رعایت مسائل ایمنی در ساختمان

زمانیکه شما به عنوان مالک هستید حتما می بایست تجهیزات ایمنی از جمله لباس کار، عینک ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، کپسول آتش نشانی، ماسک محافظتی، کمربند ایمنی، طناب، کفش کار و… را برای پیمانکاران ساختمانی فراهم نمایید.

در صورت عدم رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز خسارات جبران ناپذیری از جمله عدم پیشرفت و یا کند پیشرفتن کار و در مواقعی توقف پروژه رخ خواهد داد و همچنین مشمول پرداخت هزینه های بسیار سنگین می شود. با توجه به مباحث ذکر شده حتما می بایست برای جلوگیری از این خسارات اصول ایمنی رعایت گردد. با ایمن پیشتاز همراه باشید:

images 1675808132 63e2cd84d1105

اقدام به ثبت بیمه مسئولیت

برای جلوگیری از خسارات ناشی از رویداد حوادثی از جمله مرگ و میر کارکنان، حوادثی همچون شکستگی اعضای بدن، قطع نخاع شدن و… می توان به دفاتر معتبر بیمه (بیمه ایران، دانا، ملت و…) مراجعه و با ارائه مدارک مشخص شده و هزینه از ئیش تعیین شده اقدام به ثبت بیمه مسئولیت نمایید.

بیمه های مسئولیت می توانند در بازه های زمانی مشخصی تنظیم شوند. در صورتیکه کار ساخت و ساز ساختمانی شما در مدت محدودی مثلا یک ماه طول می کشد بیمه مسئولیت یک ماهه تنظیم شود و در صورتیکه در مدت زمان بیشتری طول می کشد مدت زمان ثبت بیمه را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: قیمت انواع جعبه آتش نشانی

انواع بیمه های مسئولیت

  1. بیمه مسئولیت بی نام
  2. بیمه مسئولیت با نام

بیمه مسئولیت بی نام: این بیمه همانگونه که از نامش مشخص است بدون ثبت نام شخص حقیقی است صرفا در تعهدنامه فقط تعداد محدودی کاربر به صورت ناشناس قید می شود. مثلا بیمه مسئولیت بی نام دو نفره به این مفهوم است در صورت رخداد حادثه در مدت زمان اعتبار بیمه تنها خسارات تعیین شده به دو نفره اعطا می شود و به نفرات بیشتر تعلق نمی گیرد.

بیمه مسئولیت با نام: همانطور که از نام این بیمه مشخص است تعداد افراد حقیقی که تحت تکفل این بیمه قرار می گیرند اطلاعاتشان به صورت کاملا دقیق ثبت شده و در صورت ایجاد خسارت با برسی مستندات از طرف کارشناس بیمه خسارات به همان شخص تعلق می گیرد.

با توجه به مباحث ذکر شده حتما می بایست قبل از اقدام به ساخت و ساز با ارائه مدارک به دفاتر بیمه، بیمه مسئولیت اعم از بی نام و با نام را ثبت نمایید تا در صورت ایجاد حوادث نیازی به پرداخت خسارت از جانب شما نباشد.

تهیه لباس کار

برای افزایش ایمنی در کار حتما باید لباس کار متناسب با فعالیت کارکنان ساختمانی تهیه شود. برای تهیه لباس حتما باید به عوامل و اصولی از جمله تهیه لباس استاندارد، قابلیت باز و بسته شدن زیپ و دکمه داشته باشد، انتخاب رنگ لباس اهمیت ویژه ای دارد.

حتما باید لباس کار به صورت سرهمی باشدو  بیش از حد بلند نباشد و همچنین آستین ها بیش از گشاد نباشند. تا حد امکان باید آستین ها برای جلوگیری از دست و پاگیر بودن در حین کار بسته باشند.

لباس کارها در رنگ های متنوعی از جمله سفید و سرمه ای تولید می شوند. معمولا برای کارهای ساخت و ساز از رنگ سفید استفاده می شود و برای کارهای تعمیراتی از رنگ سورمه ای استفاده می شود. جنس لباس نباید قابلیت اشتعال داشته باشد و یا نسبت به گرما واکنش نشان دهد و سبب آزار کارکنان شود.

تهیه کلاه ایمنی

عمده حوادثی که در حین ساخت و ساز اتفاق می افتد بدلیل اصابت اجسام از ارتفاع به سر افراد می باشد. برای جلوگیری از ایجاد این حوادث می بایست از کلاه ایمنی استفاده کرد. کلاه ایمنی در رنگ های زرد، قرمز، سبز، قهوه ای، خاکستری، آبی با توجه به محیط فعالیت ساخت و ساز تهیه می شود.

کلاه ایمنی سفید رنگ: کلاه ایمنی سفید رنگ مخصوص مهندسان رده بالا، مدیران و.. می باشد.

کلاه ایمنی آبی رنگ: کلاه ایمنی آبی رنگ مخصوص فنی کاران از جمله نجاران،  تکنسین برق و.. می باشد.

کلاه ایمنی خاکستری رنگ: کلاه ایمنی خاکستری رنگ مخصوص کاربران عادی، مالک ساختمان و… می باشد.

کلاه ایمنی قرمز رنگ: کلاه ایمنی قرمز رنگ مخصوص آتشنشانان و گروه امداد و نجات در ساختمان می باشد.

کلاه ایمنی قهوه ای رنگ: کلاه ایمنی قهوه ای رنگ مخصوص جوشکاران، تراشکاران و.. می باشد. زیرا آنها باید حرارت های بسیار زیادی را تحمل کنند برای جلوگیری از حرارت بیش از حد از این کلاه استفاده می شود.

کلاه ایمنی زرد رنگ: کلاه ایمنی زرد رنگ برای مهمترین اعضای فعال در کار ساخت و ساز از جمله کارگران می باشد.

کلاه ایمنی سبز رنگ: کلاه ایمنی سبز رنگ مخصوص ایمن کاران ساختمان است. 

تهیه کپسول آتشنشانی

در صورت ایجاد حریق در حین کار ساخت و ساز برای جلوگیری از پیشرفت آتش سوزی و مهار آتش می بایست از کپسول آتش نشانی استفاده شود. با توجه به مساحت ساختمان (تعداد طبقات، متراژ زمین و..) کپسول آتش نشانی مناسب را تهیه کنید.

کپسول های آتش نشانی با توجه به کاربرد آنها در رنگ های قرمز، سبز و آبی تولید می شود. کپسول های آتشنشانی از یک مخزن استوانه ای شکل ساخته شده و دارای اجزای مختلفی از جمله شیلنگ مشکی رنگ، ضامن برای باز و بسته شدن کپسول، ابزار شیپوری رنگ از جنس پلاستیک که بر روی شیلنگ برای مهار مواد درون کپسول است نصب شده است.

پس از هربار استفاده از کپسول آتشنشانی و خالی شدن مخزن حتما باید به نمایندگی های مجاز مراجعه کرده و مجدد محتوای کپسول را شارژ نمایید. حتما در نظر داشته باشید در صورتیکه به صورت سالانه از کپسول استفاده نمی شود برای جلوگیری از ایجاد مشکلات باید کپسول را خالی کرده و مجدد شارژ نمود.

images 1675712731 63e158db87b70

تهیه عینک ایمنی

استفاده از عینک ایمنی در ساخت و ساز اهمیت ویژه ای دارد. برای افرادی که در کارهای فنی، جوشکاری، برشکاری و… فعالیت دارند برای جلوگیری از آسیب به چشم حتما باید از عینک ایمنی استفاده کنند.

عینک ایمنی در سایز و طرح های مختلف تولید شده، برای تهیه عینک ایمنی حتما باید نوع فعالیت و منطقه ای که قرار  است از این عینک استفاده شود مشخص گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا