رشد 7.7درصدی تولیدات صنعتی در دی ماه

اخبار بازار ایران – میزان تولید صنعتی شرکت‌های بورس در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال 7.7درصد رشد کرده است با این حال سود اسمی شرکت‌های بورس در 9‌ماه امسال فقط 13.8درصد افزایش داشته و حتی سود برخی گروه‌ها ازجمله گروه فلزات اساسی تا 10.6درصد افت کرده است.
به‌گزارش همشهری، روند رو به رشد شاخص تولیدات صنعتی که از ابتدای سال آغاز شده در دی‌ماه نیز ادامه یافته است. طبق تازه‌ترین آمار‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در دی‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 7.7درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان شاخص تولیدات صنعتی در 3فصل تابستان، پاییز و زمستان سال قبل بدون نوسان و در محدوده صفر بود اما از ابتدای سال میزان تولید در شرکت‌های صنعتی افزایش یافت و این روند همچنان ادامه دارد.

بیشترین رشد
آمار‌ها نشان می‌دهد صنعت خودرو همچون چند‌ماه گذشته پیشتاز رشد تولید است و شاخص تولید این صنعت در دی‌ماه امسال در مقایسه با دی‌ماه پارسال 28.8درصد رشد کرده است. بعد از این گروه صنعت نساجی با 18.3درصد وگروه ماشین‌آلات و تجهیزات با 15درصد افزایش در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
نکته حائز اهمیت این است که تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی که ازجمله بزرگ‌ترین صنایع بورس هستند در دی‌ماه امسال دوباره میزان تولیدشان افزایش یافته و به مثبت 0.9درصد در مقایسه با دی‌ماه پارسال رسیده است این در حالی است که سطح تولید در این صنعت در 3 ‌ماه پاییز با افت مواجه شده بود.

افزایش فروش
تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد در نیمه دوم سال قبل به‌دلیل کاهش فروش موجودی انبار شرکت‌های صنعتی افزایش یافته بود اما از ابتدای سال ورق برگشته و موجودی انبار شرکت‌ها درحال کاهش است که نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌ها نیز به تناسب رشد تولید در حال افزایش است. این روند در دی‌ماه نیز ادامه یافته و طبق اطلاعات بازوی پژوهشی بانک مرکزی موجودی انبار شرکت‌های صنعتی در حال کاهش است و گویای این واقعیت است که روند رو به رشد فروش همچنان ادامه دارد.

میزان سودآوری
با وجود افزایش میزان تولید در شرکت‌های صنعتی، آمارها نشان می‌دهد میزان سود آنها متناسب با افزایش میزان تولید رشد نکرده است. طبق اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی سود اسمی شرکت‌های بورس در 9‌ماه امسال فقط 13.8درصد افزایش داشته و حتی سود برخی گروه‌ها ازجمله گروه فلزات اساسی تا 10.6درصد افت کرده است.
 اطلاعات موجود نشان می‌دهد با وجود آنکه سود اسمی شرکت‌های صنعتی بورس در سال قبل به شکل مطلوبی رشد کرده بود اما رشد سودآوری این صنایع در سال 1401به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال قبل کاهش داشته است.به‌طور مثال صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که صادرات‌محور هستند در سال قبل سودشان به‌ترتیب 53 و 52.3درصد رشد کرده بود اما سود اسمی گروه محصولات شیمیایی در 9ماهه امسال فقط 2.8درصد افزایش داشته و حتی میزان سود صنعت فلزات اساسی 10.6درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.
03 03

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا