بدهی 705هزار میلیاردی دولت به بانک‌ها

اخبار بازار ایران – بدهی دولت به سیستم بانکی هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود و البته سال‌هاست بر سر میزان دقیق طلب سیستم بانکی از دولت اختلاف‌نظر وجود دارد؛ با این حال بانک‌ها علاوه بر سود تسهیلات پرداختی به دولت یا اعتبارات پرداخت شده به تضمین دولت، بابت تأخیر در وصول این مطالبات سود شناسایی می‌کنند؛ سودی که به باور کارشناسان دارای ابهام است و باعث شناسایی سودهای موهومی در صورت‌های مالی بانک‌ها می‌شود. مبنای تعیین دقیق بدهی دولت به شبکه بانکی براساس قانون سازمان حسابرسی کل کشور است و البته این سازمان هیچ‌گاه رقم دقیق این بدهی را منتشر نمی‌کند.
بانک مرکزی آخرین میزان بدهی دولت به این بانک و البته شبکه بانکی را به روزرسانی و اعلام کرد: بدهی دولت به سیستم بانکی در پایان آبان امسال از مرز 705هزار میلیارد تومان رد شده است. این در حالی است که میزان طلب نظام بانکی شامل بانک مرکزی و بانک‌ها از دولت در نیمه نخست امسال 668هزار میلیارد تومان برآورد شده بود. به گزارش همشهری، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته 19.8درصد و نسبت به اسفند پارسال هم 20.2درصد رشد کرده است.

معمای استقراض از بانک مرکزی
هرچند دولت بر حسب قانون حق استقراض از بانک مرکزی را ندارد، اما در عمل بخشی از کسری بودجه دولت از محل استقراض مستقیم و غیرمستقیم تامین می‌شود و به هر میزان که بدهی دولت به بانک مرکزی بیشتر شود، باعث چاپ پول و خلق نقدینگی و البته تورم خواهد شد. دولت سیزدهم خط قرمز خود را استقراض از بانک مرکزی اعلام کرده و در تلاش است تا بدهی خود به بانک یادشده را کم کند.
روند فزاینده بدهی دولت به سیستم بانکی، اصلاح نظام بانکی را پیچیده کرده است. بانک مرکزی می‌گوید: افزایش رشد ماهانه پایه پولی در ماه‌های اخیر عمدتا به‌دلیل تامین اعتبارات ارزی مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان برای جبران و هموارسازی آثار حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی شامل نهاده‌های کشاورزی و دارو بوده و انتظار می‌رود با توافق دولت رشد پایه پولی در ماه‌های آینده کنترل شود.

کارنامه 6ماهه دولت بدهکار
این گزارش می‌افزاید: کل بدهی دولت به بانک مرکزی در نیمه نخست امسال با رشدی 18درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به 156هزار و 570میلیارد تومان رسیده و بدهی دولت به شبکه بانکی هم با رشدی 17درصدی به 531هزار و 900میلیارد تومان افزایش یافته و در کل جمع طلب بانک مرکزی و بانک‌ها به دولت از رقم 668هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان آبان امسال با رشدی 30.8درصدی نسبت به پایان سال گذشته به رقم 173هزار و 400میلیارد تومان رسیده؛ این در حالی است که در همین بازه زمانی میزان بدهی دولت به بانک‌ها رشدی 17.1درصدی داشته و رقم 531هزار و 700میلیارد تومان را ثبت کرده است.
04 05

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا