رشد 10درصدی تولیدخودرو در فصل بهار

اخبار بازار ایران – با وجود یک دور افت تولید در فروردین‌ماه، تولید خودرو در اردیبهشت و خرداد افزایش یافته و این موضوع منجر شده تیراژ تولید خودرو در بهار امسال 9.8درصد بالاتر از فصل مشابه سال گذشته باشد.
طبق آمار‌های موجود در بهار امسال جمعا 248هزارو 315دستگاه خودرو سواری تولید شده است که این میزان 22هزار دستگاه بیشتر از بهار پارسال است.

بخش عمده این افزایش ناشی از رشد تولید در شرکت سایپا بوده است. طبق اطلاعات موجود تعداد خودرو‌های تولید شده در سایپا در بهار امسال 12هزارو 257دستگاه بیشتر از پارسال بود که نشان می‌دهد سطح تولید 16.3درصد رشد کرده است. بعد از سایپا بیشترین میزان تولید در پارس خودرو اتفاق افتاده و در بهار امسال تیراژ تولید در این شرکت جمعا 13.7درصد افزایش داشته است. بعد از آن بیشترین میزان رشد تولید با 5درصد افزایش مربوط به ایران خودرو بوده است. با وجود این میزان تولید آن‌طور که داد‌ه‌های آماری نشان می‌دهد، سطح تولید در خرداد امسال هنوز به خرداد‌ماه سال گذشته نرسیده است. شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در خرداد امسال جمعا 98هزار دستگاه خودرو برای عرضه به بازار‌های داخلی تولید کرده‌اند درحالی‌که خرداد پارسال نزدیک به 104هزار دستگاه خودرو سواری در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده بود. این آمار نشان می‌دهد سطح تولید در خرداد‌ماه امسال 6درصد پایین‌تر از خرداد 1401 بوده است. با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده برای افزایش تیراژ تولید خودرو در سال‌جاری، سطح تولید باید درحد بالای 100هزار دستگاه در ‌ماه تثبیت و اهداف تعیین‌شده برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا محقق شود.‌

کاهش فروش
یکی از عوامل تعیین قیمت خودرو در بازار، سطح عرضه خودرو در شرکت‌های خودرو‌ساز فعال در بورس است. به‌طور کلی کاهش یا افزایش عرضه خودرو از شرکت‌های خودرو‌ساز در میان‌مدت و بلندمدت بر سطح عمومی قیمت‌ها در بازار تأثیر‌گذار است. آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد خودرو‌های فروخته‌شده در بهار امسال 7.5درصد کمتر از بهار پارسال است؛ یعنی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ 18هزارو 800دستگاه خودرو کمتر از بهار پارسال به بازار عرضه کرده‌اند. در این میان بیشترین میزان افت فروش مربوط به ایران خودرو بوده و میزان فروش این شرکت در بهار امسال 16هزارو 200دستگاه معادل 12درصد کاهش یافته است. بعد از آن سایپا با 6درصد کاهش فروش در رتبه بعدی قرار گرفته است، با این حال، طبق آمار‌های موجود سطح فروش شرکت پارس‌خودرو در بهار 9.4درصد رشد کرده است.  به‌نظر می‌رسد بخشی از کاهش میزان فروش شرکت‌های خودرو‌سازی‌ ناشی از عرضه خودرو از طریق سیستم یکپارچه است که از اواخر سال گذشته آغاز شده و فروش خودرو‌های جدید طبق یک برنامه زمان‌بندی انجام می‌شود. با وجود این، با توجه به برنامه‌های وزارت صنعت برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا انتظار می‌رود سطح فروش در ماه‌های آینده افزایش یابد.

04 10

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا