چگونه ترید ارز دیجیتال را شروع کنیم

رمز ارزها همانند پول سنتی، قابلیت خرید محصولات و خدمات یا معامله برای کسب سود را فراهم کرده‌اند. با این وجود، برخلاف پول سنتی که توسط دولت‌ها چاپ و کنترل می‌شوند، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بوده و هیچ واحد مرکزی کنترل صدور آن‌ها را بر عهده ندارد. حال برای ورود به این بازار پر هیاهو، باید یک سری نکات اولیه را بدانید.

مراحل آغاز ترید ارز دیجیتال برای تازه واردان

پیش از پرداختن به نکات مهم برای ورود به بازار رمز ارزها و ترید ارز دیجیتال، باید با گام‌هایی نظیر انتخاب پلتفرم معاملاتی و ساخت کیف پول آشنا شوید:

  1. انتخاب صرافی ارز دیجیتال: اولین قدم برای معامله رمز ارزها، پیدا کردن یک پلتفرم معاملاتی مناسب است. صرافی‌های مختلفی در داخل و خارج از ایران بسته به نیاز و اهداف معاملاتی، ابزارهای متنوعی را ارائه کرده‌اند. فاکتورهای مختلفی نظیر امنیت، راحتی استفاده، تعداد رمز ارزهای پشتیبانی‌شده و موارد قانونی را پیش از انتخاب یک صرافی باید در نظر بگیرید.
  2. ساخت حساب کاربری: پس از انتخاب پلتفرم معاملاتی، گام بعدی ساخت اکانت است. در بسیاری از پلتفرم‌ها برای استفاده از تمام ابزارهای تریدینگ نیازمند تکمیل مراحل احراز هویت هستید. همانطور که می‌دانید، استفاده از اکثر صرافی‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها و الزام به احراز هویت برای کاربران داخل ایران دشوار است. به همین خاطر، بهترین راه استفاده از یک صرافی داخلی است.
  3. ساخت کیف پول رمز ارزی: همانند بانک و حساب بانکی، برای معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال به یک ابزار سازگار با آن به نام «والت» نیاز دارید. انواع مختلفی از کیف پول‌های کریپتویی نظیر تراست والت (Trust Wallet) به صورت رایگان در دسترس است.
  4. واریز ارز دیجیتال به حساب: حال برای آغاز ترید رمز ارزها در صرافی مورد نظر، باید مقداری پول یا ارز دیجیتال به آن واریز کنید. در صرافی‌های داخلی نظیر بیت 24، امکان واریز و برداشت ریالی ارزهای دیجیتال وجود دارد. شما می‌توانید پس از ثبت نام در وب سایت بیت 24، با خرید سریع و مطمئن ارز دیجیتال به دنیای ترید کریپتو قدم بگذارید.

نکات مهم برای ورود و موفقیت در بازار کریپتو

حال که با مراحل کلی ورود به بازار ارزهای مجازی آشنا شدید، برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های احساسی و ضرردهی، باید مهارت‌ها و استراتژی‌های کنترل احساس را در بازار پرنوسان کریپتو بیاموزید. در زیر، برخی از مهمترین نکات برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق را معرفی می‌کنیم:

  • انجام تحقیق شخصی: بازار رمز ارزها حوزه‌ای گسترده با پروتکل‌های مختلف برای معامله است. بنابراین، درک پروژه‌ها از دیدگاه خودتان اهمیت ویژه‌ای دارد. تحقیق شما باید صرافی‌ها، ارزهای دیجیتال، و پلتفرم‌ها را در برگیرد. حتما مزایا و معایب سرمایه گذاری در چنین بازار متنوعی را در نظر بگیرید.
  • تمرین استراتژی‌های مختلف: بازار کریپتو نوسانی است و روزانه تغییر می‌کند. بنابراین، هیچ راهی بهتر از کسب تجربه از طریق ترید ارز دیجیتال با استفاده از ابزارهای دمو وجود ندارد. پلتفرم‌هایی نظیر بایننس و دامی (Dummy) قابلیت تمرین استراتژی‌های مختلف بدون درگیر کردن پول واقعی را برای کاربران مهیا کرده‌اند.
  • متنوع‌سازی سبد محصولات: طبق قانون همیشگی «تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار»، این مورد را باید در بازار ارز دیجیتال نیز رعایت کرد. سرمایه گذاری در دارایی‌های دیجیتال در عین سودآوری بالا، می‌تواند با از دست رفتن کامل آن‌ها نیز همراه باشد. بنابراین، ایجاد تنوع در آلت کوین‌ها در صورت سقوط شدید یک رمز ارز، به کاهش ضرر دهی کمک خواهد کرد.
  • عدم استفاده از پس‌انداز عمر برای ترید ارز دیجیتال: همانند دیگر دارایی‌های مالی، رمز ارزها سود و زیان خود را دارند. بازار کریپتو ریسک بالایی دارد و شما به‌عنوان یک سرمایه گذار، باید مقدار پولی که قادر به از دست دادن هستید را محاسبه کنید. سقوط فعلی بازار قابل پیش‌بینی نبود، اما اتفاق افتاد. بنابراین، هیچ تضمین 100 درصدی برای پیشرفت نوسانات طبق انتظارات شما وجود ندارد. هیچ‌گاه پولی که زندگی‌تان به آن وابسته است را در چنین ریسکی قرار ندهید.
  • دوری از فومو (FOMO): فومو احساسی است که به ترس از دست دادن یک خرید و سرمایه گذاری خوب اطلاق می‌شود و طی سال‌های اخیر به یکی از رویدادهای جهانی تبدیل شده است. تقریبا همه افراد وارد حوزه ترید ارز دیجیتال شده‌اند و یک تمایل انسانی برای پیروی از دیگران در افراد شکل گرفته است. یکی از استراتژی‌های معاملاتی محبوب کریپتو، ترید روزانه (Day Trading) نام دارد. برای انجام دی تریدینگ باید مراقب فومو که یکی از سریع‌ترین راه‌های از دست دادن پول است، بوده و از معامله تحت فشار دوری کنید.
  • پیگری اخبار: بازار ارزهای دیجیتال رو به تکامل است و هر روزه جنبه‌های جدیدی در آن ظهور می‌کند. برای انجام یک سرمایه گذاری خوب، باید اطلاعاتتان از پروژه‌ها و اتفاقات پیرامون خود را به‌روز نگه دارید. رسانه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و تلگرام و همچنین وبسایت‌های خبری بهترین ابزار برای دسترسی به اخبار دست اول هستند. با تغییر بازار، استراتژی سرمایه گذاری شما نیز باید تغییر یابد.
  • آموزش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال: دو روش برای تحلیل بازار وجود دارد: یکی فاندامنتال و دیگری تکنیکال. تحلیل تکنیکال کل تاریخچه قیمت یک رمز ارز مانند بیت کوین را بررسی می‌کند، در حالی که تحلیل فاندامنتال بر اساس ویژگی‌های ذاتی و رویدادهای جهانی به تعیین ارزش پروژه مربوطه می‌پردازد. ترکیب هر دوی این روش‌ها سودآوری را ماکزیمم می‌کند. علاوه بر ترید ارز دیجیتال، روشی به نام استیکینگ (Staking) وجود دارد که یک راه منفعل برای کسب درآمد از رمز ارزها محسوب می‌شود.
  • مدیریت ریسک: معامله رمز ارزها روشی برای پولدار شدن یک‌شبه نیست. موفقیت در این بازار نیازمند نظم، تمرین و کسب مهارت است. با این حال، حتی تریدرهای باتجربه نیز گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. به همین خاطر، یادگیری روش‌های مدیریت ریسک به جلوگیری از ضررهای عظیم کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا