نقشه وصول مالیات از خانه‌های خالی

اخبار بازار ایران – طبق قانون مالیات‌های مستقیم، واحدهای مسکونی در شهرهای بالای 100هزار نفر جمعیت که در هر سال 120روز بدون دلیل موجه خالی از سکنه باشند، به‌عنوان خانه خالی شناخته شده و به ازای هر ماه بیش از این دوره زمانی، ماهانه مشمول مالیاتی بر خانه خالی خواهند بود. این مالیات در سال اول معادل 6 برابر مالیات متعلقه به درآمد اجاره، سال دوم معادل ۱۲برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸برابر مالیات متعلقه است.

چرا تهران رکورددار است؟
در جدول ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی که در ایسنا منتشر شده، اداره کل مالیاتی شمال تهران بیشترین میزان وصول مالیات از خانه‌های خالی را داشته و به‌تنهایی 2میلیارد و482میلیون تومان معادل 71.8درصد از کل مالیات وصولی کشور در این سرفصل را به‌خود اختصاص داده است.
 انبوه خانه‌های لوکس و فاقد سکنه در شمال تهران، دلیل اصلی این اتفاق است و البته با توجه به بالا بدون درآمد اجاره در این منطقه، لزوماً تعداد مالکانی که مالیات خود را پرداخت کرده‌اند زیاد نبوده است چرا که در این منطقه آپارتمان‌هایی وجود دارد که اجاره یک سال آنها از کل مالیات وصول شده در 5ماه امسال بیشتر است و وصول مالیات بر خالی بودن هر یک از آنها می‌تواند به چند میلیارد تومان برسد. 
شاهد این مدعا این است که در همین بازه زمانی، اداره کل مالیاتی غرب تهران فقط 7میلیون‌و606هزار تومان وصول مالیات داشته و این سرفصل در اداره مالیاتی جنوب تهران نیز از 8میلیون‌و628هزار تومان فراتر نرفته است. در قعر جدول وصول مالیات از خانه‌های خالی، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و کرمان قرار دارند که مالیات وصول شده در هرکدام از آنها از اندکی بیش از 300هزار تومان است.

سابقه ماجرا
وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شد و این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آنها به‌عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. 
درنهایت سازمان امور مالیاتی در دی‌ماه سال گذشته فهرستی از اطلاعات خانه‌های خالی و مالیات آنها منتشر کرده بود که براساس آن معادل ۵۶۸ هزار خانه خالی شناسایی و همچنین اعلام شد که صاحبان خانه‌های خالی حداکثر تا پایان مردادماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند، اما در نهایت به‌دلیل اعتراض برخی مالکان از افرادی که عدم‌پذیرش داشتند تقاضا شد با ورود به سامانه سازمان مالیاتی به نشانی www.my.tax.gov.ir عدم‌پذیرش خود را اعلام کنند تا با هدایت به سامانه راه و شهرسازی اطلاعات خود را اصلاح کنند.
منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا