نماد‌های بورسی و فرابورس بیش از ۶ ماه نمی‌توانند متوقف باشند

اخبار بازار ایران – در نشست خبری سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بخشنامه حاکمیت شرکت‌ها که روز گذشته نکاتی را بیان کرد.

آقای جعفری گفت: مدیریت نظارت بر ناشران به عبارت ساده تعریفی دارد، یک شرکتی که متقاضی ورود به بازار سرمایه است ابتدا باید مراحل پذیرش را طی کند. ما از همان ابتدا بر وضعیت مالی شرکت نظارت می‌کنیم و به عنوان عضو ناظر در جلسه پذیرش حضور داریم.

به گفته او، بعد از پذیرش و ثبت باید شرکت اطلاعات و سنوات گذشته را افشا کند، بعد از آن روی گزارش ارزش گذاری نظارت می‌کنیم و اگر ایرادتی بود برگشت خورده می‌شود و بعد از طی کردن مراحل شرکت عرضه اولیه می‌شود و بعد شرکت تحت نظارت مستمر ما قرار می‌گیرد.

جعفری می‌گوید: نظارت مستمر یعنی بر اطلاعات شرکت‌ها نظارت می‌شود، شرکت‌ها باید بر اساس دستورالعمل اطلاعات خود را مطابق با زمان بندی بر روی سامانه کدال منتشر کنند همکاران ما هم بر این اطلاعات نظارت می‌کنند.

او گفت: فرض کنید ناشری می‌خواهد سود پرداخت کند، ما نظارت و کنترل می‌کنیم که زمان رعایت شود و به طور مثال ابتدا سود سهامداران عمده پرداخت نشود بخش اصلی وظیفه ما نظارت بر اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال است نکته دیگر این که ما در مجامع ناشران شرکت می‌کنیم.

او گفت: نماد را ما متوقف و اگر نمادی بخواهد باز شود اگر توقف از سوی ما باشد دستور بازگشایی آن را هم ما ارسال می‌کنیم در کل حدود ۵۰ ردیف وظیفه داریم.

جعفری می‌گوید: در مجموع ۸۲۰ شرکت سهامی عام تحت نظارت ما قرار دارند که البته آن‌ها شرکت‌های وابسته هم دارند که ۳ هزار و ۶۴۵ شرکت می‌شوند.

از سال بعد رسما ناشران رتبه بندی خواهند شد

او گفت: شرکت‌های استانی هم به سبب ابهاماتی که دارند نماد هایشان متوقف است ناشران را تا سال ۹۶ رتبه بندی می‌کردیم از سال بعد رسما ناشران رتبه بندی خواهند شد البته امسال آزمایشی اجرا خواهد شد.

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران گفت: در خصوص ظن دستکاری به تشخیص مدیرت نظارت بر بورس‌ها زمان مشخصی نماد متوقف می‌شود که همه منطبق بر دستورالعمل‌ها است. سال ۹۵ میانگین میزان روز تاخیر انتشار اطلاعات ۲۴ روز بوده است، اما این میانگین درسال ۱۴۰۰ به ۰.۸ روز رسیده است و این روند کاهشی بوده است. اما عمده تاخیر‌ها به سیستم انظباطی شرکت‌ها باز می‌گردد.

به گفته او، بحث تاخیر در پرداخت سود به عهده ما است، اما به سبب تعدد‌ها درگاه ورودی اداره رسیدگی به شکایت‌ها در نظر گرفته شده است که موارد را به ما ارجاع می‌دهند.

جعفری می گوید: در مجموع وضعیت شرکت‌ها در نظر گرفته نشده و سود تخصص داده شده این یکی از دغدغه‌های ما برای حضور در مجامع است.

بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت استقبال می‌کنیم

او می‌گوید: در خصوص توقف سهام عدالت به سبب ابهامات آیین نامه اجرایی نماد‌ها بسته است قرار است اختلاف نظر‌ها بین مراجع رفع شود اگر ابهامات رفع شود از بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت استقبال می‌کنیم.

جعفری گفت: بنا بر دستور شورای عالی بورس در سال ۹۶ هیچ نمادی در بورس و فرابورس نمی‌تواند بیش‌تر از ۶ ماه متوقف باشد اگر بنا بر بیش از ۶ ماه است ِلغو پذیرش و باید به بازار پایه منتقل شود.

او گفت: می‌خواهیم امکان مشاهده بر خط مجامع را مجدد شروع کنیم مورد بعد این که فیلم مجمع در سایت شرکت‌ها منتشر و لینک آن در کدال بارگزاری شود.

او در خصوص مهلت قانونی پرداخت سود هم گفت: کاهش زمان پرداخت سود از ۸ ماه به ۳ ماه در قانون اصلاح بازار به مجلس رفته است .

او می گوید : یک سری ایرادات قانونی و حقوقی در دستورالعمل قبلی بود که با این دستورالعمل جدید حاکمیتی شرکت ها رفع شده و یک سری تعاریف تغییر کرده است در دستور العمل مراقب و نظارت و کنترل بر بسیاری از موارد بیشتر شده است.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا