رنگهایی که به شرایط مالی ام جلا بخشید

رنگ منگنز

نام عنصر منگنز از منطقه مگنزیا در یونان گرفته شده‌ و بسیاری از کانی‌های آن از آنجا استخراج شده‌اند. در سال ۱۷۷۴ یوهان گوتلیب برای نخستین بار منگنز را به صورت ناخالص جداسازی نمود.

یون‌های منگنز به دلیل تولید رنگ منگنز مختلف، به عنوان رنگدانه در صنعت استفاده می‌شوند. یکی از کاربردهای منگنز دی‌اکسید در باتری‌های قلیایی به عنوان کاتد است. همچنین درر فرایندهای زیستی، یون منگنز نقش کوفاکتور را برای بسیاری از آنزیم‌ها ایفا می‌کند. آنزیم‌های منگنز در سم‌زدایی رادیکال‌های آزاد سوپراکسید در بافت‌هایی که از شکل عنصری اکسیژن استفاده می‌کنند، اهمیت دارند.

منگنز، فلزی نقره‌ای رنگ و مشابه آهن بوده و سخت و شکننده می‌باشد. این فلز به سختی به نقطه جوش می‌رسد اما به راحتی اکسید می‌شود. منگنز و یون‌های اصلی آن، پارامغناطیس هستند. همچنین مانند آهن در هوا به کندی کدر می‌شود و زنگ تولید می‌نماید.

22 7

رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان از ترکیب شیمیایی میان یک رزین پلیول (polyol resin) که اغلب به عنوان “part A” یا ماده ی پایه نیز شناخته می شود و همچنین یک ماده ی مکمل با نام پلی ایزوسیانات (poly-isocyanate) که به عنوان “part B” یا ماده ی سخت کننده معروف هستند، بدست می آیند.

البته در بسیاری از موارد می توان نوع رزین را با موادی مانند آکریلیک، پلی اتر، و یا پلی استر اصلاح و تکمیل تر کرد. رنگ پلی اورتان از لحاظ ساختاری کاملاً متفاوت با رنگ ساختمانی دیگر هستند چرا که آن ها دارای وزن مولکولی (molecular weight) فوق العاده بالایی می باشند. لذا این خاصیت باعث می شود تا پلیمرهای پلی اورتان یک لایه ی پوششی بادوام و سختی را ایجاد کنند که سبب می شود در برابر شرایط نامطلوب محیطی اعم از وزش بادهای طوفانی سنگین، و نور مستقیم خورشید مقاوم باشند.

فارغ از همه این مسائل رنگ پلی اورتان پس از اعمال روی سطح بسیار براق و زیبا هستند که سازگاری و هماهنگی بسیار بالایی با محیط دارند. این رنگ ها دارای خاصیت خود تمیز شونده (self cleaning) نیز هستند به این صورت که اگر گرد و غبار یا آلودگی روی آن بنشیند به هیچ عنوان آن ها را جذب نمی کند به همین دلیل تنها با یک وزش باد یا باران خفیف همگی از روی سطح رویه ی رنگ پاک خواهند شد.

23 7

رنگ روغن

مثل سقف و دیوارهایی که زیاد موج دارند. امروزه رنگ روغن نیز از رنگ‌های سنتی و قدیمی محسوب می‌شوند که به علت اثرات زیست محیطی زیان‌آور و زمان خشک شدن طولانی و بوی نامطبوع، استفاده از آنها رو به کاهش است . ولی همچنان برای رنگ‌آمیزی درب و پنجره‌های فلزی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود و  حتی برای مواردی که به خاطر زیبایی بیشتر قرار است که درب‌های فلزی با رنگ‌های مولتی کالر رنگ شوند، رنگ روغنی به عنوان عایقی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در آسترکاری آن ها استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جذاب این نوع رنگ، قابلیت شست‌وشوی آن است. این خصوصیت یکی از دلایلی است که باعث می‌شود خیلی‌ها همچنان سراغ رنگ‌های روغنی بروند. مخصوصا اگر کودک بازیگوشی داشته باشید و بخواهید دیوارها از شیطنت‌هایش در امان بماند، می‌توانید روی این نوع از رنگ‌های روغنی حساب باز کنید. این نوع رنگ به دلیل انعکاس زیاد نور، اشکالات و ناهمواری‌های موجود در گچ‌کاری را به خوبی نشان می‌دهند؛ چیزی که در انواع مات وجود ندارد.

24 7

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا