بررسی موشکافانه پرونده مهسا امینی

اخبار بازار ایران – پایگاه خبری پلیس تصریح کرد: در پی انتشار شایعاتی در فضای مجازی درباره رئیس پلیس امنیت عمومی اعلام می‌‌شود که خبر جابه‌جایی یا عزل سرهنگ احمد میرزایی در پلیس امنیت عمومی واقعیت ندارد. بر اساس اعلام پایگاه خبری پلیس، در روزهای اخیر شاهد حجم گسترده‌‌ای از فضاسازی معاندان و افراد فرصت‌‌طلب در فضای مجازی برای برهم زدن امنیت و آرامش روانی جامعه هستیم. پایگاه خبری پلیس افزود: بنابراین اعلام می‌‌دارد خبر جابه‌جایی یا عزل سرهنگ میرزایی در پلیس امنیت عمومی واقعیت ندارد. در همین حال روز گذشته رئیس قوه‌قضائیه در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه، اعلام کرد که موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و موشکافانه پیگیری خواهد کرد و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

همزمان دیروز رئیس پلیس پایتخت در یک نشست خبری جزئیات پوشش و چرایی انتقال مهسا امینی به مقر پلیس امنیت اخلاقی پایتخت و چگونگی حادثه منجر به فوت مهسا را در یک نشست خبری تشریح کرد. درهمین حال پلیس روز گذشته ویدئوی جدیدی از حضور مهسا امینی در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرای تهران و لحظات احیای او را منتشر کرده است که نسبت به فیلم قبلی بخش‌های بیشتری را از لحظه حضور اورژانس بر بالین مهسا در مقر پلیس نشان می‌دهد. مهسا امینی، دختر ۲۲ساله اهل سقز کردستان روز سه‌شنبه هفته پیش از سوی گشت ارشاد بازداشت و همان روز براساس گزارش‌های رسمی دچار ایست قلبی شد و دو روز بعد در بیمارستان کسری تهران درگذشت. پیکر او روز شنبه (۲۶ شهریور) در سقز با حضور گسترده مردم به خاک سپرده شد.

دستور بررسی موشکافانه حادثه

این حادثه طی روزهای گذشته واکنش‌های بسیاری را در سطوح رسمی و غیررسمی در کشور برانگیخت. در جدیدترین واکنش مقامات کشور به این حادثه تلخ، روز گذشته محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه با ابراز همدردی با خانواده مهسا با تاکید بر پیگیری جدی موضوع از سوی قوه‌قضائیه، اظهار کرد: در تماسی که با رئیس سازمان پزشکی قانونی داشتم تاکید کردم که موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و وسواس بررسی کنند؛ در این راستا اقدامات اولیه در پزشکی قانونی صورت گرفته است؛ نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و به آزمایشگاه ارسال شده است؛ باید منتظر ماند تا از طریق بررسی‌های دقیق و تخصصی، نتیجه حاصل شود. او همچنین از دستورش به مراجع قضایی برای بررسی‌های همه‌جانبه از مقطع و محلی که وی را هدایت کردند، و بررسی دوربین‌های عمومی و خصوصی خبر داد. اژ‌ه‌ای تاکید کرد قوه‌قضائیه جان‌باختن مرحومه امینی را موشکافانه پیگیری خواهد کرد. از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»، علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران روز گذشته تاکید کرد: در کنار رسیدگی به اصل ماجرا به موضوع دروغ‌پردازی‌ها در مورد این واقعه نیز با جدیت رسیدگی می‌شود.

گزارش نهایی تا پایان هفته

 در ادامه واکنش‌های رسمی به این حادثه محمد‌صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به نخستین جلسه کمیسیون پیرامون این موضوع با حضور نمایندگان فراجا و پزشکی قانونی که روز یکشنبه برگزار شد، گفت: در این جلسه گزارش‌هایی از سوی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی به مجلس ارائه شد، اما هنوز جمع‌بندی نهایی در این خصوص صورت نگرفته است. وی در ادامه اعلام کرد که گزارش نهایی ابعاد حادثه فوت مهسا امینی تا پایان هفته به صحن مجلس ارائه می‌شود. همچنین شیوا قاسمی‌پور، عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم از دیدار با خانواده امینی خبر داد.

ایراد از ساپورت مهسا بود!

در همین حال روز گذشته رئیس پلیس پایتخت جزئیات حادثه منجر به فوت مهسا امینی را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا»، حسین رحیمی در تشریح جزئیات این حادثه اظهار کرد: در هنگامی که خانم امینی برای انتقال به ون هدایت شدند در درون ون تنها یک همکار خانم ما حضور داشته و براساس اظهارات دو نفر از خانم‌های دیگری که در ون با خانم مهسا امینی بودند همگی در ون ساکت بودند و خانم امینی چند شوخی و مزاح نیز تا قبل از رسیدن به مقر پلیس و حضور در کلاس‌های آموزشی انجام دادند. رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: ایشان همراه ۳ خانم و دو آقا در پارک طالقانی در حال قدم زدن بوده که با گشت ما رو‌به‌رو می‌شوند. حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم امینی مناسب نبود.

وی ادامه داد: در هنگام هدایت خانم امینی به ون امنیت اخلاقی وی در این موضوع مقاومتی نداشت. رحیمی ادامه داد: بررسی‌های من و تیم‌های ویژه نشان می‌دهد کوچک‌ترین قصور و تقصیری از سوی مامورین ما وجود نداشته است. رحیمی در ادامه مدت حضور مهسا در مقر پلیس را بین ۳۰ تا ۳۸ دقیقه اعلام کرد. فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: ما اظهارات دو نفر از خانم‌هایی که با خانم مهسا امینی در ون بوده‌اند را گرفته‌ایم اما سه نفر از آنها تمایلی به صحبت نداشتند.  به گزارش «ایرنا»، وی در مورد دوربین البسه برای ماموران گشت ارشاد نیز گفت: باید از دوربین استفاده کنند، اما در این حادثه دوربین همراه نبوده که این موضوع از نقایص کار بوده، اما براساس بررسی‌ها هیچ قصوری صورت نگرفته است.  سردار رحیمی با اشاره به فیلم منتشر شده از لحظه ورود خانم امینی به مقر پلیس امنیت اخلاقی اظهار کرد: در این فیلم نشان داده می‌شود این خانم با همکار ما صحبت می‌کند و در مورد ایراد ظاهری خودشان سوال می‌کنند که همکار ما اعلام می‌کنند ساپورتی که ایشان پوشیده‌اند ایراد دارد که پس از این مکالمه حال ایشان به‌هم می‌خورد.

مدت زمان انتقال به بیمارستان چقدر بود؟

رحیمی افزود: ظرف مدت یک دقیقه بهیار و پرستار مستقر در مقر پلیس، بالای سر ایشان حاضر می‌شوند و بعد اورژانس می‌آید و کار احیا انجام می‌شود. در حقیقت هفت یا هشت دقیقه بعد همکاران ما تقاضای آمبولانس اورژانس می‌کنند و به همراه بهیار پرستار مقیم در پلیس چهار نفر از همکاران اورژانس نیز بحث رسیدگی و احیای ایشان را دنبال می‌کنند.  به گفته وی، ما زمان انتقال را پنج دقیقه پیش‌بینی می‌کردیم، اما دوستان اورژانس اعلام کردند که ظرف مدت دو دقیقه به بیمارستان منتقل شده است.  فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین با بیان اینکه هزینه آن را پلیس پرداخت کرده، گفت نخستین کسی که پس از فوت مهسا امینی با خانواده ایشان تماس حاصل کرد فرماندهی کل فراجا بود.

کلاس‌ها پاورپوینت دارد

سرداررحیمی همچنین در مورد تشکیل کلاس‌های توجیهی برای حجاب گفت: برای تشکیل کلاس‌ها نیاز به پاورپوینت و آماده شدن استاد است که همین موضوع زمان‌بر است، چرا که نمی‌شود به صورت تک‌به‌تک این کلاس‌ها را برای افراد برگزار کرد. همچنین پس از برگزاری کلاس‌ها افرادی که نیاز به اصلاح ظاهری داشته باشند در تماس با خانواده و پس از انجام این اصلاح ظاهری می‌توانند از مقر پلیس بروند. رحیمی در ادامه گفت: ۹۰ درصد کسانی که با پلیس امنیت اخلاقی برخورد می‌کنند و شئونات را رعایت نکردند به گونه‌ای با تذکر وضعیت را درست می‌کنند و ۱۰ درصد به داخل ون‌ها هدایت می‌شوند که از این میان نیز ۹ درصد در ون‌ها با تذکر مشکل‌شان حل می‌شود و در نهایت تنها یک درصد برای آموزش و برخوردهای قانونی به پلیس امنیت اخلاقی هدایت می‌شوند.

انتقاد از نحوه انتقال به بیمارستان

 با وجود سخنان سرداررحیمی، امجد امینی، پدر مهسا امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: براساس آنچه از سوی حاضرین در ماشین به ما منتقل شده در ماشین هم چندین بار به ماموران گفته بود که من بچه شهرستان هستم جایی را بلد نیستم، اجازه ندادند پیاده شود. به گزارش انتخاب، وی افزود: عدم سرعت در رساندن دخترم به بیمارستان موجب شد بعد از اینکه دچار ایست قلبی شده، ایست مغزی بکند، از همه بدتر اینکه به همراه دخترم کسی را نفرستاده بودند تا جایی‌که پرستارها می‌گفتند نمی‌دانستیم باید با چه کسی تماس بگیریم. پرستاران می‌گفتند نه شماره تماسی، نه همراهی تا اینکه پسر کوچکم که ۱۷ سال دارد او را در بیمارستان پیدا کرد و تازه آن وقت بود که ما فهمیدیم.

پاسخ به تقطیع فیلم

در این میان از آنجا که طی روزهای گذشته بسیاری از جمله خانواده مهسا به تقطیع فیلم منتشرشده از حضور این دختر ۲۲ساله در مقر پلیس اعتراض داشتند، یکشنبه شب مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در فیلم کامل دوربین مداربسته، هیچ صحنه مهمی به غیر از آن چیزی که منتشر شده وجود ندارد.

چشم‌انداز گشت ارشاد

جدا از واکنش‌های رسمی به درگذشت مهسا در پی بازداشتش از سوی گشت ارشاد، آنچه حالا مطرح شده سرنوشت و چشم‌انداز گشت ارشاد است. درهمین راستا ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور در بیانه‌ای که عصر روز یکشنبه با امضای سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی این ستاد به خبرآنلاین ارسال کرده، تاکید کرده است که این ستاد تاکید دارد برای رفع معضل بدحجابی باید مساله جرم بودن بدحجابی که نیاز به دستگیری و پرونده‌سازی و دادگاهی شدن دارد، برداشته شود و بر اساس طرح جامع عفاف و حجاب با نگاه تخلف با بدحجابی برخورد ‌شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ستاد امر به معروف و نهی از منکر درعین اعتقاد به لزوم حل معضل موجود در حوزه عفاف و حجاب معتقد است در مواجهه با این مساله نه پلیس باید به صورت مستقیم وارد صحنه شود و نه باید حل این مساله را با محاکم قضایی گره زد و نه اینکه متولی و مسوول این مساله دولت باشد، بلکه حل مساله عفاف و حجاب فقط به دست خود مردم با مدیریت صحیح قابل حل است و این مساله در طرح جامع عفاف و حجاب کاملا تبیین شده است.  در کنار بیانیه ستاد، معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایلنا»‌ با تاکید بر اینکه گشت ارشاد واقعا خروجی نداشته است، گفت: معتقدم باتوجه به عدم کارکرد گشت ارشاد در تبیین کردن فرهنگ حجاب باید چنین موضوعی برداشته شود تا بیشتر از این فرزندان این سرزمین احساس ناامنی با چنین برخوردهایی نداشته باشند. وی تصریح کرد: این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و بسیاری از نمایندگان هم به‌شدت پیگیر شده‌اند.


تایید تجمعات اعتراضی

به دنبال درگذشت مهسا امینی طی روزهای گذشته برخی از شهرهای کشور صحنه تجمعات اعتراضی به این حادثه بود. آن‌طور که خبرگزاری فارس اعلام کرده است غروب یکشنبه حدود ۵۰۰ نفر از مردم سنندج با حضور در پیاده‌راه فردوسی در اعتراض به جان باختن مهسا امینی دختر ۲۲ساله اهل سقز تجمع کردند. بر اساس این گزارش گفت‌وگوی خبرنگار فارس با برخی معترضین نشان می‌دهد که بسیاری از آنها معتقدند مهسا امینی تحت شکنجه فوت کرده است. این افراد عمدتا یا توضیحات پلیس را نشنیده‌اند یا نسبت به آن قانع نشده‌اند. فارس همچنین از بازداشت برخی افراد توسط پلیس خبرداده است. خبرگزاری فارس و تسنیم همچنین روز گذشته در گزارش‌هایی از تجمعات تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در پی درگذشت مهسا امینی، خبر داد. براساس این گزارش این تجمعات در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه هنر تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران (دانشکده هنر) برگزار شده و در این تجمعات دانشجویان به یاد مهسا شمع روشن کرده و برخی دانشجویان نیز با سردادن شعارهایی خواستار تعطیلی فعالیت گشت ارشاد شدند. همچنین خبرگزاری «ایسنا»، دوشنبه شب خبر داد که تعدادی از شهروندان تهرانی در اعتراض به عملکرد گشت‌‌ ارشاد و مرگ مهسا امینی تجمعی را در خیابان حجاب برگزار کردند. 

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا