سکه، برنده بلامنازع بازارها در 10‌ماه گذشته

اخبار بازار ایران – همگام با افزایش تورم، سرعت رشد قیمت‌ها در بازارها نیز افزایش یافته و حتی سرعت رشد قیمت در بازارها از تورم هم پیشی گرفته است. در طول 10‌ماه گذشته سرعت رشد قیمت سکه با فاصله زیادی بیش از سایر بازار‌ها بوده و بورس بازنده اصلی بازار‌ها در این مدت بوده است.
به گزارش همشهری، طبق گزارش مرکز آمار نرخ تورم 12ماهه در پایان دی‌ماه امسال از مرز 46.3درصد عبورکرده که بیشترین مقدار رشد در طول 27سال گذشته است، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از مرز 51درصد عبور کرده است. این آمارها نشان می‌دهد افزایش نرخ تورم به محرکی برای رشد قیمت‌ها در بازارها تبدیل شده، با این حال، برخلاف نیمه نخست سال که میانگین رشد قیمت‌ها پایین‌تر از تورم بود، سرعت رشد قیمت‌ها در نیمه دوم سال به‌مراتب بیشتر از نرخ رشد تورم بوده است. به‌نظر می‌رسد علت این موضوع چشم‌انداز‌های تورمی است و بازارها به پیشواز نرخ تورم در آینده رفته‌اند.

ربع سکه در صدر
آمارها نشان می‌دهد در 10ماه امسال نرخ طلا و سکه با فاصله زیادی نسبت به سایر بازارها در صدر قرار گرفته و در این میان رشد قیمت ربع سکه بیشتر از همه بوده است. قیمت هر ربع سکه در 10‌ماه امسال با 129درصد افزایش از 4میلیون و 150هزار تومان در ابتدای سال به 9میلیون و 500هزار تومان در پایان دی‌ماه رسید که این میزان 82.6درصد بیش از نرخ تورم در همین مدت بوده است. بعد از آن سکه گرمی و سکه طرح جدید بیشترین رشد را داشته‌اند و در طول10‌ماه به‌ترتیب 94 و 93.5درصد افزایش یافته‌اند. قیمت هر نیم‌سکه و سکه طرح قدیم هم با 87.8 و 85درصد افزایش قیمت در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بعد از سکه، هر گرم طلای 18عیار با 64.8درصد رشد و بعد از آن دلار با 63.2درصد افزایش در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نکته حائز اهمیت این است که میزان رشد سکه در طول امسال بسیار بیشتر از رشد نرخ دلار بوده است. به‌نظر می‌رسد کنترل بازار دلار ازجمله دلایل این تفاوت است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران از سکه به‌عنوان ابزاری برای پوشش تورم استفاده می‌کنند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد میزان رشد شاخص کل بورس در 10‌ماه گذشته فقط 23.5درصد بوده است. میزان رشد قیمت سهام در بازار سهام تناسبی با نرخ تورم و میزان رشد در سایر بازار‌ها نداشته است.
04 04
در طول 10‌ماه امسال، نرخ سکه گرمی 94درصد، نیم سکه 87.8درصد، سکه طرح جدید 93.5درصد و سکه طرح قدیم 85درصد افزایش یافته است

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا