پرکاربرد ترین تیرآهن در ساختمان سازی چیست؟

در این صورت باید بگوییم که شناسایی محصولات پرکاربرد نیز از آن مواردی است که چه برای تولیدکننده و چه مصرف‌کننده برنامه‌های آینده را مشخص می‌کند. به همین دلیل در این مبحث قصد داریم به بررسی محصول مهمی چون تیرآهن بپردازیم و پرکاربردترین انواع آن را بشناسیم. چنانچه در این نوشته ما را همراهی کنید، نسبت به این مقطع فولادی و عوامل تأثیرگذار بر رونق بیشتر انواع خاصی از این محصول اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

عوامل مؤثر بر تقاضای یک محصول

از اصول پایه‌ای که همه فعالان در بازار باید بدانند، شناخت عوامل تاثیرگذار بر میزان تقاضای مصرف‌کننده است. تقاضای بیشتر یک محصول نشان از کاربرد بیشتر آن دارد. این عوامل برای مصرف‌کننده، نشان‌دهنده محصولات مناسب و پرکاربرد است و برای تولیدکننده شروعی برای فعالیت و تولید در همان زمینه است. از عوامل مؤثر در این زمینه می‌توانیم موارد زیر را ذکر کنیم:

قیمت کالا

بخواهیم یا نخواهیم اولین معیاری که برای برنامه‌ریزی پروژه‌های مختلف در نظر می‌گیریم، هزینه‌های محصولات و بودجه‌های موجود است؛ بنابراین تعیین قیمت صحیح و جمع‌آوری اطلاعات جامع درباره قیمت کالا از عوامل مؤثر بر میزان تقاضاست.

01 13

سود نهایی

میزان سود نیز می‌تواند خریدار را ترغیب به خرید و پرداخت قیمت یک محصول کند. مسلما پروژه‌ای با سود بیشتر، خریدار را برای اختصاص بودجه و خرید محصولات اولیه قدرت می‌بخشد.

نیاز مصرف‌کننده

با توجه به نیاز مصرف‌کننده می‌توانیم تشخیص دهیم که چه کالایی پرکاربردتر خواهد بود. این قضیه نه‌تنها برای فروشنگان و تولیدکنندگان بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز اهمیت دارد.

اهمیت تیرآهن در ساختمان سازی

این مقطع فولادی از مهم‌ترین تجهیزات ساختمانی به‌شمار می‌رود. استحکام مطلوب این محصول با وجود وزن سبک، خود دلیلی اساسی و مورد نیاز در پروژه‌های مختلف است. از مهم‌ترین استفاده‌های این مقاطع مهم فولادی موارد زیر را می‌توانیم بیان کنیم:

استفاده از تیرآهن در ساخت اسکلت‌‌های سازه فولادی

اهالی فن می‌دانند که در ساخت ساختمان‌های بزرگ نمی‌توانیم از اسکلت‌های بتنی استفاده کنیم؛ زیرا آن‌ها وزن زیادی دارند. در نتیجه یکی از مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن استفاده از آن در سازه‌های بزرگ است.

استفاده از تیرآهن در ساخت ستون

معمولا در ساخت ستون از تیر نوع H با ضخامت بالا کمک می‌گیرند. این گروه از مقاومت بسیار مناسبی برخوردار هستند و حتی امکان استفاده از آن‌ها برای چند طبقه هم وجود دارد.  

 استفاده از تیرآهن در کفی ستون‌‌ها

این مقطع فولادی را برای استفاده در کفی ستون‌ها نیز به کار می‌برند. این تجهیزات امکان انجام عملیاتی مانند جوش، برش و پیچ‌کاری در سازه را فراهم می‌کنند و این توجیه مناسبی برای کاربرد آسان آنها است.

استفاده از تیرآهن در جایگاه شاه‌‌تیر یا تیرهای اصلی سازه فولادی

تیرها اجزایی هستند که در ساخت‌وساز به‌طور افقی استفاده می‌شوند. از بین تیرها گروهی به‌طور مستقیم روی ستون‌ها قرار می‌گیرند تا تیرهای کوچک‌تر روی آن‌ها سوار شوند. برای قراردهی این نوع تیرها که به شاه‌تیر یا تیر اصلی نیز مشهور هستند، از تیرآهن‌ها استفاده می‌شود.

02 13

استفاده از تیرآهن به عنوان تیرک‌‌های میانی سازه‌‌ها

این مقاطع فولادی می‌توانند ستون‌ها و تیرهای اصلی را به یکدیگر متصل کنند و قدرت سازه در برابر تحمل بار و فشار را افزایش دهند. 

استفاده از تیرآهن در ساخت خرپا

برای ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر در برابر فشار و اعمال نیروهای خارجی از خرپا استفاده می‌شود. خرپاها با کنار هم گذاشتن تعداد فراوانی قطعه فولادی ایجاد می‌شوند. خرپاهای قدرتمند معمولا در ساخت سقف سوله‌های بزرگ، پل‌ها و استادیوم‌ها کاربرد دارد.

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن

تیرآهن ویژگی‌های خاصی دارد که دلایل اصلی استفاده از آن را توجیه می‌کند. از مزایای این محصول موارد زیر را می‌توانیم نام ببریم:

  • وزن سبک
  • امکان گسترش و توسعه سازه حتی پس از اتمام ساخت
  • سرعت بالا در ساخت سازه
  • کاربری آسان در ارتفاع‌های زیاد
  • امکان سرهم‌کردن قطعات
  • اشغال فضای کم  

البته معایب زیر را نیز می‌توانیم برای این مقطع فولادی نام ببریم:

  • مقاومت کم در برابر دمای بالا (حدود 500 تا 600 درجه به بالا)
  • احتمال خم‌شدن و خوردگی در برابر رطوبت و موارد مشابه

علاوه‌بر این با شناخت تیرآهن و انواع گوناگون آن در نوشته‌های مشابه می‌توانید ویژگی‌هایی را که در هر نوع برجسته‌تر هستند نیز مشاهده کنید.

آیا محصول تیرآهن جایگزین دارد؟

در ساخت‌وساز از دو روش برای تکمیل پروژه‌ها استفاده می‌شود. این دو روش استفاده از تیرآهن یا بتن هستند. اگر بخواهیم جایگزینی برای سازه‌های ساخته‌شده با این مقطع فولادی انتخاب کنیم، مسلما بتن، تنها گزینه است. البته در این بین نباید فراموش کنیم که تاین مقطع فولادی ویژگی‌هایی دارد که در سازه‌های بتنی مشاهده نمی‌شود.

۱. با بررسی مقاومت بین تیرآهن و بتن در می‌یابیم هر دو آن‌ها از مقاومت مطلوبی در برابر زلزله برخوردار هستند. البته سازه‌های بتنی به‌دلیل مقاومت بیشتر در برابر حرارت از مقاومت بیشتری در برابر آتش‌سوزی برخوردارند.

۲. سرعت اجرای کار با تیرآهن نسبت به بتن کمتر است؛ بنابراین در مواردی که سرعت در اتمام کار از گزینه‌های کلیدی است، ترجیحا این مقطع فولادی انتخاب می‌شود. این از طرفی در اتمام کار ساخت طبقات مختلف و از طرف دیگر در بازگشت سریع سرمایه اهمیت دارد.

۳. تخمین هزینه‌های استفاده از تیرآهن و بتن در برنامه‌ریزی برای انجام پروژه اهمیت دارد. برای درک بهتر قضیه باید بگوییم اگر قصدتان استفاده از این محصول فولادی است در همان ابتدا باید کل محصول موردنیاز را تهیه کنید؛ اما در مقابل برای تهیه تجهیزات بتنی می‌توانید قدم‌به‌قدم و با پایان هر طبقه اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز طبقه بعدی کنید.

۴. سازه‌های فولادی با مقاومت بیشتر و نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری سالانه، معمولا در برابر طوفان، باد شدید، سیل و امثال آن بسیار مقاوم هستند.

پرکاربردترین تیرآهن‌ها در ساختمان ‌سازی

در اکثر پروژه‌های ساختمانی محصولات سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ بیشتر کاربرد دارند. البته علاوه‌بر چنین اندازه‌هایی برخی انواع، کاربردهای بیشتری دارند که نمونه‌های زیر از این گروه هستند:

IPE

این نوع که با نام تیرآهن معمولی نیز شهرت دارد، با ظاهری شبیه I، بال‌های ابتدایی و ضخامت ثابت شناخته می‌شود. استانداردی مطابق با استانداردهای اروپایی و در ستون یا خرپا، پل لانه‌زنبوری و تیرهای پوشش سقف استفاده فراوانی دارد.

هاش

این نوع با استحکامی بالا، دو بالِ پهن و شکل ظاهری H انگلیسی به نوع هاش یا بال‌پهن شهرت دارد. سطح مقطع بزرگ و برابری پهنای بال با ارتفاع تیر، آن را مناسب کاربرد در ستون یا تیکه‌گاه می‌کند. مقاومت در برابر نیروهای بُرشی و خمشی و سرعت نصب بالا از ویژگی‌های دیگر آن است. این ویژگی‌ها آن را محبوب پروژه‌هایی‌ چون پروژه‌های ساختمانی، صنعتی، کشتی‌سازی، سد‌سازی، پل‌سازی و کاربری در پالایشگاه‌ها می‌کند.

03 13

لانه‌زنبوری

این نوع در ساختمان‌سازی بسیار پُرمصرف و با وجود حفره‌های توخالی، به لانه‌ی زنبور شبیه است. آن‌ها کمترین تغییر شکل را دارند و کمان خمشی بیشتری را تحمل می‌کنند. آن‌ها را برای ستون در سازه‌ها و همچنین عناصر سقفی، به کار می‌برند. وزن سبک و در نتیجه قیمت کمتر و قابلیت عبور لوله‌های تأسیساتی و برق از حفره‌ها، مزایایی هستند که آن‌ها را برجسته می‌کنند.

از کارخانه‌هایی که به تولید تیرآهن مشغول هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه ذوب آهن
  • کارخانه پروفیل صنعت ماهان
  • کارخانه صبح پارسیان
  • مجتمع جهان فولاد غرب
  • کارخانه ظفر بناب
  • مجتمع گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  • کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

هر کدام از این مراکز، کیفیت‌های متفاوتی از تیرآهن را ارائه می‌دهند. همین قضیه دلیلی می‌شود تا نیاز به مقایسه نرخ محصولات این کارخانجات پیدا کنید. برای این کار کافی است به سایت اصفهان آهن وارد شوید و با انتخاب گزینه‌های مختلف محصولات گوناگون و ویژگی‌هایشان را، کاملا به روز، در جداول مربوطه مشاهده کنید. مثلا برای بررسی قیمت تیرآهن کرمانشاه که از نمونه‌ محصولات کارخانه جهان فولاد غرب است کافی است این محصول را در سایت جستجو کرده و مشخصات و بهای آن را مشاهده و مقایسه کنید.

نتیجه‌گیری

برای موفقیت در هر کسب‌وکار باید تجهیزات و محصولات پرکاربرد را بشناسید تا در جای خود بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. در این نوشته به‌اختصار کاربردهای مختلف تیرآهن و محصولات پرکاربرد را ذکر کردیم. در پایان نیز بهترین منبع برای بررسی ویژگی‌های مختلف چنین محصولاتی را معرفی کردیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا