مالیات بر عایدی سرمایه بساط سفته‌بازی را جمع می‌کند

اخبار بازار ایران – پرونده طرحی با نام مالیات بر عایدی سرمایه از سال ۹۱ با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس مطرح شد.

آقای علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد و دارایی در دفاع از این طرح می‌گوید: مطالعات گسترده‌ای بر روی مالیات بر دارایی و مالیات بر افزایش ارزش دارایی انجام داده ایم.

اما سال ۹۳ با دستور رئیس مجلس وقت و نامه وزیر اسبق راه و شهرسازی طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار خارج شد. از سال ۹۷ زمزمه‌های این طرح با امضای ۱۰۰ نماینده مجلس شنیده شد، اما به دلیل وعده‌های دولت وقت به سرانجام نرسید. ولی بالاخره در سال ۹۹ این قانون در قالب طرح مجلس به تصویب کمیسیون اقتصادی رسید و در نهایت ۵ خرداد ۱۴۰۰ صحن علنی مجلس رای به تصویب کلیات این طرح داد.

آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در زمینه تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: خروج مسکن از سفته بازی مستلزم تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه بود که به لطف الهی کلیات آن در صحن علنی به تصویب رسید.

وزارت اقتصاد از طرح مالیات بر عایدی سرمایه حمایت می کند

معاون وزیر اقتصاد آقای هادی سبحانیان  نیز ضمن حمایت از این طرح گفت: وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت در این موضوع کاملا همراه بوده و از آن پشتیبانی و حمایت می‌کند . استقبال می‌کنیم که این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار مجلس قرار گیرد.

در کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه بازار‌های ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو مشمول مالیات می‌شوند، با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس بازار سرمایه از پیش نویس طرح مالیات بر عایدی سرمایه حذف شد موضوعی که البته مخلفان زیادی داشت و این اقدام در حالی رقم خورد که در این زمینه سایر کشور‌ها برای بورس استثنایی قائل نیستند.

مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می شود؟

کارشناس اقتصادی آقای ملک زاده در خصوص چیستی طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: این طرح یک مالیات تنظیم گرانه بوده و کارکرد این مالیات اصلا به دنبال درآمد برای دولت نیست. در کل طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل کمتر از یک درصد افرادی که بیشترین زیان را به اقتصاد کشور می‌زنند می‌شود.

آقای مهدی موحد رئیس مرکز آموزش و برنامه ریزی سازمان مالیات افزود: سفته باز کسی است که کالا و ملک مصرفی را به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند بنابر این کسانی که بخواهند یک ملک را خریداری کنند و کمتر از یک سال آن را نگه دارند مشمول این مالیات شده و اگر عایدی از این راه کسب کرده باشد اختلاف آن مشمول مالیات خواهد بود.

به گفته او، اگر فردی ده خانه داشته باشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود به عبارتی نگه داشتن خانه مشمول مالیات نیست، اما اگر کسی خانه‌ای را خریداری کرده و در زمان کوتاه آن را به فروش برساند و به شکلی به دنبال رفتار‌های سوداگرانه باشد مشمول این مالیات خواهد شد.

در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه که روز گذشته در صحن علنی مجلس بررسی شد آقای شهبازی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سفته بازی جلوگیری کرده و سرمایه‌ها را از بخش‌های غیر مولد به سمت تولید و موارد مولد هدایت می‌کند.

جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

او در ادامه افزود: امید است این طرح در روز‌های آینده قطعی شود تا در جهت جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها کمک کننده باشد و از دلالی‌ها جلوگیری کند.

موحد رئیس مرکز آموزش و برنامه ریزی سازمان مالیات می‌گوید: طرح مالیات بر عایدی سرمایه پس از تصویب قطعا می‌تواند به بازار‌ها شوک در جهت کاهش قیمت‌ها دهد چرا که پس از تصویب به افراد تنها ۶ ماه برای فروش اموال فرصت داده خواهد شد و پس از این مدت دارایی‌ها بر اساس این طرح مشمول مالیات می‌شوند.

البته که به گفته کارشناسان اجرای اصولی، درست و یکسان این طرح است که می‌تواند اثر گذار باشد و در غیر این صورت اثرات آن قابل لمس نخواهد بود. حالا باید منتظر ماند و دید که این طرح قرار است به کجا برسد و چگونه اجرا شود؟

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا