افت 15میلیونی قیمت خودروهای مونتاژی

اخبار بازار ایران – در پی بازنگری شورای رقابت در قیمت خودروهای مونتاژی و انتشار فهرست جدید قیمت این خودروها، به‌رغم افزایش قیمت تمام محصولات در فهرست جدید، قیمت کف بازار این خودروها تا ظهر روز گذشته بین 10 تا 15میلیون تومان پایین آمد. شورای رقابت در جلسه روز شنبه ‌خود با بازنگری در فهرست اعلامی اردیبهشت‌ماه خود که مورد اعتراض مونتاژکاران قرار گرفته بود، قیمت محصولات مونتاژی را متناسب با صورت مالی 3‌ماه امسال تعیین کرد که در نتیجه تمامی محصولات مشمول افزایش قیمت شدند.

ریزش قیمت در بازار
روز گذشته به‌دنبال انتشار فهرست قیمت جدید محصولات مونتاژی، عرضه این خودروها در سایت‌های فروش به‌شدت افزایش یافت و قیمت بازار نیز کاهشی شد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، کاهش قیمت روز یکشنبه محصولات مونتاژی را در کف بازار تا بعد‌از‌ظهر دیروز بین 10 تا 15میلیون تومان اعلام کرد.
سعید موتمنی به همشهری گفت: طی 2‌ماه اخیر قیمت محصولات مونتاژی در مجموع بین 500 تا 600میلیون تومان پایین آمده و درصورت افزایش عرضه و آغاز واردات خودروهای کارکرده، این افت قیمت ادامه‌دار خواهد بود. وی با تأکید بر لزوم افزایش عرضه خودرو به بازار، افزود: کاهش‌های موردی نمی‌تواند مبنای تحلیل بازار قرار گیرد، مبنا عرضه و تقاضاست و امروز این رکود است که موجب شده قیمت‌ها کاهشی شود. موتمنی‌ عقب‌نشینی نرخ ارز و همچنین تأیید مصوبه واردات خودروهای کارکرده در مجمع تشخیص مصلحت را مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر دانست و اضافه کرد: اگر دولت لایحه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کند و ثبت سفارش واردات آغاز شود، قطعا تأثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و مونتاژی‌ها بدون توجه به قیمت شرکت، افت زیادی را تجربه خواهند کرد؛ چرا‌که اگر واردات باز شود، بازار است که قیمت را تعیین می‌کند، نه شرکت.  به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، دیروز از میان محصولات کرمان‌موتور، جک اس‌5 که یک‌ماه پیش یک میلیارد و 800میلیون‌تومان بود، هفته گذشته به یک میلیاردو 475میلیون تومان رسید و دیروز یک میلیارد و 460میلیون تومان قیمت خورد. از محصولات مدیران نیز، گران‌ترین محصول تیگو پرومکس که 2‌ماه پیش به 4میلیارد و 200میلیون تومان رسیده بود، هفته قبل به 3میلیارد و 150میلیون تومان رسید و دیروز 3میلیارد و 30میلیون تومان قیمت خورد. هایما اس‌7 تا چند روز پیش یک میلیارد و 490میلیون تومان بود و دیروز تا یک میلیارد و 470میلیون تومان پایین آمد.‌

چه‌ خریدارانی مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند؟

به‌گفته سخنگوی شورای رقابت، اگر خریداری تا پیش از تاریخ ۱۷‌تیرماه به خرید خودرو‌های مونتاژی اقدام کرده و منجر به تنظیم قرارداد شده باشد، برای او همان قیمت‌های قبلی مبنا خواهد بود و مشمول افزایش قیمت‌های جدید نمی‌شود.
مصوبه اردیبهشت‌ماه شورای رقابت درخصوص قیمت ‌خودروهای مونتاژی با اعتراض شرکت‌های تولیدکننده مواجه شد و در ادامه چالش‌هایی را میان متقاضیان ثبت‌نام‌شده در سامانه فروش و خودروسازان ایجاد کرد. اختلاف زیاد میان قیمت‌های شورای رقابت و نرخ‌های اعلامی از سوی مونتاژکاران، متقاضیانی را که در دور اول فروش یکپارچه خودرو به نام آنها در آمده بود، سردرگم ‌کرد و بسیاری از این افراد از تکمیل وجه خودداری کردند.
در مصوبه اردیبهشت‌ماه شورای رقابت، معیار قیمت‌گذاری محصولات صورت‌های مالی 6‌ماهه نخست سال‌1401 بود. نرخ‌های اعلامی در آن زمان با مقاومت مونتاژکاران مواجه شد و این شرکت‌ها به‌رغم توافق و اعلام تمکین نسبت به مصوبه شورای رقابت، اعلام کرده بودند درصورتی که قیمت‌ها بازنگری و اصلاح نشود، خط تولید را متوقف خواهند کرد. در بازنگری جدید شورای رقابت، شرایط روز اقتصادی کشور، نرخ ارز و صورت‌های مالی سال‌1401 و همچنین 3‌ماهه نخست سال‌1402 خودروسازان ملاک قرار گرفته است.  شورای رقابت اعلام کرده ‌قیمت خودروهای مونتاژی اصلاح شده و خودروسازان هیچ بهانه‌ای نخواهند داشت که قیمت بالاتری را نسبت به قیمت‌های مصوب شورای رقابت اعلام کنند. بر این اساس درصورت تخلف خودروساز از قیمت‌های یادشده و تمکین‌نکردن به نرخ‌های شورای رقابت، حق شکایت برای مشتریان و خریداران این محصولات پابرجاست.
04 01


 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: روند کاهش قیمت خودروهای مونتاژی درصورت تداوم عرضه متناسب با تقاضا ادامه می‌یابد

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا