اهمیت تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های معتبر ترکیه از اساتید عالی و امکانات آموزشی عالی برخوردار است، بنابراین  تحصیل در ترکیه نزد دانشجویان ایرانی بسیار پرطرفدار است. در این نوشته به معرفی بهترین دانشگاه های ترکیه و بررسی مزیت‌های تحصیل در این کشور خواهیم پرداخت.در این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه های ترکیه و بررسی مزایای تحصیل در این کشور می پردازیم. . اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید توصیه می کنم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

images 1674729020

اهمیت تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه

آلمان، آمریکا، انگلیس و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که برای ادامه تحصیل در الویت دانشجویان بین المللی قرار دارند و برای ادامه تحصیل، ترکیه گزینه جذابی برای دانشجویان نبود. در چند سال اخیر، کیفیت آموزش در دانشگاه های ترکیه نه تنها مطابق با استانداردهای اروپایی و آمریکایی بوده است بلکه در زمینه هایی مانند مهندسی، مدیریت و پزشکی سرآمد بوده است و این کشور را تبدیل به بهترین مقصد برای تحصیل دانشجویان قرار داده است.

ترکیه بهترین و کم هزینه ترین راه برای دانشجویان ایرانی برای ورود به اروپا، اسکاندیناوی، کانادا، استرالیا و آمریکا است. روابط دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های برتر دنیا، به خصوص کانادا و آمریکا عالی هستند و اگر آخرین مقطع تحصیلی شما در ترکیه باشد، پذیرش در دانشگاه های آلمان، کانادا و آمریکا فوق العاده آسان خواهد بود.

معرفی سه دانشگاه برتر کشور ترکیه

دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا یکی از دانشگاه های دولتی استانبول در منطقه فاتیح استانبول است و دومین دانشگاه بزرگ ترکیهبه حساب می آید .این دانشگاه، اولین دانشگاه چند زبانه ترکیه است و در آن تدریس به چهار زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است. برای رشته های مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی، آموزش به زبان ترکی و انگلیسی است. زبان‌های دیگر نیز برای دانشکده های اقتصاد و علوم اداری می‌باشند.

این دانشگاه اولین عضو انجمن دانشگاه های اروپاست. همچنین، دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی تحقیقات  خود را از طریق ABET انجام می دهند. دانشگاه مارمارا بیش از 57000 دانشجو و حدود 3000 نیروی کار تدریس و هیئت علمی دارد که می توان گفت به ازای هر 21 دانشجو یک استاد و دانشیار دارد.

دانشگاه مارمارا ترکیه از دومین دانشگاه بزرگ ترکیه است و از حجم بالایی از امکانات برخوردار است. امکانات این دانشگاه شامل خوابگاه دخترانه و پسرانه مجزا، اینترنت رایگان و نامحدود، حمل و نقل به صورت رایگان، کتابخانه های تخصصی و فوق تخصصی، خدمات پزشکی و دندانپزشکی رایگان برای دانشجویان، آزمایشگاه‌های مجهز، سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها، محوطه سرسبز و خیلی زیبا در هر کدام از پردیس‌ها، سالن‌های ورزشی متعدد و بزرگ، دسترسی داشتن به منابع معتبر در سطح جهانی به صورت آنلاین و رایگان می شود.

 مشخصات دانشگاه مارمارا ترکیه

  • نام دانشگاه به انگلیسی Marmara University 
  • نام دانشگاه به ترکی  ANKARA ÜNİVERSİTESİ
  • نام دانشگاه به فارسی: دانشگاه مارمارا
  • نوع دانشگاه: دانشگاه دولتی
  • زبان تدریس در دانشگاه: چند زبانه
  • سال تأسیس: 1883
  • تعداد هیئت علمی: 2835
  • تعداد دانشجویان در سال 2020: 50092
  • تعداد دانشکده‌ها: 17
  • تعداد موسسه آموزشی: 11
  • تعداد مدرسه: 8
  • رنکینگ جهانی QS دانشگاه: 157
  • رنکینگ جهانی Times higher Education Word 2020: +1001
  • آدرس وب‌سایت دانشگاه http://www.marmara.edu.tr

نحوه اخذ پذیرش دانشگاه مارمارا

برای أخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه مارمارا استانبول، باید حداقل نمره قبولی را در آزمون YOS این دانشگاه را کسب کنید. این آزمون معمولا در خرداد ماه برگزار می شود. علاوه بر این، باید ترجمه کامل رزومه و مدرک فعلی خود را به دانشگاه مارمارا ارسال کنید. اگرچه دانشگاه مارمارا یک دانشگاه چند زبانه است. با این حال، بیشتر دروس این دانشگاه به زبان ترکی استانبولی تدریس می شود، بنابراین لازم است داوطلبان قبل از شروع تحصیل در این دانشگاه، به زبان ترکی مسلط باشند.

همچنین علاقه مندان به ادامه تحقیقات خود در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه نیاز به ارسال آیلتس، تافل یا فایل های مشابه دیگر به دانشگاه دارند.

images 1674729071

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول قدیمی ترین و یکی از بزرگترین دانشگاه های ترکیه است که در سال 1453 در زمان حکومت عثمانی ها ساخته شده است.

این دانشگاه یکی از دانشگاه های معتبر در جهان است. اعتبار این دانشگاه در کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادایی بسیار بالاست.

این دانشگاه از 22 دانشکده تشکیل شده است و در این مجموعه دانشکده دندانپزشکی، دانشکده حقوق، دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده شیلات قرار دارد و همچنین شامل هشت دانشکده، شانزده موسسه، 61 مرکز کاربردی و تحقیقاتی از جمله یک مرکز انتقال فناوری  است.

شرایط ثبت نام در دانشگاه استانبول کمی نسبت به سایر دانشگاه ها بی نظیر است و متقاضیان باید رزومه و معدل بالایی داشته باشند تا خطر پذیرش در این دانشگاه را داشته باشند.

مشخصات دانشگاه استانبول

تاریخ تأسیس:1453 به عنوان مدرسه و 1933 به عنوان دانشگاه

استان، شهر: استانبول، ترکیه

نوع مؤسسه: دولتی – تحقیقاتی

تعداد کل دانشجویان (سال 2020): 84.991 نفر

تعداد کل دانشجویان بین المللی (سال 2020): 6730 نفر

نرخ پذیرش: 35 درصد

مقاطع تحصیلی: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

سایت دانشگاه : www.istanbul.edu.tr

نحوه اخذ پذیرش دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول فقط بر اساس نمرات IUYOS ارائه شده توسط دانشگاه دانشجو می پذیرد. IUYOS آزمون پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه استانبول است. این آزمون همان آزمون YOS ترکیه است که توسط دانشگاه استانبول برگزار می شود.

نتایج İÜYÖS برای یک سال تحصیلی پس از تاریخ امتحان معتبر است. آخرین مهلت اعتراض به سوالات آزمون حداکثر 5 روز کاری پس از آزمون و مهلت اعتراض به نتایج آزمون 5 روز کاری پس از اعلام نتایج می باشد. متقاضیان برای ثبت نام در آزمون YOS در دانشگاه استانبول باید به وب سایت yos.istanbul.edu.tr/tr/_address مراجعه کنند.

دانشگاه کاتب چلبی

دانشگاه کاتب چلبی از دانشگاه های بزرگ ترکیه است. این دانشگاه  در شهر تاریخی ازمیر قرار دارد. رتبه جهانی این دانشگاه در وب سایت رتبه بندی شانگهای shanghairanking بین 201 تا 300 است.

دانشگاه کاتب چلبی، چهارمین کالج دولتی ازمیر است، که بسیاری از دانشجویان خارج از کشور آن را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. این دانشگاه با داشتن 12 دانشکده، بیمارستان، کلینیک، آزمایشگاه، مراکز تحقیقاتی و دانش پژوهان بین المللی، یکی از دانشگاه های برتر ترکیه است و زبان آن ترکی و انگلیسی است. دانشگاه کاتب چلبی یک دانشگاه دولتی است، بنابراین شهریه آن بسیار مناسب است.

این دانشگاه امکانات زیادی را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. کاتب چلبی علاوه بر دانشکده ها، مدارس و مؤسسات مجهز و درجه یک، دارای مراکز تحقیقاتی، بیمارستان ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، کتابخانه های غنی، خوابگاه های دانشجویی، سالن های ورزشی متعدد، سالن های غذاخوری، فروشگاه ها، فضای سبز، پارک ها می باشد.  بانک ها، آتلیه هنری، گالری ها، سالن های کنفرانس و آمفی تئاتر نیز در دسترس دانشجویان است.

 مشخصات دانشگاه کاتب چلبی  

  • نام دانشگاه به انگلیسی Izmir katip celebi university
  • نام دانشگاه به ترکی
  • نام دانشگاه به فارسی: دانشگاه کاتب چلبی ازمیر
  • چشم انداز علمی دانشگاه: صدایی برای طرز فکرهای متفاوت
  • نوع دانشگاه: دانشگاه دولتی
  • سال تأسیس: 2010
  • موقعیت: شهر ازمیر
  • تعداد دانشکده: 13
  • تعداد کالج ها: 3
  • تعداد مدارس: 1
  • تعداد موسسه ها: 2
  • تعداد هیئت علمی و کارمند: بیش از 800 نفر
  • زبان تحصیل: ترکی و انگلیسی
  • تعداد دانشجویان: 12437
  • تعداد دانشجویان بین المللی: 369
  • آدرس وب سایت دانشگاه https://www.ikcu.edu.tr/
  • رتبه دانشگاه در Times Higher Education World University 2020

شرایط پذیرش دانشگاه کاتب چلبی

دانشگاه کاتوب چلبی دانشجوی بین المللی می پذیرد. آزمون ورودی این دانشگاه YOS و SAT می باشد. هر دو نمره آزمون در این دانشگاه پذیرفته می شود. نمرات هر دو آزمون برای این دانشگاه پذیرفته می شود. برای آزمون ست حداقل نمره قبولی 750 و برای آزمون یوس حداقل نمره قبولی 50 است.همچنین شما می توانید از طریق پذیرش دانشگاه های ترکیه بدون آزمون برای تمامی رشته های این دانشگاه اقدام نمایید.در رشته دندانپزشکی به بخش آزمون عملی و مصاحبه 50 درصد نمره ورودی دانشگاه اختصاص دارد.

سخن پایانی

دانشگاه مارمارا ترکیه، دانشگاه استانبول، دانشگاه کاتب چلبی از بهترین دانشگاه های ترکیه هستند. این دانشگاه ها از بدو تاسیس تاکنون تلاش کرده اند جایگاه خود را در بین بهترین دانشگاه های ترکیه حفظ کنند. اگر می خواهید در یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید، دانشگاه مرمره، دانشگاه استانبول، دانشگاه کاتب چلبی را به شما پیشنهاد می کنیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما در زمینه تحصیل در ترکیه مفید واقع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا