معمای بنزین، تک‌مجهولی نیست

اخبار بازار ایران – او استدلال می‌آورد و می‌افزاید: به‌عنوان مثال کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از 250لیتر به 150لیتر در کنترل مصرف و قاچاق نقش ایفا کرده است. اگرچه 2راهکار قیمتی و غیرقیمتی پیش‌روی وزارت نفت است اما خوشبختانه تمرکز این وزارتخانه بر استفاده از ابزارها و راهکارهای غیرقیمتی است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.
راه رفتن روی یک پا اگرچه ممکن است از نظر برخی سیاست‌مداران مطلوب به‌نظر برسد اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد اصلاح الگوی مصرف انرژی بدون یک بسته سیاستی و اجرایی جامع در نهایت به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد. چنان که افزایش توأم با جهش قیمت بنزین در سال‌های گذشته بر کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق بنزین اثر مستمری نداشت و اکنون هم تردید نباید کرد که اصلاح این وضعیت تنها با تکیه بر روش‌های غیرقیمتی بدون اصلاح تدریجی قیمت حامل‌های انرژی جوابگو نخواهد بود و دولت و مجلس درصورت تکرار خطای گذشته به ناچار به افزایش قیمت بنزین در میان‌مدت تن خواهند داد.
از این جهت به جای دفاع از برنامه غیرقیمتی مبارزه با قاچاق بنزین وزارت نفت، باید منتظر ماند تا جزئیات برنامه این وزارتخانه دست‌کم برای 3سال باقی مانده از دولت سیزدهم منتشر شود. اشکال اساسی در نظام برنامه‌ریزی کشور نگاه‌های کوتاه‌مدت و امتناع از اجرای اصلاحات واقعی در اقتصاد است. به همین سبب مبارزه با قاچاق کالا و کاهش مصرف بنزین با ایستادن روی یک گزینه ممکن نیست. آمارها را نیک بنگرید.

 منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا