بسیاری از رکورد‌های بورسی جا‌به‌جا شد!

اخبار بازار ایران – با اتمام هفته کاری شاخص کل هم وزن با رشد ۸.۷۰ درصدی در ارتفاع ۳۹۷ هزار و ۵۶۸ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۵.۹۶ درصدی به ۱۸ هزار و ۴۲۱ واحدی رسید.

بسیاری از رکورد‌های بورسی جا به جا شد

کارشناس بازار سرمایه آقای کوروش آسایش گفت: در این هفته بسیاری از رکورد‌های بازار سرمایه مانند ورود پول افراد حقیقی به بازار شکسته شد.

او می‌گوید: جزییات ارزش معاملات در این هفته کاری به این صورت بود که شنبه ۳ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۵ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۴ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان ثبت شده است. در مجموع ارزش معاملات در این هفته کاری برابر با ۲۲ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان بود.

هفته قبل مجموع ارزش معاملات برابر با ۱۱ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان بود.

ورود ۵۳ میلیارد تومانی پول حقیقی

او گفت: در خصوص ورود و خروج پول افرادی حقیقی به بازار باید گفت شنبه ۲۸۵ میلیارد تومان و دوشنبه ۵۸۲ میلیارد تومان ورود پول به بازار رقم خورده است و یکشنبه ۱۱۶ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۴۰۴ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲۹۴ میلیارد تومان خروج پول افراد حقیقی از بازار ثبت شده است؛ که در مجموع ۵۳ میلیارد تومان در این هفته ورود نقدینگی حقیقی به بازار را داشته‌ایم.

هفته قبل بازار شاهد خروج یک هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود.

او می‌گوید: در این هفته کاری میانگین سرانه خرید افراد حقیقی برابر با ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

در هفته قبل میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رقم خورده است.

دو هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت ثبت شد!

آسایش گفت: در این هفته صندوق‌های با درآمد ثابت شنبه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۵۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۷۸۹ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۲۶۹ میلیارد تومان خروج  نقدینگی را شاهد بودند و تنها چهارشنبه ۴۵۸ میلیارد تومان ورود پول به این صندوق‌ها ثبت شد. در مجموع این صندوق ها دو هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان خروج پول را ثبت کرده‌اند.

او می‌گوید: در این هفته شاخص فرآورده‌های نفتی با بیشترین رشد همراه بود و با افزایش ۱۶.۳۰ درصدی در جایگاه نخست بین صنایع بورسی قرار گرفت و بعد از آن نیز شاخص تامین آب و برق و گاز در جایگاه دوم ایستاد و کمترین افزایش نیز مرتبط با شاخص منسوجات با رشد ۱.۶۴ درصدی بود.

تحلیلگر بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: رشد شاخص و کلیت بازار این هفته همراه با رکوردشکنی در حجم و ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی بود، فاکتور‌هایی که رصد آن می‌تواند در تشخیص جهت بازار در هفته‌های آتی مفید باشد. بعد از نوسان کوتاه مدت، افزایش عرضه‌ها و ذخیره سود توسط معامله‌گران کوتاه مدت امری طبیعی است و تقابل عرضه و تقاضا در میان نقش تعیین کننده دارد.‌

او می گوید: می‌توان پالایشی‌ها و فلزات را لیدر دو هفته‌ی اخیر دانست که هرگونه تحرکی در این گروه بر عمومیت بازار تاثیر مثبت داشت و ثبات قیمت نفت و کامودیتی‌ها در طول هفته نگرانی‌ها در این حوزه را کاهش داد.

خداحافظی تایر از  قیمت‌گذاری دستوری با عرضه در بورس کالا

وفایی می‌گوید: بعد از افزایش فاصله دلار نیمایی با بازار آزاد، رقابت و افزایش نرخ دلار نیمایی در محدوده بالاتر از ۲۸.۶۰۰ تومان تا امروز صورت گرفت. سه‌شنبه بعد از ماه‌ها انتظار اساسنامه صندوق دارا و پالایش یکم مطابق آخرین تغییرات هیات وزیران به تصویب رسید. بازارگردان‌های این صندوق‌ها می‌توانند نسبت به صدور و ابطال واحد‌ها (یونیت) اقدام کنند که علاوه بر افزایش نقدشوندگی انتظار کاهش فاصله قیمت بازار با NAV صندوق‌ها می‌رود.

او گفت: طبق آخرین خبر‌ها تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا پذیرش شد. صدور مجدد مجوز صادرات تایر و پذیرش بیش از ۵ میلیون حلقه تایر در بورس کالا می‌تواند قدمی برای جدا شدن این بخش از قیمت‌گذاری دستوری باشد.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا