اهمیت سند برای وثیقه دادگاه ها: مزایا و چالش ها

اجاره سند و وثیقه چه اهمیتی دارد؟ برای چه افردی قابل استفاده است؟

وقتی فردی مرتکب جرمی شده و یا متهم به انجام کاری خلاف قانون و مطابق مصادیق مجرمانه می‌شود، لزوم اجاره سند و وثیقه نمایان می‌گردد. اگر فردی مرتکب جرمی شده باشد قطعا می‌خواهد از مرخصی استفاده کرده تا بتواند درصدد جبران اشتباه خود برآمده و یا از شاکیان خویش طلب رضایت کند و یا در شرایطی بغرنج‌تر یعنی وقتی فرد مرتکب جرمی نشده باشد اما متهم به انجام آن شده است قطعا و یقینا نیاز به استفاده از مرخصی دارد تا بتواند از زندان خلاص شود و درصدد جمع‌آوری مدارک و مستنداتی دال بر بی‌گناهی خویش برآید. در این شرایط قاضی محترم دستگاه قضایی مطابق با نوع و شدت جرم یا اتهام فرد مجرم یا متهم اقدام به تعیین قرار وثیقه برای وی می‌کند.

شرکت اجاره سند راهگشا در این مقاله سعی کرده تا اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

 اجاره سند

چه زمانی دادگاه (قاضی محترم پرونده) قرار وثیقه تعیین می‌کند؟

چه زمانی به فرد متهم و یا مجرم اجازه استفاده از مرخصی و خروج از زندان داده می‌شود؟

 دادگاه شرایطی برای تضمین حضور متهم در دادگاه دارد و قوانینی مرتبط با آن وضع شده و اجرا می‌شود.

 که یکی از مهمترین این تضمین‌ها وثیقه یا سند ملکی. است و گرو گذاشتن سند نزد دادگاه مهم‌ترین راه برای جلوگیری از متواری شدن زندانی (اعم از فرد مجرم یا متهم)می‌باشد.

سند گرو گذاشته شده نزد دادگاه محترم قضایی به منزله وثیقه وثیقه بوده تا قاضی محترم پرونده از حضور متهم در دادگاه، اطمینان حاصل نماید هچنین شاکی یا شاکیان پرونده نگران فرار زندانی و ضایع شدن حق خویش نباشند.

لزوم تامین وثیقه و اجاره سند برای آزادی زندان در تهران و شهرستان‌ها

اگر فردی مرتکب جرمی شده باشد قطعا می‌خواهد از مرخصی استفاده کرده تا بتواند درصدد جبران اشتباه خود برآمده و یا درصدد دریافت رضایت از شاکی یا شاکیان پرونده خویش برآید..

و یا در شرایطی به مراتب سخت‌تر یعنی زمانی که فرد مرتکب جرمی نشده باشد اما متهم به انجام آن باشد مسلما نیاز به استفاده از مرخصی دارد تا بتواند از زندان رها شود و بتواند مدارک و مستنداتی دال بر بی‌گناهی خویش جمع‌آوری کند.

تامین وثیقه

 در این شرایط قاضی محترم دستگاه قضایی مطابق با نوع و شدت جرم یا اتهام فرد مجرم یا متهم اقدام به تعیین قرار وثیقه برای وی می‌کند.

حال اگر زندانی یا خانواده وی دارای ملک شخصی نباشند، نه خود فرد و نه خانواده و نزدیکانش، به خصوص در شهرهای بزرگ و کلان شهرها مانند تهران این مساله بغرنج‌تر است از این رو تامین وثیه برای زندانی در تهران کاری دشوارتر خواهد بود.لذا لزوم اجاره سند برای دادگاه و تامین وثیقه در تهران و کلان شهرها بیشتر از سایر شهرستان‌ها احساس می‌شود.

در اینجاست که لزوم اجاره سند و وثیقه نمایان می‌شود. در چنین شرایطی فرد مجرم یا متهم نیاز به اجاره سند و وثیقه دارد.

 آزادی زندانی و وثیقه

در شرایطی که فرد متهم یا مجرم بخواهد از مرخصی استفاده کند آزادی زندانی و وثیقه دو مفهوم جدانشدنی از یکدیگر هستند.

فرد زندانی چه برای جمع‌آوری مدارکی دال بر بی‌گناهی خویش یا برای سروسامان دادن به وضعیت خانواده خویش آن هم در شرایطی که سرپرست خانوار باشد و چه برای جلب رضایت از شاکیان پرونده خویش نیاز به تامین قرار وثیقه تعیین شده از جانب قاضی محترم پرونده دارد.

شرایط سند ملکی برای وثیقه

همن طور که پیش از این اشاره شد، تامین وثیقه برای دادگاه شرایط و مراحل خاصی دارد. قرار وثیقه مشخص شده برای زندانی از جانب قاضی محترم پرونده می‌تواند سند ملکی یا کفالت یا فیش حقوقی و … باشد. که مقاله ارائه شده در اینجا به توضیح شرایط سند ملکی برای وثیقه  می‌پردازد.

با توجه به نوع و میزان و شدت جرم انجام شده توسط مجرم یا اتهام وارده به فرد متهم قاضی محترم دادگاه قرار وثیقه را مشخص کرده و در پرونده فرد مذکور قید می‌کند.

فرد مجرم یا متهم و یا خانواده وی سندی را به عنوان وثیقه به دادگاه معرفی می‌کنند.

کارشناسی از جانب مرجع قضایی به ملک مورد نظر اعزام می‌شود تا ملک ارایه شده را ارزش‌گذاری کند.

اگر ارزش ملک مذکور هم‌تراز و یا بیشتر از قراروثیقه تعیین شده از جانب قاضی محترم باشد کارشناس اعزام شده آن را تایید کرده و به دادگاه اعلام می‌کند.

و اگر ارزش ملک یا سند ارایه شده کمتر از میزان قرار فرد زندانی باشد دادگاه قضایی آن را رد کرده و فرد زندانی یا خانواده وی باید سند دیگری جهت تامین وثیقه ارایه کنند.

میزان وثیقه برای آزادی زندانی در تهران و شهرستان‌

همانطور که گفته شد در تامین وثیقه برای دادگاه به منظور آزادی فرد زندانی باید سند و وثیقه‌ای هم ارزش با قرار صادر شده در پرونده ارائه شود.

شرکت اجاره سند راهگشا بیش از یک دهه است که در این زمینه فعالیت داشته و با سابقه‌ای سفید و درخشان همیشه در کنار خانواده زندانیان بوده و به آنان کمک کرده تا با تامین وثیقه در تهران و شهرستان‌ها و البته وثیقه ارزان در تهران و شهرستان‌ها همچنین تامین وثیقه فوری در تهران و شهرستان‌ها عزیزان خویش را به کانون خانواده و اجتماع بازگردانند.

وثیقه تهران و شهرستان

 تامین وثیقه

در صورتی که فردی (مجرم یا متهم) در زندان باشد همانطور که گفتیم برای جلب رضایت شاکی یا شاکیان پرونده یا جمع‌آوری مدارک و مستنداتی دال بر بی‌گناهی خویش یا سروسامان دادن به خانواده خویش نیاز به تامین وثیقه داشته تا بتواند از مرخصی یا آزادی موقت استفاده کند.

به منظور جلوگیری از سو استفاده کنندگان از ناآگاهی افراد از مراحل انجام این کار بهتر است که فرد زندانی و خانواده وی تا حدودی از مراحل تامین وثیقه و روال این امر آگاهی داشته باشند.

مرحله اول‌عقدقرارداد بین متقاضی سند و وثیقه و شرکت اجاره دهنده است.

 سپس بلافاصله بعد از قرارداد باید مراحل اداری آغاز شده و شرکت باید قدم به قدم فرد متقاضی سند و ثیقه را در جریان امور قرار دهد که این امر علاوه بر عمل به مفاد قرارداد درواقع امری انسانی است که فرد و خانواده ای نگران را چشم انتظار نگذاشته و از مراحل انجام کار آنان را مطلع سازیم.

 تا اینجا هرچه گفتیم در مورد حقوق فرد زندانی و خانواده وی درواقع اشخاص نیازمند سند اجاره‌ای بود. اما از آنجا که هیچ چیزی در این جهان هستی یک طرفه نیست و همیشه همه روابط دو طرفه هستند این موضوع نیز استثنا نبوده و شرخص اجاره دهنده سند نیز حقوقی دارد و همچنین نگرانی‌هایی که مهم‌ترین آنها متواری شدن فردم متهم یا مجرم می‌باشد.

تکلیف وثیقه در صورت فرار متهم چه می‌شود؟

در بحث اجاره سند( اجاره سند برای دادگاهاجاره سند برای آزادی زندانیتامین وثیقه برای آزادی زندانی تامین وثیقه برای زندانی) به خصوص برای مالک و فرد اجاره‌دهنده سند این سوال پیش می‌آید که در صورت فرار زندانی (متهم یا مجرم) تکلیف وثیقه چه می‌شود؟ و این نگرانی همواره با وی خواهد بود.

به خصوص اگر ملک و وثیقه ارایه شده تنها ملک فرد باشد و خانه مسکونی و ی و خانواده‌اش باشد چه؟

در این صورت چه بلایی بر سر خانواده وی خواهد آمد؟

وثیقه برای دادگاه

زمانی که فرد زندانی که با گذاشتن وثیقه نزد دادگاه از زندان خارج شده و از مرخصی خود استفاده می‌کند به عهد خود عمل نگرده و به اصطلاح فرار کند و دیگر به زندان بازنگردد و خود را به مراجع قضایی معرفی نکند مفهوم ضبط وثیقه پیش می‌آید.

ضبط وثیقه یعنی چه و به چه مفهومی است؟

ضبط وثیقه به این معناست که پس از فرار زندانی اعم از متهم یا مجرم در صورت تحقق شرایط ضبط، مالی که توسط وثیقه‌گذار معرفی شده است به میزانی که در قرار اخذ وثیقه مشخص شده، در اختیار قاضی قرار گرفته تا از محل آن ضرر و زیان ناشی از جرم که بر بزه‌دیده وارد شده است را جبران کند. مازاد آن نیز باید به وثیقه‌گذار بازگردانده شود.

شرایط ضبط وثیقه

حال که با وثیقه و تامین وثیقهآشنا شدیم و مفهوم ضبط وثیقه را دانستیم، باید به این نکته بپردازیم که در چه شرایطی مقام قضایی مجاز به ضبط وثیقه خواهد بود؟و در چه شرایطی قاضی محترم پرونده دستور ضبط وثیقه را صادر می‌کند؟

در شرایط زیر امکان ضبط وثیقه وجود دارد:

۱- هنگامی که دادگاه حضور متهم را لازم بداندامامتهم در موعد مقرر در دادگاه حاضر نشود؛

۲-  وثیقه توسط شخص دیگری داده شود و او در مهلت یک‌ماهه‌ای که دادگاه از تاریخ ابلاغ به او می‌دهد، قادر به حاضر کردن متهم نزد دادگاه نگردد؛

 ۳- عدم حضور متهم و یا عدم توانایی وثیقه‌گذار برای حاضر کردن متهم نزد دادگاه دارای عذر موجه نباشد؛

۴- حضور متهم در دادگاه لازم باشد.

۵- ابلاغ احضاریه به متهم یا وثیقه‌گذار به صورت واقعی باشد و نه قانونی. یعنی به خود شخص ابلاغ شده باشد.

سند اجاره ای وثیقه

پس اگر متهم در در دادگاه حاضر شود و یا عدم حضورش همراه با عذرموجهی باشد، امکان ضبط وثیقه وجود نخواهد داشت.

البته باید توجه داشت که هرگاه ثابت شود متهم یا وثیقه‌گذار برای جلوگیری از امکان ابلاغ واقعی اخطاریه، نشانی محل اقامت واقعی یا تغییر آن را به مرجع قبول‌کننده وثیقه اعلام نکنند یا به این منظور از محل خارج شده یا به هر نحو دیگر به این منظور امکان ابلاغ واقعی را دشوار کرده باشند و این امر از نظر بازپرس محرز شود، ابلاغ قانونی اخطاریه برای ضبط وثیقه کافی است.

سخن پایانی

در پایان شرکت تامین وثیقه راهگشا با بیش از یک دهه سابقه درخشان و خوش نام در زمینه سند اجاره ای و تامین وثیقه وهمچنین قرار وثیقه همواره کنار شما عزیزان بوده و برای یافتن جواب سوالات خویش می توانید از راه‌های ارتباطی (واتساپ – تلفن – مراجعه حضوری) با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا