اعتماد دوباره سهامداران خرد به بورس

اخبار بازار ایران 

شاخص کل بورس تهران دیروز با 3درصد رشد از مرز2.2میلیون واحد عبور و رکورد تازه‌ای ثبت کرد. دیروز همچنین ارزش مبادلات خرد به سطح 14هزارو 700میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان در طول 2سال گذشته است و نشان‌دهنده ورود سهامداران خرد به بازار سهام است.
به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص بورس که از پاییز پارسال شروع شده از ابتدای سال‌جاری شتاب بیشتری گرفته است به‌طوری که طبق آمارهای موجود شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 242هزار واحد افزایش یافته است. بازده بورس از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین به 12.3درصد رسیده است.

جمع کل بازده بورس در طول 12‌ماه سال گذشته 43.4درصد بوده است.از ابتدای امسال تاکنون همچنین ارزش کل بازار سهام 1000هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در چنین شرایطی در مبادلات روز گذشته روند صعودی شاخص بورس شتاب بیشتری گرفته است و گمانه زنی‌ها را در مورد افزایش بازده سرمایه‌گذاری در بورس در مقایسه با سایر بازار‌ها بیشتر کرده است. به‌ویژه آنکه میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در سال گذشته کمتر از سایر بازارها بوده است و به‌نظر می‌رسد بازار سهام در حال جبران عقب‌ماندگی خود است.

رشد3درصدی
بازار سهام از همان ابتدای صبح با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه‌شد و این حجم از تقاضا تا پایان مبادلات ادامه داشت. این افزایش تقاضا برای خرید سهام در نهایت موجب شد شاخص کل بورس تهران با 3درصد رشد از مرز 2میلیون و 200هزار واحد عبور کند و رکورد تازه‌ای ثبت کند.

این بالاترین رقمی است که شاخص کل بورس تاکنون به‌خود دیده است. شاخص کل بورس تهران همچنین در مبادلات روز سه‌شنبه هفته قبل توانسته بود پس از 30‌ماه از مرز 2میلیون و 100هزار واحد که بالاترین قله شاخص بورس تا آن زمان بود و در مرداد‌ماه 1399به ثبت رسیده بود، عبور کند. آمار‌ها نشان می‌دهد حجم تقاضا در مبادلات روز گذشته به حدی بود که رکورد ارزش مبادلات خرد در 2سال گذشته نیز شکسته شد و سهامداران تا پایان مبادلات جمعا 14هزارو 700میلیارد تومان دادوستد کردند.

دیروز همچنین 1032میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد که نشان می‌دهد تمایل سهامداران برای خرید سهام افزایش یافته است. با رشد روز گذشته شاخص کل بورس تهران، ارزش کل بازار سهام ایران برای نخستین‌بار به 10094هزار میلیارد تومان معادل197میلیاردو 340میلیون دلار رسید.  داده‌های آماری همچنین بیانگر آن است که تحت‌تأثیر رشد شاخص بورس و ورد نقدینگی تازه به بازار سهام ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به 741هزار میلیارد تومان رسیده است که رکورد تازه‌ای محسوب می‌شود.

آینده بازار سهام
به باور تحلیلگران با توجه به افزایش حجم نقدینگی و عقب ماندگی بازار سهام در مقایسه با سایر بازار‌ها، روند صعودی بورس در طول سال‌جاری ادامه خواهد یافت. یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه می‌توان سال ۱۴۰۲ را سال جبران عقب ماندن بازار سهام از سایر بازارها نام‌گذاری کرد، گفت: در سال گذشته سیاست‌های اقتصادی مانند برداشتن ارز ترجیحی و ایجاد شکاف قیمتی در بازار دارایی‌ها ازجمله ارز، خودرو، طلا و  مسکن، موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بازارهای موازی شد که در آخرین‌ماه سال با اشباع بازارها شاهد برگشت سرمایه‌ها به بورس بودیم.

حسن رضایی پور ادامه داد: شرایط کشور و تحولات سیاسی منطقه و جهان امکان پیش‌بینی معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را دشوار کرده، اما درصورت کنار گذاشتن متغیرهای سیاسی می‌توان سال ۱۴۰۲ را سال جبران عقب ماندن بازار سهام از سایر بازارها نام‌گذاری کرد. به‌گفته او هم‌اکنون مطابق تحلیل اکثر کارشناسان، ارزش بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها به لحاظ ارزش دلاری با عقب‌ماندگی نسبت به سال‌های گذشته همراه بوده است. 

او افزود: از آنجا که فاصله قیمت دارایی‌ها به‌خصوص خودرو در بازار آزاد به بیش از 3برابر ارزش ذاتی خود رسیده و به‌عنوان دارایی پرریسک برای نگهداری تلقی می‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود با تغییر سیاست وزارت صنعت در بازار خودرو، امسال سرمایه‌های بیشتری وارد بازار سهام شود.

حمیدرضا جیهانی کارشناس دیگر بازارسرمایه در این‌باره گفت: با توجه به عقب‌ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها، این انتظار را داریم که شاخص بورس بتواند از کانال ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحد عبور کند. او افزود: در سال ۱۴۰۱ با رشد چشمگیر بازارهای مسکن، طلا و ارز مواجه بودیم، اما بازار سهام همسو با این بازارها رشد نکرد که این موضوع ناشی از رفتارهای اشتباه دولت قبل و کاهش اعتماد مردم به بورس بود.اگر روند حمایت‌ها و رشد اقتصادی کشور ادامه پیدا کند، بورس تا پایان سال روند صعودی خود را ادامه خواهد داد و بازده خوبی نسبت به سایر بازارهای موازی خواهد داشت.

به‌گفته او فعالان بازار نسبت به این موضوع آگاه هستند که بازارهای مختلف طی فرایندی فاصله بین خود را کاهش می‌دهند. جیهانی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه اکنون به سقف قبلی خود رسیده، تأکید کرد: باید به این موضوع توجه کرد که رشد شاخص بورس و رسیدن به سقف قبلی به این معنا نیست که ضرر و زیان کلی سهامداران جبران شده است.

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا