آینده ارز دیجیتال تتر؛ سیر تحولات و چالش های پیش رو

این رتبه‌بندی خوب در بازار، «تتر» را به رمزارزی محبوب در بین افراد فعال در حوزۀ ارزهای دیجیتال تبدیل و اقدام به خرید تتر را به فعالیتی پر رونق بدل کرده است. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که اصولا تتر چیست و چه فرقی با سایر ارزهای دیجیتال دارد و مهم‌تر از همه، آیندۀ این ارز دیجیتال و تحولات و چالش‌های پیش‌روی آن به چه صورت خواهد بود.

این مقاله به شما در رسیدن به پاسخ این سوالات کمک می‌کند اما بیاید از اول شروع کنیم. از چیستی استیبل کوین ها و بعد، خودِ تتر.

استیبل کوین چیست؟

قبل از صحبت از تتر باید از نوعی رمزارز جالب صحبت کنیم که تعریف تتر بر روی آن استوار است، یعنی «استیبل کوین» (Stablecoin).

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که به یک دارایی با ثبات‌تر به عنوان پایه‌ای برای ارزش خود متکی است. به طور معمول، استیبل کوین به یک ارز فیات مانند دلار ایالات متحده مرتبط است، اما می تواند دارای ارزشی متکی به فلزات گرانبها یا سایر ارزهای رمزنگاری شده هم باشد. از آنجایی که امروزه استیبل کوین به دلار امریکا بعنوان پایۀ ارزشی خود وابسته است، بنابراین هر استیبل کوین معادل یک دلار امریکاست.

نکته مثبت در استفاده از استیبل کوین‌ها این است که چون رسالت اصلی آن‌ها مقابله با نوسانات ناگهانی بازار است، خرید آن‌ها برای سرمایه‌گذاران امنیت بهتری را فراهم می‌کند. بدین صورت که برخلاف بیت کوین که معمولا تغییرات قیمتی شدیدی دارد، استیبل کوین‌ها می‌توانند باثبات رفتار کنند و حتی برای خرید کالاها و خدمات هم استفاده شوند.

انواع مختلفی از استیبل کوین‌ها وجود دارند، و همه به صورت برابر و یکسان ایجاد نمی‌شوند. معروف‌ترین‌ استیبل کوین‌ها عبارتند از: تتر (USDT)، جمینی دلار  (GUSD)و کوین مشترک شرکت سیرکل و کوین بیس (USDC) و البته که در میان تمامی این موارد، تتر به عنوان اولین و بزرگترین استیبل کوین شناخته می‌شود که در سال 2014 ایجاد شده است.

تتر (USDT) چیست؟

886aa566 6a60 4a1c b55b 99a99b091a26

تتر که با علامت (USDT) نشان داده می‌شود، مانند بیت کوین، یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است، اما با بیت کوین و سایر ارزهای مجازی بسیار متفاوت است. این ارز دیجیتال که یک استیبل کوین است، برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال که دچار نوسان‌های زیاد قیمتی می‌شوند، به دارایی‌های دنیای واقعی، به عنوان مثال دلار آمریکا، گره خورده‌اند تا یک ارزش و مقدار ثابت را حفظ کنند. از همین رو، تتر برای اتصال به دلار طراحی شده و توکن‌های آن توسط این واحد پولی پشتیبانی می‌شوند و از نظر ارزشی با یک دلار امریکا برابری می‌کند.

گفتنی است که تتر بر روی بلاک چین بیت کوین و اتریوم میزبانی می‌شود و توکن‌های آن، توسط شرکت هنگ کنگی Tether Limited  صادر می‌شوند.

امروزه تتر از چهار استیبل کوین پشتیبانی می‌کند: دلار ایالات متحده (USDT)، یوان چین (CNHT)، یورو  (EURT) و همچنین یک استیبل کوین پشتیبانی شده از طلای 1 اونس  (XAUT).

معامله‌گران کریپتو اغلب از تتر برای خرید ارزهای رمزنگاری شده و به عنوان جایگزینی برای دلار استفاده می‌کنند و این راهی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا در زمان نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال، به دنبال ایمنی و ثبات باشند.
ارزش اصلی تتر حدود 1 دلار است، اما باید دانست که در یک دورۀ معین، می‌تواند افزایش و یا کاهش قیمت را هم تجربه کند. عرضه و تقاضا، دلیل اصلی این نوسانات است، به این صورت که اگر ارزش آن کاهش یابد، سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه خواهند داشت و به طور مشابه، آن‌ها از افزایش قیمت، برای فروش ارزهای خود استفاده می‌کنند.

چالش‌های پیش‌روی تتر چیست؟

20ee2c20 62c8 4995 b3a9 d120b249efe4

داستان از آنجا شروع شد که در ماه می امسال، تتر با خلل در ذخایر استیبل کوین خود مواجه شد و شرکت حامی آن فاش کرد که تنها کسری از دارایی‌هایش که به طور دقیق معادل 2.9٪ بوده است، به صورت پول نقد موجود است و اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌ها، در اوراق تجاری که نوعی بدهی کوتاه‌مدت و بدون تضمین است، به کار گرفته شده است.به گفتۀ کمپانی جی پی مورگان، این امر باعث می‌شود که تتر در بین ده دارندۀ بزرگ اوراق تجاری جهان قرار گیرد و با بیش از 60 میلیارد دلار توکن در گردش، تتر سپرده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از بانک‌های ایالات متحده داشته باشد.

امروزه اما برخی از سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان نگران این هستند که صادرکنندگان تتر، ذخایر دلاری کافی برای توجیه دارایی تتری خود نداشته باشند و همچنین، نگرانی‌هایی در مورد استفاده از تتر برای دستکاری قیمت بیت‌کوین وجود دارد، چرا که پژوهشی وجود دارد که ادعا می‌کند این توکن، برای حمایت از بیت‌کوین در طی کاهش قیمت‌های کلیدی در سال ۲۰۱۷ استفاده شده است.  

پیش‌بینی ها برای آیندۀ تتر به چه صورت است؟

از طرفی اما تحلیلگران کمپانی جی پی مورگان قبلاً هشدار داده بودند که از دست دادن ناگهانی اعتماد به تتر می‌تواند منجر به “شوک نقدینگی شدید در بازار ارزهای دیجیتال” شود و افزایش ناگهانی برداشت‌های تتر منجر به سرایت به سایر بازارها هم شده و بر دارایی‌هایی فراتر از ارزهای دیجیتال هم تأثیر بگذارد.
در ماه ژوئن، کارشناسانی از تتر و سایر استیبل کوین ها به عنوان یکی از چندین خطر بالقوه برای ثبات مالی یاد کردند و البته عنوان کردند که “این استیبل کوین ها محبوب‌تر هم خواهند شد.”

آن‌ها می‌گویند: «بحرانی در آینده می‌تواند به راحتی ایجاد شود، چرا که این استیبل کوین ها به بخش مهم‌تری از بازار مالی تبدیل می‌شوند،  مگر اینکه ما شروع به تنظیم آنها کنیم و مطمئن شویم که در واقع ثبات بسیار بیشتری برای آنچه که به عنوان یک استیبل کوین به عموم مردم عرضه می‌شود، وجود دارد».
در هفته‌های گذشته هم رتبه بندی Fitch هشدار داد که بازخرید انبوه ناگهانی توکن‌های تتر می‌تواند بازارهای اعتباری کوتاه‌مدت را بی‌ثبات کند. آنها می‌گویند: «ریسک‌های کمتری توسط سکه‌هایی ایجاد می‌شوند که کاملاً توسط دارایی‌های ایمن و با نقدینگی بالا پشتیبانی می‌شوند. در حالی که استیبل کوین هایی که از ذخایر کسری استفاده می‌کنند و یا سیاست تخصیص دارایی با ریسک بالاتری را اتخاذ می‌کنند، ممکن است با ریسک بیشتری روبرو شوند». با تمامی این تفاسیر، پیش‌بینی می‌شود که قیمت تتر در سال آینده، تنها با تغییرات ناچیز مواجه باشد.

سخن آخر

پول یکی از پرطرفدارترین پدیده‌هاست و راه‌های زیادی برای بدست آوردن آن وجود دارد و حوزۀ ارزهای دیجیتال یکی از این راه‌هاست. در همین حوزه و در میان تعدد ارزهای دیجیتال، بسیاری معتقدند که سرمایه‌گذاری در رمزارز تتر بهترین انتخاب است. تتر، یک پلت‌فرم تجاری است که در سطح جهانی در حال رشد است و بسیاری از تحلیلگران مالی گزارش می‌دهند که تجارت در آینده، حول محور آن خواهد چرخید و برای کسانی که می‌پرسند: برای سرمایه گذاری تتر بخرم یا دوج کوین؟، پاسخشان، تتر خواهد بود.

پس فرصت داشتن این ارز دیجیتال محبوب را که به سرعت در حال طی کردن یک روند رو به رشد است را از دست ندهید.

منابع

در نگارش این مقاله از مطالب وب‌سایت www.cnbc.com کمک گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا