تغییر ذائقه سرمایه گذاران از بازار خودرو، مسکن و طلا به بورس

اخبار بازار ایران –ذهرچند سمت و سوی نوسان‌ها به دلیل دخالت‌هایی که وجود دارد همچنان مبهم است اما در یک شرایط معمولی، ۱۴۰۲ سال‌ مطلوبی برای سرمایه گذاران بورسی خواهد بود.

در شرایطی که رشد شاخص بورس در فروردین امسال ۱۸.۶ درصد برآورد شد این رقم در بازار دلار تنها ۸.۷ درصد و سکه امامی حدود ۲ درصد بود. گزارش‌های فروردین که در حال انتشار است، نیز گزارش‌های بسیار خوبی بوده وگزارش‌های مثبت سالانه نیز بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود. بر این اساس انتظار می‌رود در چند روز آینده شاخص کل حتی در صورت اندکی استراحت به روند اصلی خود ادامه داده و اعداد بالایی را به خود ببیند. کارشناسان بازار نیز بر این عقیده هستند که بهار بازار سهام، بهار سبزی خواهد بود؛ کمااینکه در معاملات امروز نیز رکورد ۲.۵ ساله ارزش معاملات خرد بورس شکسته شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز با رشدی ۴۷ هزار واحدی به ۲ میلیون ۳۷۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز رشدی ۱۴ هزار واحدی را تجربه کرد و توانست خود را به ارتفاع ۷۸۲ هزار واحد برساند.
آخرین بار، آذر سال ۱۳۹۹ بود که این اعداد مشاهده شده بود. از اواخر سال گذشته که آمار‌ها حاکی از موج سنگین تبدیل شبه پول به پول بودند، پیش بینی می‌شد که پول داغ به بازار‌های مختلف ورود کند. طبیعتا در چنین شرایطی که بازار خودرو و بازار ملک در حباب قرار دارد، به نظر می‌رسد بورس بتواند نقش سپر تورمی خوبی را ایفا کند و با جذب نقدینگی علاوه بر جبران عقب ماندگی خود نسبت به سایر بازارها، از تلاطم در سایر بازار‌ها از جمله بازار ملک و خودرو جلوگیری کند. کارشناسان گزارش‌های خوبی را در بهار پیش بینی می‌کنند.
از سویی دیگر در شرایطی که در سال‌های گذشته افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله زمین، ملک، دلار و … را تجربه کرده ایم بنابراین این قبیل از افزایش‌ها باید اثر خود را در ارزش بنگاه‌ها و تولید آن‌ها نمایان کند و انتظار می‌رود که در ادامه بنگاه‌ها با افزایش سودآوری اسمی همراه شوند. 
در این خصوص رضا عیوض‌لو، عضو هیأت مدیره سازمان بورس گفت: بازار سرمایه طی دو سال گذشته نسبت به بازار‌های دیگر عقب‌ماندگی پیدا کرد و در حال حاضر درصدد جبران این عقب‌ماندگی است. از طرفی دیگر، شاهد افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی هستیم که به مدد افزایش قیمت محصولات آن‌ها و تورم به وجود آمده است. در نتیجه درآمد شرکت‌ها و سود آن‌ها را افزایش داده است.
معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه در حال حاضر شاهد شرایط باثبات در بورس هستیم، گفت: افزایش‌هایی که در سه ماه اخیر در بازار سرمایه شاهد هستیم، از دید تولیدکنندگان اتفاق خوبی است که می‌توانند با هدایت منابع به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انجام سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از نوسانات در امان بمانند و اگر بخواهیم توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران داشته باشیم، این است که برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری اگر حرفه‌ای نیستند، حتماً از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند و در بازار سرمایه‌گذاری کنند.
عیوض‌لو این را هم گفت: افراد غیرحرفه‌ای تا حد امکان از سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید و فروش شرکت‌ها پرهیز کنند، چون ممکن است دچار آسیب‌هایی از محل نوسانات بازار شوند.
عیوض‌لو گفت: شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌توانند از جریان نقدینگی موجود در بازار استفاده کنند و این منابع را برای تأمین سرمایه در گردش و یا اجرای طرح‌های در دست اجرا به کار گیرند و ما پیشنهاد می‌دهیم صاحبان کسب و کار و شرکت‌ها از منابع موجود بازار سرمایه استفاده کنند که اثر این سرمایه‌گذاری‌ها طی پنج تا ۱۰ سال آینده در اقتصاد مشاهده خواهد شد.
محبی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در خصوص عوامل مختلف موثر بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: در سطح بین الملل، ما شاهد کاهش تورم در آمریکا بودیم که به دنبال آن، گزارش‌هایی مبنی بر احتمال رکود اقتصادی در سطح جهان دریافت شد.

وی همچنین گفت:  کاهش نوسانات ارزی پس از روز‌های ابتدایی سال و کریدورسازی دلار در محدوده بین ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان، وضعیت باثبات تری را به بازار ارز حاکم کرد و در کنار تمامی این عوامل، جبران شدن زیان سهامداران صندوق‌های دولتی پالایش یکم و داریکم، پس از اصلاح اساسنامه این دو صندوق و رسیدن نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها به بالای ۹۵ درصد، توانست سهامداران جدید را مجاب کند که به بازار بورس برگردند.

 منبع: جوان آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا