چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث ال نود را به پلاک جدید منتقل کنیم؟

دقت کنید که راننده‌هایی که قانون را رعایت کرده باشند و دچار تصادف و جبران خسارت نشده باشند مشمول تخفیفات بیمه نامه شده و می‌توانند انتقال بیمه شخص ثالث را داشته باشند. برای اینکه با اهمیت بیمه ثالث و شرایط انتقال آن بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

به چه کسی شخص ثالث گفته می‌شود؟

با توجه به قانون تجارت به همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که با توجه به موضوع بیمه، دچار زیان مالی یا جانی شوند، شخص ثالث گفته می‌شود. در بیمه شخص ثالث خودرو و موتور سیکلت به شخص اول، بیمه‌گزار به شخص ثانی، بیمه‌گر و به فرد زیان دیده در حادثه شخص ثالث گفته می‌شود. همانطور که از اسم بیمه ثالث مشخص است، خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در این بیمه نامه جبران خسارت خواهد شد.

اهمیت بیمه شخص ثالث ال نود

به طور حتم همه افرادی که خودرو دارند، می‌دانند که تهیه بیمه ثالث به صورت اجباری و الزامی ‌است. به طور کلی بیمه به عنوان یک پشتوانه مالی برای روز‌های حادثه و تصادف در نظر گرفته شده است و علت اصلی تهیه بیمه شخص ثالث ال نود می‌تواند پوشش‌های جانی و مالی این بیمه نامه باشد.

بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه می‌تواند سقف تعهدات بیمه را مشخص کند و در صورت بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای جبران خسارت‌های رخ داده نداشته باشد. در حقیقت بیمه شخص ثالث را باید برای جبران خسارت‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی و تصادف تهیه کرد تا نگرانی برای جبران هزینه‌های رخ داده وجود نداشته باشد.

پوشش‌‌های بیمه شخص ثالث ال نود

همانطور که اشاره شد، بیمه شخص ثالث ال نود دو نوع پوشش مالی و جانی را برای اشخاص زیان دیده در حادثه رانندگی جبران خسارت می‌کند که هر یک از این پوشش‌ها با توجه به سقف تعهدات انتخاب می‌شوند.

پوشش جانی:

خسارت‌های بدنی و جانی که برای شخص زیان دیده در حادثه رخ می‌دهد با توجه به میزان دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه جبران خسارت خواهد شد. خسارت‌های جانی مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان در بیمه شخص ثالث تحت پوشش قرار خواهند گرفت. سقف پوشش جانی بر اساس دیه سال 1402 معادل و مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان تومان در ماه‌های حرام است.

پوشش مالی:

پوشش مالی در بیمه شخص ثالث فقط خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث و زیان دیده در حادثه را جبران خواهد کرد و در برابر راننده مقصر هیچ گونه تعهدی ندارد. (برای جبران خسارت‌های مالی راننده مقصر باید از بیمه بدنه استفاده کرد.)

پوشش های بیمه شخص ثالث ال نود

استثنائات پوشش‌‌های بیمه شخص ثالث ال نود

بیمه مرکزی برای بیمه شخص ثالث تمام خودرو‌ها، یکسری استثنائات در نظر گرفته است که حتی با دریافت حق بیمه هم قابل ارائه نیست. در حقیقت به دلیل ریسک بالای جبران خسارت‌ها این خطرات تحت پوشش بیمه نامه نخواهند بود.

استثنائات در بیمه شخص ثالث عبارتند از:

  • جبران خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه راننده مقصر
  • خسارت‌های وارد شده به محموله و تجهیزات وسیله نقلیه راننده مقصر
  • هزینه‌های مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی‌‌‌‌‌و رادیواکتیو
  • خسارات ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرایم

اهمیت سقف پوشش‌های بیمه شخص ثالث در سال 1402

قرارداد بیمه شخص ثالث بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه و تعهدات جبران خسارت منعقد خواهد شد. همانطور که گفته شد، بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش مالی و جانی دارد که در صورت بروز حادثه به جبران خسارت می‌پردازد. در نتیجه مهم است که این بیمه نامه را به موقع تمدید کرد و در صورت تخفیفات بیمه نامه، شرایط انتقال بیمه شخص ثالث را فراهم کرد. اما نکته مهمی‌‌ که برای پرداخت خسارت باید در نظر داشت این است که بیشترین تعهدات بیمه نامه را خریداری کنید تا در صورت بروز حادثه راننگی و تصادف، ریسک جبران هزینه‌های رخ داده در حادثه رانندگی را به بیمه‌گر منتقل کرد. با توجه به دیه اعلام شده در سال 1402 میزان مبلغ دیه برای ماه‌های حرام معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان اعلام شده است. با توجه به این مبلغ، میزان پوشش مالی حداقل معادل 30 میلیون تومان خواهد بود و می‌توان تا سقف 600 میلیون تومان هم افزایش تعهدات داشت.

بیمه شخص ثالث ال نود را از کجا بخریم؟

با توجه به اینکه افراد ترجیح می‌دهند که خدمات بیمه‌ای خود را به صورت آنلاین تهیه کنند، بیمه دات کام برای این موضوع شرایط خرید، استعلام و مقایسه انواع شرکت‌های بیمه را فراهم کرده است. بیمه دات کام یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است و بیمه‌گزار می‌تواند با انتخاب پوشش‌ها و سقف تعهدات بهترین بیمه را با شرایط مقایسه تهیه کند. کافی است که به صفحه اصلی کارگزاری آنلاین بیمه دات کام مراجعه کرده و در بخش لیست محصولات بهترین بیمه را بدون محدودیت زمانی و مکانی تهیه کنید.

خرید بیمه شخص ثالث ال نود

چرا قانون انتقال بیمه شخص ثالث اجرا شده است؟

پلیس راهنمایی و رانندگی برای اینکه بتواند نظم بیشتری در تردد‌ها ایجاد کند، یکسری قانون را وضع کرده است. به طور حتم تمام افراد نمی‌خواهند که به قوانین احترام بگذارند، از این رو با اهرم فشار و جریمه‌ای که در نظر گرفته شده است بسیاری از راننده‌ها به قانون اهمیت می‌دهند. اما راننده‌هایی هم هستند که بسیار محتاط و قانون‌مند بوده که در این شرایط مشمول تخفیفات بیمه شخص ثالث خواهند شد. در نتیجه قانون انتقال بیمه شخص ثالث برای افراد قانون‌مند است و هر راننده ای که صاحب خودرو باشد می‌توانند درخواست انتقال بیمه نامه داشته باشد. اما نکته مهم این است که انتقال بیمه ثالث با شرایط مختلفی همراه است و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در صورتی امکان پذیر است که سند قطعی برای مالک قبلی و خریدار جدید ثبت نشده باشد. قبلا امکان اجرای فرآیند انتقال تخفیف بیمه‌نامه قبل از اتمام دوره اعتبار بیمه شخص ثالث وجود داشت. باید حواستان می‌بود که مالک جدید خودرو بیمه نامه را به نام خودش تمدید نکند. در غیر این صورت، شما دیگر نمی‌توانستید از تخفیفات بیمه شخص ثالث خود استفاده نمایید.ولی الان دیگر حتی در آن بازه زمانی نیز امکان انتقال وجود ندارد.

اگر شما خودروی جدید خریداری کردید و طرف مقابل پذیرفت که تخفیفات خودرو را به شما منتقل کند، این امر قانونی بود.

ضمنا باید  کابری آن وسیله نقلیه با وسیله نقلیه قبلی یکسان می‌بود: به عنوان مثال، هردو خودرو باید سواری یا وانت یا بارکش باشند. اگر در شرایطی خودروی قبلی شما، سواری پژو و خودروی جدیدتان، وانت باشد، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث وجود ندارد.

انتقال سند مالکیت بایستی قطعی باشد. هر گونه انتقال با وکالت‌نامه یا قولنامه، تعویض پلاک، وکالت کاری قبول نیست. فرآیند انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید باید طی سند رسمی نقل و انتقال خودرو صورت بپذیرد.

با قانون جدیدی که در دی ماه ۱۳۹۹ وضع شد، دیگر امکان انتقال تخفیفات به هیچ وجه به خریدار خودرو وجود ندارد.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

در سال 1400 قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برای راننده‌های قانونمند اجرا شد. این قانون شرایط مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • اگر خودروی فرسوده دارید، می‌توانید برای خودروی کارکرده جدید مالک، شرایط انتقال را فراهم کنید.
  • انتقال بیمه نامه به خودروی جدید مالک در صورتی که صفر کیلومتر نباشد.
  • انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی افراد درجه یک خانواده مانند: همسر، پدر، مادر و فرزندان امکان پذیر است.
  • انتقال از خودرویی که متعلق به یک شرکت حقوقی است و به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری باشد.

نکته: برای انتقال بیمه شخص ثالث خودروهای فرسوده، باید خودرو به نام یکی از افراد خانواده باشد.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث عبارتند از:

  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی
  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار

شاید برای برخی ازا فراد سوال باشد که چرا این مدارک را باید تحویل دهند؟ اما علت اصلی ارائه مدارک برای این است که بیمه نامه قبلی باطل شود به خودروی جدید منتقل کرد. تنها نکته مهمی ‌که باید بدانید این است که در صورتی می‌توان انتقال بیمه شخص ثالث را انجام داد که کاربری هر دو خودرو یکی باشد.

همچنین خودروهای صفر کلیومتر از درب کارخانه دارای بیمه ثالث هستند و  برای انتقال بیمه نامه خودروی صفر باید مهلت دو ساله بیمه نامه گذشته باشد.

به طور کلی توصیه می‌کنیم که بیمه شخص ثالث ال نود را به موقع تهیه کنید و اگر شرایط انتقال تخفیفات بیمه نامه را دارید، در اسرع وقت انتقال بیمه شخص ثالث را انجام دهید تا هزینه شما هنگام تمدید بیمه شخص  ثالث کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث به صورت حضوری می‌تواند اذیت کننده باشد، ما خرید آنلاین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. سامانه خرید بیمه در bimeh.com این امکان را فراهم کرده است تا بیمه شخص ثالث تندر ال 90 را به صورت غیرحضوری تهیه کنید. بیمه دات کام سامانه‌ای است که شما می‌توانید انواع بیمه‌نامه‌های شرکت‌های مختلف را استعلام گرفته و بعد از محاسبه بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف، آنها را با هم مقایسه کنید. سپس بهترین بیمه خودروی مناسب را خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا