کاربرد پالت فلزی در صنایع غذایی

به عنوان مثال، محصولاتی که وزن بسیار بالایی دارند و امکان جا به جایی آنها با نیروی انسانی وجود ندارد را به کمک پالت فلزی، با لیفتراک جا به جا می‌کنند. همچنین، زمانی که بخواهند چندین محصول را یکحا جا به جا کنند، از این روش استفاده می‌شود.

البته، کاربرد این پالت‌های فلزی، تنها محدود به حمل و نقل محصولات نمی‌شود. آنها در بخش نظم دهی انبارها هم نقش مهمی دارند. معمولا پالت‌های لبه دار را برای قفسه بندی انبارها استفاده می‌کنند تا دسترسی و استفاده از محصولات داخل انبار راحت‌تر شود. همچنین، به کمک این پالت‌ها، تمام فضاهای بیهوده در انبار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد پالت فلزی

پالت‌های فلزی در صنایع مختلفی کاربردهای متفاوتی دارند. از آنجایی که امکان شخصی سازی پالت‌های فلزی وجود دارد، کاربرد آن نیز برای شما گسترده‌تر می‌شود. شاهین سپاهان فلز یکی از تولیدکنندگان پالت فلزی و پروفیل z است که پالت را ابعاد مختلف با توجه به نیاز شما شخصی سازی می‌کند. ولی به طور کلی، پالت فلزی در ابعاد 120 در 100، 120 در 80 و 130 در 100 ساخته می‌شوند.

01

تصویر 1- پالت فلزی

برخی از کاربردهای اساسی پالت‌های فلزی در زمینه انبارداری است که مربوط به حمل و نقل محصولات، قفسه بندی، منظم سازی، بهینه سازی فضا انبارها و… می‌شود. انواع کاربردهای پالت فلزی در صنایع مختلفی است که برخی از این صنایع شامل موارد زیر می‌شود.

  • صنایع غذایی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع تولید مواد شیمیایی
  • سردخانهها
  • انبارهای نگهداری کالاها
  • صنایع حمل و نقل

از آنجایی که در ساخت برخی از پالت‌های فلزی، از پروفیل هم استفاده می‌شود، قیمت آنها بستگی به قیمت پروفیل دارد. برای داشتن پالت فلزی هر چه بهتر و باکیفیت‌تر، بهتر است که موارد مهم‌تری را نسبت به قیمت درنظر بگیرید. ممکن است یک پالت فلزی، قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای داشته باشد ولی برای نوع استفاده شما، استحکام و مقاومت مناسب را نداشته باشد. پس، در مرحله اول، کاربرد پالت فلزی در صنایع خود را درنظر بگیرید. سپس، ویژگی‌هایی که ان پالت باید داشته باشد را بررسی کنید.

کاربرد پالت فلزی در صنایع غذایی

یکی از کاربردهای اصلی پالت فلزی مربوط به صنایع غذایی می‌شود. در این صنایع یکی از نکات مهمی که وجود دارد، بهداشتی بودن پالت‌ها است. پس، باید این پالت‌ها به صورت مخصوص تولید شده و در مراحل تولید آنها، بهداشت به صورت دقیقی رعایت شود.

اولین کاربرد مهم پالت فلزی در صنایع غذایی مربوط به حمل و نقل و جا به جایی محصولات غذایی می‌شود. در مرحله اول، این پالت‌های فلزی باید قابلیت ضدعفونی و استریل شدن را داشته باشند تا محصولات غذایی در هنگام جا به جایی آلوده نشوند. از آنجایی هم که محصولات غذایی ارتباط مستقیم با سلامت افراد دارد، آلوده نشدن آنها بسیار مهم است.

02

تصویر 2- کاربرد پالت فلزی در صنایع غذایی

کاربرد بعدی پالت فلزی در صنایع غذایی مربوط به سردخانه‌ها می‌شود. برخی از محصولات غذایی از جمله بستنی، محصولات پروتئینی مانند مرغ، ماهی و گوشت باید در سردخانه‌ها مخصوص صنایع غذایی نگهداری شوند. پس، این پالت‌های فلزی استریل شده به نظم دهی سردخانه در هنگام نگهداری از محصولات کمک می‌کند. البته، همان‌طور که می‌دانید در محیط‌های مرطوب مانند سردخانه‌ها، بهتر است که از پالت فلزی گالوانیزه استفاده شود. چرا که به راحتی تمیز و استریل می‌شود و همچنین، در برابر زنگ زدگی مقاوم است.

کاربرد سوم پالت فلزی در صنایع غذایی هم باز مربوط به قفسه بندی و نظم دهی انبارها می‌شود. بسیاری از محصولات غذایی برای نگهداری و انبار شدن به محیط سردخانه نیازی ندارند و در همان انبار اصلی نگهداری می‌شوند. برای استفاده هر چه بهتر و بهینه‌تر از این انبارها، بهتر است که آنها را به کمک پالت‌های فلزی قفسه بندی کنند. پس، برای نظم دهی و استفاده هر چه بهینه‌تر از فضای انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته، در این زمینه هم باید پالت‌ها به طور کامل استریل شوند و موارد بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود.

ویژگی پالت فلزی مناسب برای استفاده در صنایع غذایی

پالت فلزی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید ویژگی‌های مهمی را داشته باشد. در غیر این صورت، آن پالت مناسب برای استفاده در صنایع غذایی نخواهد بود. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پالت فلزی برای استفاده در صنایع غذایی، مقاومت آن در برابر رطوبت و مواد شیمیایی است. چرا که برخی از پالت‌ها باید در سردخانه نگهداری شوند. همچنین، همگی پالت‌ها در صنایع غذایی باید با مواد شیمیایی ضدعفونی و استریل شوند تا آلودگی‌ای بر روی آنها وجود نداشته باشد. برخی دیگر از ویژگی‌های مورد نظر، عبارت‌اند از:

  • پالت فلزی باید استحکام بالایی در زمینه نگهداری محصولات با وزن بالا را داشته باشد.
  • باید در برای رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی و مجاورت با مواد شیمیایی مقاوم باشد.
  • پالت فلزی باید قابلیت شستشو و ضدعفونی شدن را مانند پالت گالوانیزه داشته باشد.
  • معمولا پالت‌های دارای لبه در صنایع غذایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس، بهتر است که حداقل لبه‌هایی 7 میلی‌متری داشته باشد.
  • پالت فلزی انتخاب شده باید مناسب برای استفاده در محیط‌های ایزوله باشد.
  • پالت مورد استفاده نباید هیچ روزنه‌ای برای آلوده شدن محصولات غذایی داشته باشد.
  • باید قابلیت استفاده بر روی لیفتراک و دیگر وسایل جا به جایی بار را داشته باشد.
  • پالت فلزی شما باید در برابر دما -25 درجه تا +45 درجه مقاوم باشد.
  • امکان استفاده از پالت فلزی مورد نظر در قفسه‌های اتوماتیک وجود داشته باشد.
03

تصویر 3- پالت فلزی گالوانیزه

در آخر

شرکت‌های متعددی در زمینه ساخت پالت فلزی و پروفیل زد مشغول به کار هستند. یکی از همین شرکت‌ها، شرکت شاهین سپاهان فلز است که از تولیدکنندگان اصلی پالت فلزی به حساب می‌آید. پالت‌های فلزی به دلیل نوع کاربردی که دارند، باید از مقاومت، استحکام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند که دقیقا تولیدات این شرکت، تمامی این ویژگی‌ها را دارا است. در خرید پالت فلزی مورد نظر خود، ابتدا کیفیت و دوام آن را بررسی کنید. چرا که برخی از پالت‌های ارزان قیمت از کیفیت بالا و مطلوبی برخوردار نیستند و در کار شما مشکل ایجاد می‌کنند.

منبع:
https://khabarpu.com/rp/1679174099.htm

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا