ورق های روغنی تاریخ انقضا دارند؟

از ورق‌های روغنی در مواردی استفاده می‌شود که علاوه بر نیاز به ویژگی‌های گفته‌شده به ظاهری مناسب هم در ورق نیاز باشد. حال پرسش مهمی در خرید ورق پیش می‌آید و آن این است که آیا ورق های روغنی تاریخ انقضا دارند؟ در این مقاله درباره تاریخ انقضای ورق های روغنی خواهید خواند.

مزایا و کاربرد ورق های آهنی

پیش از آنکه درباره تاریخ انقضای ورق های روغنی صحبت کنیم، به‌سراغ ذکر کاربردهایشان می‌رویم تا مشخص شود که این ورق‌ها در چه صنایعی مورد استفاده هستند و در چه پروژه‌هایی باید به‌سراغ خریدشان بروید و به مقوله تاریخ انقضا و موارد دیگر در فرایند تهیه محصول دقت کنید. از ورق‌های روغنی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • مبلمان فلزی؛
  • لوله‌های اگزوز؛
  • ساخت درب‌وپنجره؛
  • کمدهای فلزی؛
  • خودروسازی؛
  • لوازم خانگی.
    در خرید ورق روغنی برای پروژه‌های مختلف باید به‌سراغ کارخانه‌های معتبر بروید. کیفیت ورق‌ها در پیش‌برد موفقیت‌آمیز پروژه‌های گوناگون نقش مهمی دارد. بنابراین، در هنگام خرید ورق روغنی باید ضمن توجه به قیمت، به اعتبار تولیدکننده هم دقت کافی داشته باشید. استفاده از ورق‌های تاریخ‌گذشته می‌تواند پیش‌برد پروژه‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون را دچار اختلال کند. 
    مزایای ورق های روغنی هم بسیار زیاد است. مقاومت و دوام این ورق‌ها، بالا ارزیابی می‌شود. ظرافت و دقت زیادی هم برای تولید این محصولات به‌کار گرفته می‌شود و از همین روی، در انواع صنایع کاربرد پیدا می‌کنند. هم در تولید وسایل منزل و لوازم خانگی می‌توان روی کارایی و ظاهر این ورق‌ها حساب کرد و هم در پروژه‌های صنعتی سنگین‌تری مانند تولید خودرو.
تاریخ انقضا ورق روغنی

تاریخ انقضای ورق های روغنی چگونه است؟

شاید فکر کنید که در خرید برخی از مقاطع فولادی، نیازی به توجه به نکات ظریفی مانند تاریخ انقضا وجود ندارد. آیا ورق های روغنی تاریخ انقضا ندارند؟ این‌طور نیست. از قضا، یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای خرید ورق‌های روغنی در نظر گرفته می‌شود، همین تاریخ انقضا است. ورق های روغنی براساس آلیاژی که در ساختشان به‌کار می‌رود، دارای عمر مفید می‌شوند. به‌عبارت دیگر، مواد و ترکیبات سازنده ورق‌ها روی تاریخ انقضای آنها اثر دارد. تاریخ انقضای انواع ورق روغنی عبارتند از:

  • St12

کربن و منگنز در ترکیب این ورق‌ها وجود دارد و تا ۱۸ ماه قابل‌استفاده هستند. استحکام کششی این ورق‌ها بیشتر از انواع دیگر ورق‌های روغنی است. 

  • St13 

مقدار کربن ورق های st13 پایین‌تر است و حداکثر تا ۸ ماه تاریخ انقضا دارد. در پرس‌کاری‌های کم‌عمق از این نوع ورق استفاده می‌شود. در واقع، این ورق‌ها برای تولید سازه‌های صنعتی و غیرصنعتی مختلف کاربرد دارند. 

  • St14

عمر مفید ورق‌های St14   هم حدود ۸ ماه است. از این ورق‌ها در پرس‌کاری‌های عمیق استفاده می‌شود. صنایع خودروسازی و تولید فیلتر خودروها از مصرف‌کنندگان اصلی چنین ورق‌هایی هستند. 
همان‌طور که می‌بینید، ورق‌های روغنی دارای تاریخ انقضا هستند و بنا به مواد سازنده‌شان می‌توانند عمرهای مفید مختلفی داشته باشند. 

ورق‌های بدون تاریخ انقضا چه مشکلاتی ایجاد می‌کنند؟

اگر در هنگام خرید و استفاده به مقوله تاریخ انقضا دقت نکنید، با پایان‌یافتن عمر ورق‌ها کارایی‌شان کم می‌شود و بهتر است که از آنها استفاده نشود. استفاده از ورق‌های تاریخ‌گذشته پروژه‌هایتان را مخدوش می‌کند. برای مثال، ممکن است در صورت استفاده از این ورق‌ها در فرایند ماشین‌کاری و پرس‌کاری دچار پارگی شوند. چنین مشکلی باعث می‌شود که خسارت سنگینی به پروژه‌های صنعتی تحمیل شود و کار، نیمه و ناقص بماند. در نتیجه، خرید ورق‌هایی با عمر مفید مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. 
در خرید ورق‌ها و مقاطع فولادی باید در چک‌لیست برآورد کیفیت محصول به عمر آن هم دقت شود. برای مثال در خرید، فقط به قیمت ورق استیل 316 توجه نکنید بلکه ببینید چقدر از عمر مفیدش باقی مانده و خریدی مناسب داشته باشید. 
تمام ورق های فولادی تاریخ انقضا دارند؟
ورق‌های روغنی مختلف دارای تاریخ انقضا هستند. علاوه بر آنها، موارد دیگری مانند ورق‌های رنگی، سیاه و گالوانیزه هم تاریخ مصرف دارند. پس یادتان باشد که در خرید، علاوه بر توجه به مسائلی مانند قیمت ورق گالوانیزه کیلویی به تاریخ انقضا هم دقت داشته باشید. عمر مفید ورق های گالوانیزه نسبت به ورق‌های فولادی دیگر بسیار بیشتر است. این ورق‌ها می‌توانند ۲۰ تا ۳۰ سال برایتان کار کنند و مفید باشند. برای ورق‌های دیگر این بازه زمانی کوتاه‌تر است و شامل ۲ تا ۱۲ سال می‌شود. عمر مفید ورق های روغنی به‌طور متوسط در حدود ۸ تا ۱۸ ماه برآورد می‌شود. در خریدتان به این بازه زمانی دقت کنید. 

ایا ورق های روغنی تاریخ انقضا دارند

در آخر

برای خرید مقاطع فولادی مختلف، باید ببینید که تاریخ انقضا دارند یا خیر و بعد اقدام به خرید کنید. توجه به قیمت و کیفیت تولید هم که از ارکان مهم دیگر خرید است. برای آگاهی از قیمت‌های بازار می‌توانید به منابع و پایگاه‌هایی مراجعه کنید که کار استعلام قیمت‌ها را با دقت خاصی انجام می‌دهند. یکی از این مراجع، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت درباره قیمت‌ مقاطع مختلف فلزی و فولادی اطلاع‌رسانی می‌کند. آیرومارت، دقیق و به‌روز است و راهی مناسب برای برآورد هزینه خرید انواع ورق فولادی و استیل مانند خرید ورق استیل 430 یا موارد دیگر به‌شمار می‌رود. این شرکت علاوه بر استعلام قیمت‌هایی درست، دقیق و به‌روز، تحلیلی از نوسانات نرخ محصولات این حوزه هم ارائه می‌کند. برای ارتباط با مجموعه مذکور می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
•    با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
•    به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.
آیرومارت در خصوص تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعالیت می‌کند و بسیاری از دست‌اندرکاران صنایع مختلف برای تأمین نیازهایشان از این شرکت کمک می‌گیرند. آیرومارت شرکت خوش‌سابقه‌ای است که برای پیش‌برد پروژه‌های صنعتی و ساختمانی می‌توانید روی آن با خیال راحت حساب کنید. تعامل با حرفه‌ای‌ها برای موفقیت ضروری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا