روش های مدیریت سرمایه در بورس تهران

نکته مهمی که برای کسب سود به آن نیاز خواهید داشت روش های مدیریت سرمایه در بورس تهران است. رعایت قوانین مدیریت سرمایه یکی از تفاوت های اصلی میان افراد برنده و بازنده در بورس است اما مدیریت سرمایه چیست و دلیل اهمیت آن در انجام معاملات موفق در چیست؟

اهمیت مدیریت سرمایه

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم مدیریت سرمایه به حداکثر بازدهی در مقابل حداقل ریسک در یک معامله گفته می شود. یعنی در ازای به دست آوردن درصد مشخصی از سود، حاضرید چه مقدارد ضرر را بپذیرید؟

مدیریت سرمایه اهمیت بسیاری در رسیدن به موفقیت در بورس دارد. با استفاده از این شیوه می توانید همیشه سودهای خود را بیشتر کنید و ضرر های خود را کوچک نگه دارید به طوری که مقدار ضررها در مقایسه با سودها اصلا دیده نشود.

بعضی افراد گمان می کنند که می توانند با یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی در بورس تهران به کسب سود بپردازند و کلاً مدیریت سرمایه را فراموش می کنند. همان طور که می دانید هیچ معامله گری نیست که ۱۰۰ درصد معاملاتش موفق باشد.

بنابراین همیشه احتمال شکست وجود دارد ولی اگر افراد بتوانند با زیرکی و با رعایت قوانین مدیریت سرمایه این شکست ها را با تعیین حد ضرر، کوچک نگه دارند، سوددهی معاملات موفق شان به سرعت این ضررهای کوچک را جبران می کند.

شیوه های مختلفی برای مدیریت سرمایه در بورس تهران وجود دارد که توضیح مفصل آن ها در این مقاله ممکن نیست به همین خاطر می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه یادگیری دقیق و اصولی مدیریت سرمایه در بورس به این دوره آموزشی مراجعه کنید.

تعیین میزان ریسک پیش از شروع معامله

داشتن استراتژی معاملاتی در بورس

در بازارهای مالی و به خصوص بورس همیشه بر تعیین میزان ریسک یا حد ضرر پیش از شروع معامله تاکید بسیاری شده است اما چطور ممکن است که با مشخص کردن حد ضرر به کسب سود در بورس دست پیدا کنیم؟

سعی می کنیم با مثالی ساده این قضیه را برای شما تا حد امکان روشن کنیم. فرض کنید شما تصمیم گرفته اید برای به دست آوردن سود ۳۰ درصد وارد یک معامله شوید. پس میزان بازدهی مورد انتظارتان ۳۰ درصد است اما میزان ریسکی که تحمل می کنید چند درصد خواهد بود؟

تعیین میزان ریسک پیش از ورود به معامله یکی از قوانین مهم مدیریت سرمایه است. اگر افراد میزان ریسک را تعیین نکنند در معاملات خود ضررهای زیادی را متحمل می شوند. برای روشن شدن موضوع مثال بالا را در نظر بگیرید. فرض کنید معامله گر شماره یک در قبال ۳۰ درصد سود حاضر به پذیرش ۳ درصد ضرر است ولی معامله گر شماره دو در قبال به دست آوردن ۳۰ درصد سود، میزان حد ضرری برای خود مشخص نمی کند.

اگر روند بازار به سمت صعود و ۳۰ درصد افزایش قیمت پیش نرود و در عوض شروع به کاهش قیمت کند معامله گر شماره یک با رسیدن میزان ضررش به ۳ درصد فورا معامله خود را می بندد ولی معامله گر شماره دو به دلیل عدم تعیین حد ضرر حتی ممکن است ضررهای بیش از ۵۰ درصد را نیز تحمل کند.

همان طور که می دانید ریسک جز جدایی ناپذیر در بازارهای مالی است. بنابراین با تعیین میزان ریسک پیش از شروع معامله نشان می دهیم که این گفته را پذیرفته و در عین حال میزان ضررهای خود را کوچک نگه می داریم تا بتوانیم در معاملات بعدی شرکت کنیم و سودهای بزرگتری به دست بیاوریم.

مطابق با مثال بالا معامله گر شماره یک می تواند بعد از خارج شدن از معامله با ۳ درصد ضرر ، وارد معاملات بعدی شود و همچنان میزان سود به ضرر را با نسبت ۱۰ به ۱ تنظیم کند (در مثال ۳۰ درصد سود در مقابل ۳ درصد ضرر) و اگر درصد موفقیت معاملات اش بالا باشد به راحتی می تواند سودهای سرشاری را نصیب خود کند (فرض کنید که از هر ۱۰ معامله ۸ تای آن ها موفق است). اما معامله گر شماره دو چون درگیر ضرر زیادی است نمی تواند از اولین معامله خود خارج شود و مدت های زیادی باید صبر کند تا با معاملات دیگر ضرر خود را جبران کند.

تعیین استراتژی معاملاتی مشخص

داشتن استراتژی معاملاتی در بورس

برای این که بتوانید در بورس ایران موفق شوید لازم است که استراتژی معاملاتی مشخصی برای انجام معاملات داشته باشید حال سوال این جاست که چگونه این استراتژی را تدوین کنیم؟

در بازارهای مالی جهان افراد با گذراندن دوره های آموزشی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و همچنین آشنایی با روان شناسی و مدیریت سرمایه می توانند استراتژی های معاملاتی متناسب با شخصیت خود را تدوین کنند.

در بورس ایران هم وضع کم و بیش به همین صورت است با این تفاوت که شگردها و ریزه کاری های فراوانی در بورس وجود دارد. یکی از مهم ترین مهارت هایی که در بورس به آن نیاز پیدا می کنید مهارت تابلوخوانی است. با استفاده از مهارت تابلو خوانی می توانید حرکات سهامداران عمده را ببینید و به نفع خود در انجام معاملات از آن ها استفاده کنید.

یکی دیگر از مهارت های مهم در بورس ایران، مهارت نوسان گیری است که در به دست آوردن سودهای کوتاه مدت به شما کمک می کند. علاوه بر این ها نکات ریز و درشت بسیاری برای کسب سود در بورس تهران وجود دارد که خارج از محدوده تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. برای این که بتوانید کاملا به همه این موارد اشراف پیدا کنید و نحوه معامله کردن بر اساس آن ها را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم اینجا مراجعه فرمائید.

در پایان باید گفت مدیریت سرمایه کلید طلایی موفقیت در بورس ایران است اما قبل از آن باید دانش کافی و جامع در مورد بورس را کسب کنید. دانشی که در بورس تهران از روش های متفاوتی نسبت به سایر بازارهای مالی در جهان به دست می آید و آگاهی از این روش ها به شما در کسب سود از این بازار کمک شایانی خواهد کرد.

اما برخی از سرمایه گذاران به دلایل مختلف از یادگیری دانش تحلیل گری ممانعت به عمل می آورند. در صورتی که شما نیز جزو این دسته از افراد هستید و به هر دلیل نمی‌توانید دانش تحلیل گری را بیاموزید پس بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از سیگنال سهام پیشنهادی از مجموعه معتبر آموزش بورس می‌باشد تا بتوانید با رعایت مدیریت سرمایه  و خرید سینال سهام پیشنهادی بهترین بازدهی را از بازار بورس کسب کنید.

منبع: www.amoozesh-boors.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا