نحوه ارسال لیست مالیات حقوق

اخبار بازار ایران – طبق قانون در صورتی که دریافتی پرسنل از حداقل حقوق قانون کار بیشتر باشد، باید مالیات بر حقوق آن را بپردازید. عدم پرداخت به موقع آن، تخلف است. ضمن این که منجر به جریمه­های سنگین مالیاتی یا رد دفاتر قانونی می­شود.

به دلیل اهمیت قانونی این موضوع، در این مطلب به طور دقیق نحوه ارسال این لیست را آموزش می‌دهیم. اجرای منظم و دقیق هر یک از این مراحل، فرایند رسیدگی به گزارشات و مالیات شرکت را بدون دردسر و آسان می‌کند.

نحوه تهیه لیست مالیات حقوق

تمامی حسابداران موظف هستند تا لیست مالیات حقوق را به شکل ماهانه ارسال نمایند. اگر اطلاعات حسابداری پرسنل به‌دقت در نرم افزارهای حسابداری ثبت شده باشد، تهیه و ارسال آن به‌راحتی قابل انجام است. با توجه به مکانیزه شدن مالیات بر درآمد، تهیه لیست حقوق با این نرم افزارها آسان­تر است.

فرایند محاسبه و تهیه لیست مالیات حقوق در نرم افزار حقوق و دستمزد انجام می­شود. حسابداران می‌توانند تمام جزئیات حقوق و درصد افزایش حقوق یا اضافه‌کاری کارگران در هر نوبت‌کاری را در سیستم حسابداری خود ثبت کنند.

مقدمات تهیه لیست مالیات حقوق

به طور خلاصه، شما برای تهیه کردن لیست مالیات حقوق این اطلاعات را جهت ثبت در پرتال نیاز دارید:

  • مشخصات دریافت‌کنندگان دستمزد
  • میزان حقوق آن­ها
  • مزایای پرداختی
  • مالیات مرتبط
  • اطلاعات واریز کننده حقوق

تمامی این موارد و اطلاعات را که در نرم افزار خود ثبت می­کنید، باید به صورت یک فایل در پرتال قرار دهید. این اطلاعات در سامانه ثبت و نگهداری می­شود. ممیز دارایی، در زمان رسیدگی فصلی و بررسی پلمپ دفاتر قانونی، این اطلاعات را تحلیل خواهد کرد.

توجه به ثبت دقیق اطلاعات در نرم افزار و ارسال گزارش­های ماهیانه و فصلی مالیات بر ارزش‌افزوده بسیار مهم است. ضروری است تاریخ شروع به کار کارمند یا کارگر را در نرم افزار حقوق و دستمزد ثبت کرده باشید. در غیر این صورت به لیست حقوق شما در سارمان امور مالیاتی رسیدگی نمی­شود. حتی ممکن است جریمه شوید.

برخی از اطلاعات ضروری کارمند که باید در لیست مالیات حقوق به طور صحیح ثبت شده باشد:

  1. نام و نام خانوادگی
  2. ملیت
  3. کد ملی
  4. کشور
  5. شماره شناسنامه
  6. مدرک تحصیلی
  7. تاریخ شروع به کار و تاریخ پایان کار
  8. تعداد فرزند
  9. حقوق پایه روزانه
  10. بازخرید سنوات
  11. عیدی و مزایای پایان سال
  12. و ….

ارسال لیست مالیات حقوق برای مؤدی هیچ هزینه­ای ندارد. در ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان دریافت لیست حقوق در سامانه سازمان امور مالیاتی فراهم است. برای این کار لازم است، وارد سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق شوید.

اطلاعات ضروری برای ورود به سامانه مالیاتی

قبل از ورود به سامانه مالیاتی این موارد را آماده کنید:

  • کد کاربری و رمز عبور که واحد مالیاتی شرکت از طریق پست ارسال می­کند.
  • کد اقتصادی که می­توانید از وب‌سایت سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کنید.  آدرس وب‌سایت سازمان امور مالیاتی:  https://tax.gov.ir/Pages/HomePage
  • شناسه ملی یازده رقمی
  • شماره حوزه مالیاتی
  • کد اداره کل

مراحل ثبت لیست مالیات حقوق

بعد از تهیه لیست حقوق از نرم افزار حقوق و دستمزد، به این سایت وارد شوید: (متن آدرس را کپی کنید و در نوار بالای صفحه مرورگر کپی کنید.)

شما در ابتدا باید نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید و دکمه ورود را بزنید. مفادی که در صفحه بعد ذکر شده به‌دقت بخوانید. با زدن تیک، موافقت خود را با مفاد ذکر شده ثبت کنید.

در مرحله بعد اطلاعات خواسته شده را پر کنید: تابعیت کارفرما، کد اقتصادی، کد اداره کل و شماره حوزه. سپس ذخیره را بزنید.

در منوی بالای صفحه جدید، اطلاعاتی از کارفرما در صفحه شخصی قابل‌مشاهده است. از جمله نام مؤدی، کد اقتصادی قدیم، کد شعبه، شرح نوع مالکیت و شناسه ملی. صحت مشخصات کارفرما را در این سامانه، بر طبق لیستی که از نرم افزارهای حسابداری گرفتید، چک کنید. در صورت مغایرت، به‌روزرسانی اطلاعات را بزنید و آن­ها را اصلاح کنید.

از این به بعد در دو حالت قرار دارید: یا فایل حقوق و دستمزد تهیه کردید یا فایل تهیه نکردید. جهت ارسال لیست مالیات حقوق در هر یک از این دو حالات به شیوه­های زیر عمل کنید.

حالت اول: فایل حقوق و دستمزد دارید

عنوان «فهرست حقوق» را بزنید. با زدن گزینه اول، یعنی «فهرست حقوق جدید»، لیست حقوق جدید ایجاد کنید. در این صفحه لازم است اطلاعات خواسته شده همچون سال، ماه و نام  لیست را درج کنید. مثلاً لیست حقوق مرداد 1401

فایل لیست حقوق که از نرم افزار حقوق و دستمزد گرفتید، آماده و نهایی داشته باشید. فایل باید با فرمت متنی WK و WH در سیستم ویندوز یا DK و DH در سیستم DOS یا MS باشد. در صورتی که حجم فایل بالاست، آن را ZIP کنید. محتوای این فایل­ها خلاصه­ای از فهرست حقوق، ریز حقوق و اطلاعات پرسنلی هستند.

در قسمت «نوع لیست» سه مدل اصلی، الحاقی و اصلاحی را می­بینید. اگر فایل شما نهایی است «اصلی» را انتخاب کنید. در صورتی که می­خواهید به لیست نهایی چند نفر را اضافه کنید، روی «الحاقی» کلیک کنید. اگر ایراد لیست را اصلاح کرده­اید و مجدداً در سامانه ثبت می­کنید، «اصلاحی» را بزنید. دقت کنید با انتخاب گزینه اصلاح فایل نهایی و الحاقی حذف می­شوند.

در بخش «نام لیست اصلی» در صورتی که لیست حقوق در نرم افزارهای حسابداری تغییری با ماه قبل نداشته، گزینه کپی از ماه­های قبل را بزنید. در غیر این صورت، فایل اطلاعات حقوق را انتخاب کنید.

در بخش «نحوه ثبت لیست» برای وضعیت­های زیر این گزینه­ها را برگزینید.

  • گزینه ارسال فایل متنی بدون پرسنل: لیست مالیات حقوق ماه جدید برای پرسنلی که تغییر نکردند. در اینجا نیاز به فایل WP نیست.
  • گزینه ارسال فایل متنی با پرسنل: تا به حال فایل پرسنلی ثبت نکردید یا اطلاعات پرسنل تغییر کرده. لازم است فایل WP را بفرستید.
  • گزینه فایل zip فشرده: برای ارسال فایل حجم بالا که زیپ شده.
  • گزینه کپی از ماه‌های قبل: برای کپی گرفتن از لیست ماه­های قبل و ویرایش آن.
  • اگر فایل حقوق و دستمزد تهیه نکردید، شیوه ارسال لیست مالیات حقوق را به «بدون ارسال فایل» تغییر دهید.

حالت دوم: فایل لیست حقوق و دستمزد ندارید

در صورتی که از نرم افزار حقوق و دستمزد فایل لیست را نگرفته­اید، به منوی حقوق بگیران مراجعه کنید. اطلاعات حقوق بگیر جدید را طبق اطلاعاتی که در نرم افزار ثبت کردید، وارد کنید. همچنین این دو نکته را بخاطر داشته باشید:

  • اگر در هر مرحله، با گزارش خطایی مواجه شدید، تصویر آن را برای کارشناسان فنی وب‌سایت ارسال کنید تا مشکل را برطرف کنند.
  • دقت کنید پس از ارسال اطلاعات، تأیید نهایی را بزنید و کد دبیرخانه بگیرید. در غیر این صورت فرایند ارسال انجام نمی­شود.

در طی یک ساعت اطلاعات ارسالی پردازش می­شود. در مرحله بعد، اطلاعات کارکنان و خطاهای احتمالی را چک کنید. اگر خطایی وجود نداشت، تأیید نهایی لیست را بزنید.

مرحله آخر ارسال لیست مالیات حقوق پرداخت نقدی و یا چکی مالیات است. با انتخاب گزینه پرداخت نقدی، قبض صادر می­شود که با روش غیر آنلاین می­پردازید. چک مالیات حقوق را هم باید به ممیز مالیاتی تسلیم کنید. به یاد داشته باشید که حداکثر مهلت ارسال لیست تا 30 روز بعد از محاسبه حقوق ماهیانه است.

 منبع: اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا