رشد 11 هزار واحدی بورس

اخبار بازار ایران – بازار سرمایه در جریان معاملات اولین روز کاری در هفته دوم فروردین ماه، دو روند متفاوت داشت. بورس در نیم ساعت نخست با کاهش 23 هزار واحدی روبرو شد و در 3 ساعت باقی مانده توانست این کاهش در شاخص ها را جبران کرده و به سمت فتح قله جدید حرکت کند.

با انتشار خبر بازگشت نرخ تسعیر ارز پتروشیمی ها به 28 هزار و 500 تومان، کارشناسان اقتصادی معتقد بودند، این مساله می تواند باعث ریزش بورس شود. این اتفاق در نیم ساعت ابتدایی بازار نیز رخ داد و گروه پالایشی با افت همراه شد که همین موضوع نیز به کل بازار سرایت کرد.

اما با مشخص شدن اثر کم کاهش نرخ تسعیر ارز به قیمت ها در بورس کالا و انرژی، بورس تغییر روند داد و همین مساله در کنار رشد خودرویی ها توانست بازار را به سمت قله جدید حرکت دهد.

بورس در 19 مرداد سال 99 که به قله تاریخی خود رسیده بود، در سطح 2 میلیون و 79 هزار واحدی متوقف شده بود، اما در جریان معاملات امروز، بورس به سمت قله جدید حرکت کرد و توانست مقاومت خود در محدود 2 میلیون و 70 هزار واحدی را بشکند.

امروز نمادهای ریالی بازار سبزپوش بودند و دو گروه بانکی و خودرویی یکپارچه سبزپوش بودند.

* واکنش سرد بورس به رخدادهای غیراقتصادی بورس

رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس به اخبار مثبت و منفی واکنش نشان می دهد و این واکنش به اخبار منفی بسیار بیشتر است، اما به دلیل عقب ماندگی بورس از سایر بازارها، به نظر می رسد میزان واکنش به اخبار نیز در بورس به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ تسعیر ارز پتروشیمی ها به 28 هزار و 500 تومان می توانست برای چند روز بازار سهام را منفی کند، اما روند بازار به گونه ای رقم خورده است که سهامداران تنها در نیمه ابتدایی معاملات تن به روند نزولی دادند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از عوامل روند ملایم مثبت بازار وارد نشدن شوک ‌های سیاسی و سیاستی به بازار است. در کنار روندهای درونی بازار، تغییرات قیمت ارز نیز شیب ملایمی داشته و به نظر نمی‌رسد، موجب تلاطم شدیدی در بازار سرمایه شود.

گلستانی تصریح کرد: انتظارات تورمی تقاضای خرید دارایی‌ها را افزایش داده و موج ورود سرمایه به بورس را می‌ توان در این چارچوب تفسیر کرد.

* رشد شاخص های عملکردی بورس

در جریان معاملات امروز، بورس با صعود 11 هزار و 239 واحدی نسبت به روز کاری گدشته، تا سطح 2 میلیون و 89 هزار و 951 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 54 صدم درصد بوده است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 8 هزار و 198 واحدی در رقم 630 هزار و 724 واحدی ایستاد. بازدهی شاخص کل هموزن نیز مثبت 1.32 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 217 واحدی به رقم 25 هزار و 578 واحد رسید. شاخص هم‌وزن در فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش هزار و 372 واحد به سطح 109 هزار و 815 واحد رسید.

* بهبود ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 66 هزار و 563 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 46 هزار و 748 میلیارد تومان بود که 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 5 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 13 هزار و 680 میلیارد تومان رسید که رتبه دوم در یک سال اخیر بوده است.

در بازار امروز سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود 26.8 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 24.3 میلیون تومان بود.

* اولین روز خروج پول حقیقی از بازار سرمایه در سال جدید

روز دوشنبه پس از 8 روز معاملاتی متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 131 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

امروز نمادهای وکغدیر (بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و نوری (پتروشیمی نوری) بیشترین خروج پول را داشتند. در مقابل، نمادهای وبصادر (بانک صادرات)، خودرو (ایران خودرو) و اخابر (شرکت مخابرات) بیشترین ورود سرمایه را داشتند.

* رشد قیمت 566 نماد در بورس

در جریان معاملات امروز، 566 نماد با رشد قیمت و 201 سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند.

در پایان معاملات دوشنبه، 224 نماد صف خرید داشتند و 18 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید به 888 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 51 میلیارد تومان بود.

خودرو (ایران خودرو)، وبصادر (بانک صادرات) و خساپا (سایپا)، نمادهایی بودند که بیشتری ارزش در صف خرید را داشتند و سهم های گلدیرا (صنایع گلدیران)، آ س پ (آ.س.پ) و لپیام (گسترش صنایع پیام) بیشترین ارزش را در صف فروش به خود اختصاص دادند.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا