قیمت نفت به ۱۲۰ دلار در هر بشکه نزدیک شد

اخبار بازار ایران – به گزارش سی ان بی سی، روز دوشنبه قیمت نفت به بالاترین حد دو ماه اخیر رسید و معامله گران منتظر بودند ببینند آیا اتحادیه اروپا در آستانه جلسه این اتحادیه، ضمن بررسی ششمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین، درباره ممنوعیت نفت روسیه به توافق می رسد یا خیر. در ساعت ۴:۴۱ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۶ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۱۱۹.۸۹ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) ۶۰ سنت یا ۰.۵ درصد جهش کرد و به ۱۱۵.۶۷ دلار در هر بشکه رسید که افزایش قابل توجهی نسبت به هفته گذشته داشت.

 قرار است اتحادیه اروپا روزهای دوشنبه و سه شنبه برای بررسی بسته ششم تحریم ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین که مسکو آن را عملیات ویژه برای خلع سلاح همسایه خود می نامد، تشکیل جلسه دهد. هرگونه ممنوعیت بیشتر بر نفت روسیه، با وجود افزایش تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سوخت جت که در آستانه فصل اوج تقاضای تابستانی در ایالات متحده و اروپا تحت فشار قرار داده، بازار نفت خام را تحت فشار قرار خواهد داد. به گفته مقامات، روز یکشنبه دولت‌های اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفت روسیه به توافق نرسیدند، اما به گفت‌وگوها برای توافقی درباره ممنوعیت تحویل نفت روسیه از طریق دریا و اجازه تحویل با خط لوله، پیش از جلسه بعد از ظهر دوشنبه ادامه خواهند داد.

 این توافق، به مجارستان، اسلواکی و چک اجازه می‌دهد تا مدتی به دریافت نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا ادامه دهند تا زمانی که منابع جایگزین برسند. با تاکید بر این بازار فشرده، قرار است اوپک پلاس، در جلسه روز پنجشنبه، درخواست‌های غرب را برای تسریع در افزایش تولید نفت خود رد کنند. شش منبع اوپک پلاس به رویترز گفتند که آنها به برنامه خود برای اضافه کردن ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه جولای پایبند خواهند بود.

 بازار نفت هم پس از اینکه ایران در روز جمعه اعلام کرد که نیروی دریایی اش دو نفتکش یونانی را توقیف کرده است، دچار بحران شد. تحلیل گران گفتند: این باعث اختلالات بیشتر در جریان نفت از طریق تنگه هرمز می شود که یک سوم تجارت جهان را انجام می دهد.قیمت نفت تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا هم قرار گرفت و سرمایه گذاران انتظار برای افزایش شدید نرخ بهره آمریکا را کاهش دادند و نگرانی ها در مورد رکود جهانی کاهش یافت. کاهش ارزش دلار، نفت را برای واردکنندگان با ارزهای دیگر، ارزان تر می کند.

 منبع: ایبنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا