خیز برخی نمایندگان مجلس برای ایجاد شوک تورمی جدید به سفره مردم؟

اخبار بازار ایران – در شرایطی که اعمال سیاست های تثبیتی توانسته بالاخره نرخ ارز غیررسمی را کنترل کند و فضای ملتهب اقتصاد ایران را که در ماه های پایانی سال گذشته به اوج خود رسیده بود، آرام کند، به نظر می رسد همچنان گروهی با تجویز نسخه های غلط به دنبال پیاده سازی نسخه های شکست خورده و تجربه شده ی سال های گذشته هستند.

اخیرا محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهاراتی  عجیب با حمله به سیاست تثبیت ارزی، از حذف ارز 28500 تومانی و افزایش مجدد نرخ رسمی ارز حمایت کرد. اگرچه پورابراهیمی بارها عنوان کرده معتقد به رها بودن قیمت ها (خصوصا نرخ ارز غیررسمی) و انفعال دولت و بانک مرکزی در خصوص سیاست های پولی نیست، اما می گوید نرخ ارز باید به صورت شناور و تحت قالب سیاست های تعدیلی مدیریت شود.

چرا از تبعات سیاست های تعدیل همچون حذف ارز 4200 درس گرفته نمی شود؟

اظهار نظرهای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص حذف ارز 28500 تومانی و تغییر دست فرمان بانک مرکزی از سیاست های تثبیتی به سوی سیاست های تعدیلی در شرایطی است که تقریبا پس از تجربه ی سال 1401، اکثر کارشناسان و صاحب نظران به نقش اساسی و با اهمیت نرخ ارز به عنوان لنگر اسمی تورم و موتور اصلی انتظارات تورمی اذعان دارند.

در واقع در سال های اخیر به خوبی ثابت شده است که افزایش نرخ ارز غیر رسمی، به عنوان عامل اصلی انتظارات تورمی بوده و با کوچکترین نوسانی، ارامش تمام بازارها را بر هم خواهد ریخت و موج های پی در پی تورمی را پدید خواهد آورد. گفتنی است اگر امروز شاهد نزولی شدن روند صعودی تورم و همچنین کاهش قیمت در بازارهایی همچون بازار مسکن و خودرو هستیم، مهمترین دلیل آن ایجاد ثبات در نرخ ارز است که مشخصا با کاهش انتظارات تورمی توانسته تقاضای سفته بازانه را از بازار های مختلف جمع کند.

همچنین لازم به ذکر است که تجربه ی حذف ارز ترجیحی و تبعات سنگین آن، که در نهایت منجر به جهش نرخ ارز غیررسمی و همچنین تورم افسار گسیخته ی سال گذشته شد، دقیقا به دلیل تغییر دست فرمان بانک مرکزی به سوی سیاست های تعدیلی و با حذف ارز 4200 تومانی بود.

حذف ارز ترجیحی عامل جهش قیمت مرغ

مشخص است که بانک مرکزی اگر مجددا در صدد حذف ارز 28500 تومانی برآید دقیقا همان اتفاق هایی که بعد از حذف ارز 4200 رخ داد، رقم خواهد خورد  و مجددا شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهیم بود.

به عنوان مثال  اگر امروز شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار و همچنین کاهش تولید آن هستیم، دقیقا به خاطر حذف ارز ترجیحی است. گفتنی است بعد از حذف ارز واردات نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومان و تأمین نهاده‌ها با ارز 28 هزار و 500 تومان (افزایش 7 برابری)، مشخصاً برخی مرغداران نتوانستند سرمایه در گردش لازم برای تأمین نهاده‌های دامی را تأمین کنند. همین امر موجب کاهش تولید شد و در نتیجه عرضه مرغ کاهش یافت و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم.

بنابراین اگر مجددا نرخ 28500 تومان حذف شود و ارز 38500 برای واردات نهاده تخصیص یابد، با توجه به اینکه 70 درصد نرخ مرغ متاثر از نهاده است طبیعتا شاهد افزایش قیمت بیشتر مرغ بازار خواهیم بود.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا