راهنمای خرید پروفیل

در این مقاله سعی می‌شود نکاتی را در مورد خرید پروفایل تحت عنوان راهنمای خرید پروفایل ارائه شود. این محصول یک ماده فلزی پرکاربرد است که به دو گروه عمده تقسیم می‌شود:

•    پروفیل ساختمانی؛ 
•    پروفیل صنعتی.

در حقیقت این مطلب به نوعی راهنمای خرید پروفیل برای مصرف‌کننده خواهد بود. پیش از آن بد نیست بدانید که استفاده از پروفیل با محبوبیت در سراسر جهان در صنعت ساختمان رو به افزایش است و تنها در ایالات متحده تقریباً 18٪ از بازار فولاد سازه‌ای را تشکیل می‌دهد. کاربردهای پرطرفدار شامل فولاد سازه‌ای در معرض فشار، سازه‌های خرپایی متحرک و سازه‌های خرپایی معمولی و همینطور ستون‌های پایه یا عناصر مهاربندی عمودی است.

نگاهی به پروفیل صنعتی و ساختمانی، تعریف و کاربرد‌ها

در بخش قبل از این راهنمای خرید پروفیل تلاش شد تا به این پرسش پاسخ داده شود که پروفیل چیست. حالا باید به کاربردهای آن پرداخته شود تا در هنگام خرید پروفیل به سادگی این کار انجام گیرد. پروفیل‌های صنعتی کاربرد وسیعی دارند و از تجهیزات و تسلیحات نظامی تا صنعت خودرو را در برمی‌گیرند. درمقابل، پروفیل ساختمانی بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که نیاز بناهای گوناگون ساخت‌وساز را رفع کند. به بیان ساده‌تر، پروفیل های استیل محصولات فولادی هستند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تولید شده و در سراسر آن شکل مقطع ثابت باقی می‌ماند. در این رابطه، ابتدا برای آگاهی از قیمت روز انواع پروفیل همچون قیمت پروفیل استیل دکوراتیو می‌توانید به صفحات آیرومارت در شبکه‌های اجتماعی سر بزنید.
در ادامه باید گفت، این قطعات فلزی از نظر مقاومت‌مصالح و شیمی مواد به دو دسته توپر و تو خالی و از نظر دیزاین و ابعاد و اندازه به دو دسته باز و بسته طبقه‌بندی می‌شوند. پروفیل‌های باز مثل مانند تیرآهن، میلگرد و تسمه‌اند و قوطی و لوله، نمونه‌هایی از پروفیل‌های بسته به‌شمار می‌روند. در کشورمان با توجه به نیازهای صنعتی، این مصالح معمولا به شکل‌های   L، I، U و Z فرآوری می‌گردند. 

انواع پروفیل‌های ساختمانی 

پروفیل می‌تواند مقطع‌‌های دایره‌ای، مربعی یا مستطیلی داشته باشد. اگرچه اشکال دیگری مانند بیضی نیز موجود است. برای خرید پروفیل مورد نظر اول باید سطح مقاطع متنوع پرکاربرد و همچنین استفاده‌ها و بهره‌برداری‌های مختلف آن را بشناسیم و بفهمیم که هر پروفیل در چه موضع و در چه موضوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر در ادامه به بررسی پر‌کاربرد‌ترین انواع این المان‌‌ها که بخش مهمی از راهنمای خرید پروفایل محسوب‌می‌شوند پرداخته‌ایم.

مقطع مربع-مستطیل

مقطع مربع-مستطیل

این مقاطع، معمولا، در ساخت درب و پنجره، پله‌ها، نرده جان‌پناه، و نرده راه‌پله کاربرد دارند. از آنجایی که انتخاب مقطع مناسب بسیار حائز اهمیت است، باید توجه کرد که به نیاز و شرایط بهره‌برداری پاسخی درخور می‌دهد. افراد متخصص در این حوزه پیشنهاد می‌کنند حتی برای قطعات کوچک نیز از آهن‌آلات با کیفیت استفاده کنید. مقاطع مستطیلی معمولاً در قاب‌های فولادی جوش داده شده استفاده می‌شود که در آن اعضا بارگذاری در جهات مختلف را تجربه می‌کنند.
مقاطع مربع دارای اشکال بسیار کارآمدی برای این بارگذاری چند محوره هستند زیرا هندسه یکنواخت در امتداد دو یا چند محور مقطعی دارند و در نتیجه ویژگی‌های مقاومتی در توزیع یکنواخت نیروها دارند. این امر، باعث می‌شود آنها انتخاب‌های خوبی برای ستون‌ها باشند. همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر پیچش دارند. همچنین می‌توان از آن به عنوان تیر استفاده کرد، اگرچه شکل‌های بال پهن یا I-beam در بسیاری از موارد شکل ساختاری کارآمدتری برای این کاربرد‌ند؛ با این حال، قوطی مقاومت بالاتری نسبت به کمانش پیچشی جانبی دارد. 

پروفیل قوطی

پروفیل مربع مسطیل را معمولا در بازار با نام پروفیل قوطی می‌شناسند. این پروفیل در صنعت خودرو به مواد انتخابی برای اجزای قفس ایمنی سرنشینان مانند تقویت‌کننده‌های رکاب، ستون‌های A، ستون‌های B، تیرهای برخورد جانبی، تقویت‌کننده‌های خط کمر، سپرها، و کمان‌های سقف، صندلی‌ها تبدیل شده است.

جنس پروفیل فولادی برای صنعت خودرو را می‌توان به عنوان فولاد نرم، فولاد با مقاومت بالا معمولی، و فولاد با استحکام بالا پیشرفته طبقه‌بندی کرد. یافته‌ها نشان می‌دهند با استفاده از مقطع مربعی توخالی با صرفه جویی در محدوده 12 تا 34 درصد می‌توان به صرفه جویی بالایی در فولاد مصرفی دست یافت.

پروفیل قوطی

پروفیل مبلی

پروفیل مبلی وزن کمی دارد و برای استفاده در مواضع ظریف به کار می‌رود. این مقاطع درزدار و تهیه شده از ورق روغنی هستند. برای خرید پروفیل مبلی می‌توانید به سایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه کنید.

پروفیل زد

از این پروفیل برای یکپارچه‌سازی و همگن کردن سطح مقاطع مختلف در ارتباط با یکدیگر استفاده می‌شوند. پروفیل زد در موارد زیر کاربرد دارد:

•    ساخت سوله؛
•    ساخت سالن ورزشی؛
•    گلخانه؛
•    روف گاردن.

بنابراین برای اطلاع از قیمت پروفیل زد کافیست به منابعی همچون آیرومارت رجوع کنید که روزانه قیمت این مقاطع را اعلام می‌کنند. 

پروفیل زد

لوله

گرچه لوله در یک دسته‌بندی مجزایی از آهن‌آلات قرار می‌گیرد، اما در واقع می‌توان آن را یک نوع پروفیل بسته دانست. به بیان دیگر می‌توان گفت که گاهی به پروفیل‌هایی با مقطع دایره‌ای احتیاج است. لوله‌ها، پروفیل‌هایی با شکل مقطع دایره‌اند که از سوراخکاری شمش و یا جوشکاری ورق تولید می‌شوند. هیچ تفاوت اساسی بین فرآیند تولید یک لوله با مقطع دایره‌ای که برای استفاده به عنوان لوله در نظر گرفته شده و برای یک پروفیل توخالی مشابه که برای استفاده سازه‌ای در نظر گرفته شده است، وجود ندارد.

نحوه تولید پروفیل فولادی

دو روش اساسی برای تولید مقاطع توخالی وجود دارد. اول فرآیند بدون درز که در آن یک شمش استوانه‌ای را سوراخکاری می‌کنند. در روش دوم ورق فولادی به شکل مقطع پروفیل مورد نیاز تبدیل شده و لبه‌ها با جوشکاری به هم محکم می‌شود.
کاربرد‌های صنعتی و سایر استفاده‌های پروفیل های فولادی

مقاطع فولادی معمولاً در بسیاری از کاربردهای مختلف استفاده می شود از جمله:

•    ساخت و ساز؛
•    تجهیزات خاک برداری؛
•    مهندسی و ماشین آلات؛
•    معدن و استخراج معادن؛
•    نفت، گاز و خطوط لوله دریایی؛
•    مخازن تحت فشار؛
•    انرژی تجدید‌پذیر؛
•    کشتی سازی.

در برخی از مصارف فوق، لازم است تا از فولاد با خواص استحکام و خوردگی بالا استفاده شود. در این شرایط باید به سراغ مقاطع استنلس استیل یا زنگ نزن بروید. برای خرید پروفیل استیل حتما با کارشناسان آیرومارت مشورت کنید تا کالا اصل و با کیفیت را تهیه نمایید. 

کلام آخر

پروفیل های فولادی که در این مطلب به شما معرفی شد در بخش‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید در پروژه‌های خود از فولاد با کیفیت استفاده کنید، آیرومارت ارائه دهنده محصولات فولادی از بهترین‌ برند‌های ایرانی است. همین حالا از طریق شماره 02145306 با آیرومارت تماس بگیرید تا رضایت در خرید آهن‌آلات را تجربه کنید. آیرومارت پیشرو در ارائه محصولات و اولین در ارتباطات در بازار آهن تهران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا