارد و نمی‌توان همه مدل‌ های آن را در یک مقاله مورد بررسی قرار داد. به همین دلیل قصد داریم مهمترین مدل ها را در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که یک مدل جار پلاستیکی و یا بطری پلاستیکی خاص مد نظر شما قرار دارد، می‌توانید در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در آپدیت بعدی این مقاله به صورت کاملا دقیق و کاربردی به بررسی آن خواهند پرداخت.

1.بطری پت یا همان PolyEthylene Terephethalate

شاید بتوان رایجترین مدل بطری های پلاستیکی را بطری های پت دانست. این بطری ها به دلیل مواد اولیه ویژه خود مقاومت بسیار بالایی دارند و از طرفی کیفیت خود را نیز در بلند مدت حفظ می‌کنند. بطری های پت معمولا ظاهری شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی دارند که با توجه به فرمولاسیون نهایی آن ها خروجی محصولات آن ها متفاوت است. این بطری ها در شرایط دمایی مختلف برای انسان مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که بطری های معمولی با ترکیبات بی‌کیفیت، همزمان با افزایش دما با آزاد کردن برخی مواد شیمیایی از خود باعث تغییر طعم و مزه مواد موجود در آن ها می‌شوند. اگر دقت کرده باشید برخی از بطری‌ های آب معدنی زمانی که در هوای گرم قرار می‌گیرند، آب موجود در آن ها یک طعم نا متبوع و نا مشخص دارد. البته لازم به ذکر است که گزارش چنین شرکت‌هایی به سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند منجر به پلمپ و جریمه نقدی برای این دست شرکت‌های شود.

images_1692695773_64e47cddca2fe.webp

مزایای استفاده از بطری های پت چیست؟

بطری‌ های پت نوعی بطری پلاستیکی می‌باشند که قیمت بطری خالی آن ها با توجه به ترکیبات آن متفاوت است، اما مزیت آن ها طول عمر طولانی، سازگاری با طبیعت و در صورت استفاده برای مواد غذای خوراکی و آشامیدنی برای انسان مشکلی ایجاد نمی‌کنند. دقت کنید که امروزه کسب و کارهای مختلف برای نیاز خود فقط و فقط از انواع بطری های پت با اندازه های مختلف استفاده می‌ کنند. در صورتی که شرکتی بخواهد از بطری های پلاستیکی قدیمی با ترکیبات نا مشخص استفاده کند، معمولا به دلیل کیفیت بسیار پایین در مدت زمان کوتاهی مشتریان خود را از دست می‌دهد.

2.بطری های PC « پلی کربنات »

یکی دیگر از انواع بطری های پلاستیکی که به صورت جار پلاستیکی نیز می‌توان آن ها را پیدا کرد، بطری‌ های PC یا همان بطری های پلی کربنات می‌باشند. این مدل بطری ها معمولا برای ساخت شیشه شیر بچه، ظرف آب ورزشکاران، فنجان های قهوه و … استفاده می‌شود. دقت کنید که جنس این مدل بطری حالت پلاستیک فشرده شده دارد که مقاومت دمایی بسیار بالایی دارد. البته دقت نمایید که این دست بطری ها معمولا حالت شکننده نیز دارند که به دلیل مقاومت بالای آن ها این ویژگی مورد توجه افراد قرار نمی‌گیرد. معمولا قیمت این مدل بطری ها به نسبت محصولات پت بیشتری است. اما کیفیت این محصولات به شدت بالاتر و از طرفی طراحی آن ها نیز جذاب تر می‌باشد.

مزایای استفاده از بطری های PC چیست؟

در صورتی که به دنبال یک بطری پلاستیکی و یا جار پلاستیکی با مقاومت گرمایی بالا می‌باشید، این گزینه برای شما بهترین انتخاب خواهد بود. بطری های PC معمولا به دلیل استفاده از رزین اپوکسی برای استفاده نوشیدنی های گرم بهترین گزینه می‌باشند. اما به دلیل قیمت بالایی که دارند، معمولا صاحبین کسب و کار از آن استفاده نمی‌کنند. با این وجود کسانی که برای سلامتی خود ارزش قائل هستند، به صورت تکی آن ها را تهیه می‌کنند و برای میل کردن نوشیدنی‌های گرم در محل کار و یا منزل از این بطری ها استفاده می‌کنند. دقت کنید که تنوع انتخاب شما در مدل محصولات به شدت زیاد است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یک گزینه مطلوب را انتخاب نمایید.

3.بطری های PVC

زمانی که به بررسی انواع بطری های پلاستیکی و مواد اولیه تشکیل دهنده آنها میپردازیم، لازم است به بطری‌ های PVC نیز اشاره نماییم. در صنعت تولید بطری پلاستیکی و یا جار پلاستیکی می‌توان این نوع بطری را یک جایگزین مناسب برای ظروف PET دانست. بطری های پلاستیکی پی وی سی معمولا مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه دارند، به همین دلیل است که در صنایع مختلف استقبال بسیار مناسبی از آن ها می‌شود. ویژگی مسدود کنندگی بطری های پلاستیکی PVC معمولا بالا است. به همین دلیل در صنایع غذایی بیشترین تقاضا برای آن وجود دارد. دقت کنید که بطری های PVC باید غیر سمی باشند تا بتوان از آن ها استفاده کرد. چرا که برخی از این بطری ها به دلیل نوع مواد اولیه خود زمانی که در دمای بالا قرار میگیرند با آزاد کردن مواد شیمیایی موجب مسمومیت می‌شوند.

در صورتی که قصد دارید از این بطری ها در صنایع غذایی و یا دارویی استفاده کنید، حتما قبل از خرید این موضوع را پیگیری نمایید. اگر به دنبال خرید بطری پلاستیکی  برای صنایع بهداشتی و دارویی می‌باشید، با استفاده از نوعی ظروف PVC که در آن از پلی اتیلن سنگین استفاده شده است، بهترین محصول را تجربه خواهید کرد. دقت کنید ظروف پت در برخی مواقع توانایی ترکیب با پلی اتیلن سنگین را ندارند، به همین دلیل است که استفاده از ظروف PVC مطرح می‌شود. البته اگر قرار است که به صورت تخصصی برای یک هدف خاص از این محصول استفاده نمایید، بهتر است که ترکیبات آن با تولید کننده چک کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

4.بطری های PS

یکی از جذابترین مدل‌های بطری پلاستیکی و جار پلاستیکی که در صنایع متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ظروف پلاستیکی PS است. این ظروف معمولا شفافیت بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان برای ویژگی ظاهری جذابی به آن اضافه کرد. معمولا دستگاه‌های تولید کننده‌ بطری پلاستیکی که از این ماده اولیه استفاده می‌کنند به نسبت سایرین قیمت کمتری دارند و همین امر موجب شده است که قیمت تمام شده این دست محصولات کمتر از سایر گروه‌ها باشد. البته اگر مواد پایه آن به صورت ترکیبی استفاده شود، ممکن است که که قیمت بطری خالی PS دستخوش تغییراتی شود، که در آپدیت‌های بعدی این مقاله آن را بیشتری بررسی خواهیم کرد.

ظروف پلاستیکی PS معمولا غیر سمی می‌باشند و برای استفاده در صنایع غذایی یک گزینه مناسب می‌باشند. البته دقت نمایید که ترکیبات استفاده شده برای تولید ظروف پلاستیکی PS در حرارت بالا مزه تاثیر گذار از خود به جای نگذارد. یکی از نکات بسیار جذاب در استفاده از ظروف پلاستیکی PS این است که سازگاری بسیار مناسبی با درب های فلزی دارند. به همین دلیل است که برای بسته بندی کپسول های خاص و همچنین انواع قرص از آن استفاده می‌شود. در نهایت به یاد داشته باشید که کیفیت ظروف پلاستیکی PS  در درجه محصولات کیفیت معمولی قرار می‌گیرد. اگر به دنبال صرف هزینه کم و کیفیت معقول می‌باشید، این گزینه برای شما بهترین انتخاب خواهد بود.

images_1692695782_64e47ce6a5de5.webp

سخن پایانی

در این مقاله به صورت اجمالی به بررسی انواع بطری پلاستیکی و کاربرد آن ها پرداختیم. دقت کنید که در صنعت تولید بطری پلاستیکی و جار پلاستیکی مدل های بسیار بیشتری یافت می‌شود. اما نکته تمامی آن ها در این است که با توجه به نیاز شما شخصی سازی شده باشد. چرا که با تغییر مواد پلیمری پایه آن خواص نهایی و به طبع قیمت آن تغییرات قابل توجهی خواهد داشت. در نتیجه قبل از  هر گونه خرید بهتر است که در مورد خواص آن تحقیق نمایید.

در صورتی که به بررسی عمیق تر این موضوع علاقه مند می‌باشید، می‌توانید از بخش وبلاگ سایت استار پت، مقاله «آشنایی با انواع بطری های پلاستیکی و کاربرد آنها» مورد بررسی قرار دهید. در بخش کامنت‌ها با ما در مورد نوع بطری پلاستیکی مورد استفاده کسب و کار خود اطلاع دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا