مردم می توانند ربع سکه های خریداری شده خود را آنی دریافت کنند

اخبار بازار ایران – آقای توکلی مدیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت وگویی به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عرضه ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران پاسخ داد.
سوال: چه تعداد ربع سکه عرضه خواهد شد و آیا برای عرضه آن مدت زمان در نظر گرفته شده است؟
توکلی: در این مرحله مجوز عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه بهار آزادی را از بانک مرکزی دریافت کردیم و محدودیت زمانی برای آن در نظر گرفته نشده است. البته این تعداد امکان تمدید شدن و شارژ مجدد را هم دارد و تا زمانی که ربع سکه‌ها را در اختیار داشته باشیم کار را ادامه می‌دهیم.
سوال: روند این گونه است که صراف‌ها ربع سکه‌ها را خریداری و به مردم به فروش  می رسانند؟
توکلی: بله کاملا درست است.
مدل عرضه بر اساس حراج چند قیمتی است به این صورت که صراف‌ها سفارش‌های خودشان را با قیمت‌های مد نظر ثبت می‌کنند و بر اساس سفارش‌ها بانک مرکزی بر روی یک عدد عرضه خود را انجام می‌دهد بر عددی که عرضه می‌شود، یک میانگین وزنی به دست می‌آید و مردم در صرافی با یک درصد بالای آن نرخ می‌توانند خرید خود را انجام دهند که آن یک درصد نرخ فروش صرافی‌ها را بر روی سایت خودمان قرار می‌دهیم.
سوال: هر فرد چه تعداد سکه می‌تواند خریداری کند؟
توکلی: هر کدملی بالای ۱۸ سال می‌تواند ۵ سکه در طی سال دریافت کند و اشخاصی که پیش از این از بورس کالای ایران ربع سکه خریداری کرده‌اند، امکان خرید مجدد ربع سکه در مرکز مبادله ایران را نخواهند داشت.
سوال: تحویل سکه‌ها به مردم به چه صورت است؟
توکلی: تحویل سکه‌ها به شکل آنی است، یعنی مردم با  مراجعه صرافی ها می توانند سکه را دریافت کنند، فقط برای خود صرافی یک روز تاخیر وجود دارد. یعنی امروز که صرافی در مرکز مبادله خرید خود را انجام می‌دهد امروز به خزانه بانک می‌رود و سکه خود را تحویل می‌گیرد و عملا خرید امروز را فردا در کانتر می‌تواند به مشتری بفروشد، ولی برای مردم آنی است.
خلاصه این که مردم می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های مجاز که در فهرست صرافی‌های طرف معامله با مرکز مبادله هستند، ربع سکه مورد نیاز خودشان را خریداری و دریافت کنند.
سوال: آیا قرار است در آینده انواع دیگر سکه در مرکز مبادله عرضه شود؟
توکلی: فعلا عرضه‌ها را با سکه ربع شروع کرده ایم، بانک مرکزی متولی مسکوکات و تقریبا بخش شمش است. لذا بانک مرکزی برای پوشش نیاز‌های مبتنی بر سرمایه گذاری مردم این اقدام عرصه ربع را انجام می‌دهد در آینده امکان گسترش آن وجود دارد.
سوال: مردم برای خرید سکه از صرافی‌ها باید کارمزد جداگانه پرداخت کنند؟
سوال: خیر، هیج کارمزدی نباید پرداخت کنند و فقط باید عددی که بر روی سایت مرکز مبادله اعلام شده را بپردازند.

گفتنی است بر اساس آمار منتشر شده در روز گذشته ۱۱۲ قطعه ربع سکه فروخته شده و بر اساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلا آخرین قیمت ربع سکه ۹ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان بود.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا