پروژه کاردانو (ADA) چه مسیری در پیش دارد؟

فارغ از این‌که کدام یک از آن‌ها افزایش قیمت قابل‌توجهی خواهند داشت، توجه به مسیر آن‌ها نیز می‌تواند جالب توجه باشد. این‌که کدام ارز بتواند کاربردی باشد و در زندگی روزمره به‌کار بیاید، نقش مؤثری در افزایش تقاضا برای آن و درنتیجه افزایش قیمتش خواهد داشت. این روزها می‌بینیم که در هر حوزه‌ای، یک ارز دیجیتال ایجاد شده تا بتواند پرداخت‌ها را تسهیل کند. از بانکداری گرفته تا دنیای گیم‌ها و حتی لجستیک، ارزهای اختصاصی خود را دارند که به لطف دنیای رمزارزها ایجاد شده‌اند. در حال حاضر رتبهٔ هشتم از فهرست ارزهای دیجیتال، به پلتفرمی اختصاص دارد که به نظر می‌رسد حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. شبکهٔ کاردانو به‌عنوان یکی از ده ارز برتر دنیای رمزارزها، در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به شما خواهیم گفت که کاردانو چیست.

images 1691868003 64d7db633a870

کاردانو چیست؟

پس از ظهور بیت‌کوین و اتریوم، با وجود آن‌که ارزهای قدرتمندی در بازار ارزهای دیجیتال هستند، نسل سوم بلاکچین‌ها پا به عرصه گذاشتند تا مشکلات نسل‌های پیشین را رفع کنند. کاردانو یکی از این شبکه‌های نسل سوم بود که پروژهٔ آن در سال ۲۰۱۵ استارت خورد، اما ورود آن به بازار دو سال طول کشید. «چارلز هاسکینسون» خالق شبکهٔ کاردانو است و به‌عنوان یکی از فعال‌ترین افراد در حوزهٔ کریپتو شناخته می‌شود. این مرد چندین و چند شرکت مبتنی بر رمزگذاری را تأسیس کرده و اقدامات حائز اهمیتی در این حوزه انجام داده‌است. کاردانو به‌عنوان شبکه‌ای که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، در رقابت با اتریوم و سایر شبکه‌های بلاکچین برخاسته و قصد دارد به بهترین این حوزه تبدیل شود. خالق کاردانو معتقد است کارایی این پلتفرم بسیار بیشتر از اتریوم خواهد بود. رمزارز اختصاصی این شبکه نیز ADA نام دارد که در حال حاضر به قیمت 0.293 دلار مبادله می‌شود.

هدف‌هایی که پروژهٔ کاردانو به سمت آن‌ها در حرکت است

حال که می‌دانید کاردانو چیست، بهتر است با اهداف این سیستم نیز آشنا شوید. طبیعتاً کاردانو نیز مانند هر اکوسیستم دیگر، بر پایهٔ اهدافی ایجاد شده‌است که قصد دارد در جهت آن‌ها حرکت کند. به‌طورکلی، این شبکه اعلام کرده که می‌خواهد بستری مناسب برای انجام معاملات فراهم کند تا کاربران به‌آسانی و سهولت و بدون بروز هرگونه مشکل، بتوانند مبادلات خود را پیش ببرند. یک شبکهٔ متعادل با امنیت بالا که می‌تواند تراکنش‌ها را در کسری از ثانیه انجام دهد، قطعاً انتخابی بی‌نظیر برای کاربران خواهد بود. علاوه‌بر این، اهداف دیگری نیز برای مجموعه تعریف شده‌است که آن‌ها را قید خواهیم کرد:

  • کاردانو قصد دارد شرکت‌های فورچون را به این اکوسیستم وارد کند. طبق اهداف مشخص‌شده برای پروژهٔ کاردانو تا سال ۲۰۲۴، ۳ شرکت فورچون جهانی ۵۰۰ و تا سال ۲۰۲۶، ۱۰ شرکت این ارز را خریداری می‌کنند.
  • از دیگر اهداف پروژهٔ کاردانو می‌توان به همکاری با بانک‌ها اشاره کرد. این سیستم در نظر دارد با ۵۰ بانک همکاری کند. بانک‌ها در صورت استفاده از کاردانو، می‌توانند با استفاده از شبکهٔ بلاکچین، توکن‌های خود را به ارزهای فیات تبدیل کنند.
  • افزون بر کاردانو چیست، دانستن آیندهٔ شبکه نیز سوال بسیاری از کاربران است. کاردانو قصد دارد در ۵ سال آتی، اکوسیستم را به استقلال برساند و ادارهٔ آن را به کاربران بسپارد. البته گفته شده‌است که برای این کار، لازم است کاردانو حداقل ۱ میلیارد کاربر داشته باشد که خرید کاردانو را انجام می‌دهند.
  • نکتهٔ دیگری که باید دربارهٔ ارز دیجیتال کاردانو و پیرو «کاردانو چیست» بدانید، این است که ADA توسط تعداد کمی کیف‌پول پشتیبانی می‌شود و این مسئله برای کاربران محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد. از این رو کاردانو قصد دارد تعداد کیف‌پول‌ها را افزایش دهد.
images 1691830294 64d748166a9c0

نقشه راه رمزارز ADA

نقشه راه رمزارز کاردانو از پیش تعیین شده و شامل ۵ مرحله است. طی این ۵ مرحله، کاردانو مشکلات اساسی شبکه را رفع کرده و آن را به‌طرز قابل‌قبولی ارتقا می‌بخشد. این پنج فاز را در ادامه نام برده‌ایم:

  • بایرون: فاز اول مربوط به قابلیت‌های اساسی مانند انتقال ADA بود. علاوه‌بر آن، کیف‌پول‌های Daedalus و Yoroi ADA نیز معرفی شدند.
  • شلی: این مرحله بیشتر بر تمرکززدایی مبتنی بود و تلاش‌هایی در این جهت صورت گرفت.
  • گوگن: فاز سوم از نقشه راه کاردانو، گوگن نام داشت که قصد فراهم کردن شرایط برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز برای تمام کاربران فنی و غیرفنی را داشت.
  • باشو: فاز باشو فاز چهارم است که بیش از هر چیز، به مقیاس‌پذیری می‌پردازد.
  • ولتر: فاز ولتر آخرین مرحله از این مسیر است که به یکپارچگی حکومت غیرمتمرکز توجه دارد.

جالب است بدانید این اسامی همگی برگرفته از افراد معروف و مشهور در طول تاریخ هستند که برخی از آن‌ها نویسنده و شاعر و برخی دیگر، مهندس و متخصص بوده‌اند. پس از هر فاز ممکن است تغییراتی در قیمت کاردانو ایجاد شود که خرید کاردانو را افزایش دهند.

اصلی‌ترین کاربرد کاردانو و ADA

در ادامه پاسخ به سوال کاردانو چیست لازم است به یک مورد اشاره کنیم. با وجود تمام اهداف و کاربردهایی که برای ارز دیجیتال کاردانو قید می‌شوند، یک کاربرد اصلی برای این پلتفرم وجود دارد که می‌توان آن را تسهیل مبادلات در سطح بین‌المللی دانست. پیوند کاردانو با بانکداری می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کرده و بستر مناسبی را برای انتقال حجم زیادی از ارزها در سرتاسر دنیا ایجاد کند. ارزهایی مثل بیت‌کوین و حتی اتریوم، به‌سبب سرعت تأیید تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری شبکه که در مقایسه با کاردانو ضعیف‌تر هستند، نمی‌توانند برای انجام معاملات کلان بین بانک‌ها مورد استفاده قرار گیرند. به نظر می‌رسد کاردانو در تلاش است این بستر را فراهم کند. در صورتی که کاردانو به آنچه که در اهداف خود قید کرده‌است تبدیل شود، قیمت کاردانو افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت و خرید کاردانو یکی از پررنگ‌ترین اتفاقات خواهد شد.

images 1691868028 64d7db7c3c48a

کلام آخر

حالا که می‌دانید کاردانو چیست و چه کاربردی دارد، لازم است بگوییم قراردادهای هوشمند نیز بخش قابل‌توجهی از پروژهٔ کاردانو را تشکیل می‌دهند. هر توافقنامهٔ مهمی را می‌توان به کمک قراردادهای هوشمند تنظیم کرد. بنابراین افراد سازمان‌ها و حتی حکومت‌ها نیز می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. به نظر می‌رسد کاردانو آیندهٔ روشنی در دنیای کریپتو خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا