چرا بورس بسته نشد؟

اخبار بازار ایران – بر همین اساس روز گذشته محسن علیزاده، عضو ناظر شورای بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار اجرا و اعمال ماده 32 قانون شد و اعلام کرد: طی تماس تلفنی با رئیس سازمان بورس درخصوص منفی شدن بیش از 5درصدی شاخص کل بورس و اعمال ماده 32 قانون بازار و اوراق بهادار مذاکره کردم. درصورت تداوم وضعیت، اعمال ماده 32 قانون ضروری است.با این حال مجید عشقی، رئیس سازمان بورس روز گذشته در جمع خبرنگاران احتمال بسته شدن بازار و اعمال ماده 32 قانون را رد کرد و گفت: خیر، بازار را نمی‌بندیم.

اما اصل ماجرا چیست؟
طبق ماده 32قانون بازار اوراق بهاداردرصورتی که سازمان بورس تشخیص دهد که به‌دلیل بروز شرایط اضطراری تعطیلی و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس به‌مدتی بیش از 3روز کاری ضرورت دارد باید پیشنهاد تداوم تعطیلی و یا توقف انجام معاملات را قبل از پایان روز کاری سوم به شورای بورس ارائه کند و تداوم این مدت صرفاً پس از موافقت شورا امکان‌پذیر خواهد بود.
اما شرایطی که می‌تواند به تعطیلی بورس منجر شود، چیست؟ طبق قانون درصورتی‌که ارزش بازار بورس یا بازار خارج از بورس طی مدت حداکثر یک روز کاری به میزان 5درصد کاهش یا افزایش داشته باشد سازمان بورس می‌تواند پیشنهاد تعطیلی بورس را به شورا ارائه کند و درصورت موافقت شورای بورس بازار سهام به‌مدت سه‌روز کاری تعطیل خواهد شد. با این حال همانطور که در قانون تأکید شده تشخیص اولیه این موضوع بر عهده سازمان بورس است. بنابر این با توجه به سخنان رئیس سازمان بورس به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی این سازمان الزامی در تعطیلی بورس نمی‌بیند. این موضوعی است که بسیاری از تحلیل‌گران خبره بازار سرمایه نیز با آن هم عقیده‌اند و بسیاری از نظر‌سنجی‌هایی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شد نشان داد بسیاری از سهامداران نیز بسته شدن بورس را راهکار عملی نمی‌دانند. با این حال انتقاد‌های اساسی به بورس تهران و فرابورس به‌عنوان ارکان بازار سرمایه وارد است و آن این است که همواره در زمان‌های صعود و نزول شاخص به‌شدت بی‌برنامه هستند و از طریق افزایش عرضه‌های اولیه و انتشار ابزارهای مالی بازار را به تعادل نمی‌رسانند در نتیجه بعداز رشد‌های افراطی سقوط‌های افراطی هم اتفاق می‌افتد و این رویه‌ای است که در طول چند دهه گذشته بارها تکرار شده و هیچ‌وقت گوش شنوایی در این‌باره وجود نداشته است.

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا