شما گفتید حتی یک واحد تولیدی نیز نباید تعطیل شود

اخبار بازار ایران – درحالی‌که تولیدکنندگان فعال حتی در شرایط نابه سامان اقتصادی فعلی سعی دارند به هر طریقی روی پا بایستند و مانع توقف چرخ‌های فرسوده تولید شوند، اما وجود امضاهای طلایی و بوروکراسی‌های دست و پا‌گیر اداری در مسیر اخذ تسهیلات بانکی خود نیز به مانع بزرگ برای ادامه حتی همین کور سویه‌های امید برای طی روزهای سخت شده است.

 علی ایازی مدیرعامل شرکت تولیدی سراگستر در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور رئیس‌جمهور دولت سیزدهم که تأکید کرده بود حتی یک واحد تولیدی نباید تعطیل شود، خطاب به رئیس دولت گفت: آقای رئیس‌جمهور آیا می‌دانید بوروکراسی‌های دست و پاگیر و طولانی و امضاهای طلایی در وزارت صمت و بانک‌های عامل بسترساز تعطیلی واحد‌های تولیدی در کشور شده است و هیچ گوش شنوایی هم وجود ندارد. نمونه آن واحد تولیدی کوچک ماست که در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

 وی افزود: علی‌رغم مصوبات حمایتی دولت از تولید و علی‌رغم اعلام سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی، که مهلت تأدیه و بازپرداخت سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی را یک‌سال قرار داده بود و بانک‌ها را از اخذ میانگین و مسدود نمودن وجوه واحدهای کوچک تولیدی به‌شدت منع کرده بود، اما بانک‌ها این زمان را به شش ماه کاهش داده و اقدام به اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی و مسدود نمودن وجوه قابل‌توجهی از واحدهای تولیدی می‌نمایند.

این مدیرعامل شرکت تولیدی در استان تهران تأکید کرد: با سخت‌گیری‌های بانک‌ها و برخلاف دستور و مؤکد ریاست محترم جمهوری راهی جز تعطیلی واحد‌های تولیدی و بی‌کاری کارگران شاغل باقی نمی‌ماند.

 وی همچنین از وجود بروکراسی‌های مطول و امضاهای طلایی در وزارت صمت در استان‌ها پرده برداشت و گفت: یک واحد صنفی تولیدی برای این‌که بتواند به پروانه بهره‌برداری برسد، باید بیش از ۴٠ مجوز از نهادها و سازمان‌های مختلف بگیرد و تازه وقتی پروانه بهره‌برداری بگیرد متوجه می‌شود خیلی از رقبا بدون هیچ مجوزی در حال فعالیت‌اند و وزارت صمت هیچ ممانعتی برای جلوگیری از فعالیت‌های فاقد مجوز نمی‌نماید!!! این امر باعث خواهد شد تا پروانه‌های بهره‌برداری و مجوزهای قانونی از حیز انتفاع ساقط شوند.

 ایازی گفت: وقتی واحد‌های تولیدی قدیمی با تحمل ده‌ها و بلکه صدها مشکل بالأخره پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند اما وقتی می‌بینند که واحد‌های زیادی به‌راحتی و بدون داشتن پروانه بهره‌برداری و بدون هیچ‌گونه نظارتی از سوی سازمان صمت، فعالیت می‌کنند و بانک‌ها هم آن‌ها را با دادن تسهیلات بانکی حمایت می‌کنند، چه امیدی به ادامه فعالیت داشته باشند.

 مدیرعامل شرکت تولیدی سراگستر در پایان خاطرنشان ساخت: چرا باید بانک به قانون مصوب مجلس، مصوبات دولت و مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و حتی به نامه دادستانی کل کشور اهمیت نمی‌دهند، درصورتی‌که دولت، مجلس، شورای نگهبان و حتی قوه قضاییه تأکید بر حل مشکلات و حمایت از واحدهای تولیدی را دارند، بانک‌ها هیچ اعتقادی به تسهیل و رفع موانع تولید ندارند، و البته در این شرایط وزارت صمت هم سکوت اختیار کرده است.

گفتنی است که دولت و مجلس با پیش‌بینی حمایت از واحدهای تولیدی در بودجه سال ۱۴۰۱، تسهیلات موضوع این شیوه‌نامه به موضوع سرمایه در گردش، طرح‌‌های نیمه‌تمام (دارای حداقل 70 درصد پیشرفت فیزیکی به بالا در استان‌‌های با نرخ بیکاری کمتر از میانگین کشوری و حداقل 30 درصد پیشرفت فیزیکی در استان‌‌‌های با نرخ بیکاری بیشتر از میانگین کشوری)، توسعه‌‌ای و طرح‌های ایجادی مربوط به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و پیشران ذیل رسته فعالیت‌‌های اشاره شده در ماده ۲ و سایر طرح‌های بخش خدماتی که منجر به تکمیل زنجیره ارزش کسب‌وکارهای اشتغال‌زا گردد، قابل پرداخت می‌‌باشد.

 همچنین مطابق ماده ۸ دستورالعمل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱، دوره بازپرداخت تسهیلات برای طرح‌های سرمایه درگردش حداکثر یک سال و برای متقاضیان طرح‌‌های ایجادی، توسعه‌‌ای و تکمیلی حداکثر هفت سال (شامل دوره مشارکت و تنفس جمعاً حداکثر دو سال و دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال) تعیین می‌‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا