انواع ورق استیل سری 400

با ورق استیل سری ۴۰۰ آشنا شوید

ورق‌های استیل 400 دارای آلیاژی متشکل از کربن و کروم هستند. ساختار مارتنزیتی آنها دارای آهن است و خواصی مغناطیسی از خود نشان می‌دهند. این نوع از ورق‌های استیل در مقایسه با فولاد کربنی خواص فیزیکی و مکانیکی بهتری دارند. برای مثال، باید بدانید که در دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و نسبت به اکسیدشدن هم دوام خوبی دارند. در ادامه از انواع ورق استیل سری ۴۰۰ برایتان می‌گوییم. این ورق‌ها شامل انواع زیر می‌شوند:

  • گروه ۱ (گریدهای 410/409L)؛
  • گروه ۲ (ورق استیل 430)؛
  • گروه ۳ (گریدهای 430Ti، 439،441  و گریدهای دیگر)؛
  • گروه ۴ (گریدهای 434، 436، 444 و گریدهای دیگر)؛
  • گروه ۵ (گریدهای 446، 447/445 و گریدهای دیگر).
383e3d7e a830 400d 9286 5dc082db0fc1

گروه ۱ (گریدهای 410/409L)

محصولات موجود در این گروه از هم‌تایانشان در گروه‌های دیگر ارزان‌تر هستند. قیمت استیل گروه ۱ بالا نیست و مقدار کروم در ترکیبشان هم اندک است. از استیل‌های این گروه در مکان‌هایی با خوردگی‌های اندک و موضعی استفاده می‌شود. به‌عبارت دیگر، در موقعیت‌هایی امکان استفاده از این نوع ورق استیل وجود دارد که خوردگی تحمیل‌شده از سوی محیط آنچنان زیاد نیست. انواع ورق استیل سری 400 گروه ۱ شامل گریدهای 409L و 410 می‌شود. کاربرد این‌ها به‌ترتیب در ساخت اگزوزها و مبدل‌های کاتالیستی و کانتینرها و اتوبوس‌ها است.

گروه ۲ (ورق استیل 430)

یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی، ورق‌های استیل گروه ۲ هستند. ورق استیل یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی استیل گروه ۲ هستند. خرید ورق استیل 430 بسیار رایج است چون در مقابل خوردگی‌های ناشی از وجود اسید نیتریک، گازهای گوگردی و مواردی از این دست مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. مقدار کروم موجود در ورق استیل ۴۳۰ بیشتر از انواع دیگر است و می‌تواند جایگزینی برای ورق استیل نگیر هم باشد. این ورق‌ها در تولید لوازم خانگی و تجهیزات تولید غذا کاربرد دارند.

گروه ۳ (گریدهای 430Ti، 439،441  و گریدهای دیگر)

این دسته از ورق‌های استیل هم کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. ویژگی شاخص‌شان شکل‌پذیری و جوش‌پذیری بالایی است و می‌توانند جایگزین مناسبی برای گرید 304 باشند. از این ورق‌ها در ساخت و تولید سینک، لوله‌های مبدل حرارتی، سیستم اگزوز خودروها و قطعات ماشین‌های لباسشویی استفاده کرد.

گروه ۴ (گریدهای 434، 436، 444 و گریدهای دیگر)

مقاومت بالای ورق‌های گروه ۴ است که از آنها گزینه بسیار خوبی برای استفاده در شرایط وجود خوردگی در محیط می‌‌سازد. به‌عبارت دیگر، وجود مولبیدن در این فولادها بیشتر است و برای همین مقاومت بالایی دارند. کاربرد استیل‌های این‌چنینی در تولید تانکرهای آب داغ، آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی، قطعات سیستم اگزوز خودروها و وسایلی مانند کتری‌های برقی است.

گروه ۵ (گریدهای 446، 447/445 و گریدهای دیگر)

یکی‌دیگر از انواع ورق استیل سری 400 هم گروه ۵ است که در ساختار شیمیایی ورق‌های آن، مولبیدن وجود دارد. همین ویژگی شاخص موجب می‌شود که محصولات این گرید بتوانند در مقابل اکسیدشدن و خوردگی به‌خوبی مقاومت کنند و بی‌تغییر بمانند. در محیط‌های دریایی، از چنین محصولاتی استفاده می‌شود.

ae349ff5 e126 4c04 8565 c4df98b28729

مزایای ورق‌های استیل بگیر چیست؟

مزایای استیل‌های سری ۴۰۰ بسیار زیاد است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در مقابل خوردگی؛ به‌خاطر وجود کروم در ساختار شیمیایی این نوع از ورق‌ها چنین ویژگی مطلوبی در آنها به‌وجود می‌آید.
  • توانایی انتقال حرارت بالایی در این محصولات وجود دارد و در اتوهای برقی و مبدل‌های حرارتی لوله به‌کار می‌روند.
  • استفاده از انواعی از ورق‌های استیل سری ۴۰۰ برای دکوراسیون رایج است چون ظاهر خوبی دارند.
  • عمر این دسته از محصولات فولادی بالا است و دوام مطلوبی دارند.
  • می‌توان ورق‌های استیل بگیر را به طور کامل بازیافت کرد.

کاربرد این ورق‌ها در صنایع مختلف هم بسیار زیاد است و از همین‌روی از محصولات مهم بازار فولاد به‌حساب می‌آیند. البته نرخ و قیمت‌شان مانند بسیاری از محصولات دیگر در این بازار تحت‌تأثیر عوامل گوناگونی چون ارز قرار دارد.

تفاوت استیل گروه ۳۰۰ و ۴۰۰ در چیست؟

استیل سری ۴۰۰ دارای خواص مغناطیسی است و به آن اصطلاحا بگیر هم گفته می‌شود. استیل‌های گروه ۳۰۰ فاقد خاصیت مغناطیسی هستند و به آنها در اصطلاح نگیر هم گفته می‌شود. از استیل‌های سری ۳۰۰ در صنایع غذایی و تولید تجهیزات پزشکی استفاده می‌کنند. وجود عنصر مولبیدن در آنها موجب می‌شود که فرسایشی رخ ندهد و در ضمن در مقابل کلر هم مقاومت بالایی دارند. به‌همین دلیل است که از آنها برای صنایع دریایی استفاده می‌شود. شکل‌پذیری محصولات این سری از استیل هم بالا است.

تفاوت استیل سری ۴۰۰ با استیل‌های نگیر در این است که انواع ورق استیل ۴۰۰ در تمام شرایط حالت مغناطیسی خود را حفظ می‌کنند. تفاوت عمده دیگری که این دو سری از محصولات فولادی با هم دارند، قیمت‌شان است. قیمت سری ۴۰۰ کمتر از محصولات سری ۳۰۰ است. مقاومت در مقابل خوردگی در گروه ۳۰۰ هم بیشتر از هم‌تایانشان در سری ۴۰۰ است. علاوه بر این، از استیل‌های سری ۳۰۰ بیشتر از مورد دیگر در محیط‌های دریایی استفاده می‌شود.

5bb15e5f c913 4956 aa3b 0b75e7566bbe

در آخر

برای آگاهی از انواع ورق سری ۴۰۰ یا قیمت ورق استیل 304 نگیر و هر محصول فولادی دیگری باید به مرجعی معتبر و دقیق دسترسی داشته باشید. یکی از منابعی که می‌تواند در این راستا به شما کمک شایانی کند، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت در حوزه اطلاع‌رسانی و استعلام قیمت محصولات فولادی مختلف فعال است و اطلاعاتی به‌روز و دقیق را در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از مزایای این سامانه، ارائه تحلیل از نوسانات قیمت در کنار گزارش نرخ‌های بازار است. آیرومارت به‌جز این حیطه در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف هم مشغول به کار است و نام‌های حرفه‌ای صنایع مختلف با آن همکاری دارند. برای ارتباط با این شرکت می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

شناخت چنین منابع معتبری می‌تواند راهی برای تأمین مصالح موردنیاز پروژه‌هایتان باشد و امکان مدیریت مالی و برنامه‌ریزی‌های آسان دیگر را برایتان مقدور کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا