بررسی شرکت هرمی اتریوم

پس از شروع فعالیت طرح‌های کلاهبرداری روی شبکه اتریوم مانند دابل‌وی (doubleway) و پروژه‌های مشابه، برخی بر این باورند که شبکه اتریوم کلاهبرداری است! چنین چیزی ممکن است؟ در ادامه صحت این ادعا را بررسی می‌کنیم.

طرح هرمی چیست؟

از طرح هرمی معمولاً شرکت‌های ناپایدار و سوری استفاده می‌کنند. اساس کار آنها به این صورت است که اعضا سطح بالا، افراد جدید را جذب سیستم می‌کنند تا در قبال معرفی آنها سود دریافت کنند. این چرخه همچنان ادامه دارد و هر فردی که بخواهد سود خود را بالا ببرد باید افراد جدیدی را به سیستم معرفی کند تا با عضویت آنها سود کسب کند. طرح‌های هرمی می‌توانند مانند بازاریابی باشند و یک سری کالا یا خدمات را ارائه دهند. این کالاها توسط عضو جدید خریداری می‌شود و سود آن به جیب نفر بالایی می‌رود.

ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن یک سری ویژگی‌ها کار را برای کلاهبرداران هرمی و پانزی راحت کرده‌اند. در بازار کریپتو امکان رهگیری تراکنش‌ها وجود ندارد و برای جابه‌جایی دارایی‌ها نیازی به ساختن حساب بانکی نیست. تراکنش‌های رمز ارزها محدود نیستند و می‌توانند از سراسر دنیا جذب سرمایه داشته باشند باتوجه‌به تمام این ویژگی‌ها ارزهای دیجیتال گزینه خوبی برای کلاهبرداران به شمار می‌آید. افراد کلاهبردار با خیالی آسوده و بدون اینکه ردی از خود باقی بگذارند، سرمایه مردم را می‌گیرند و فرار می‌کنند.

پروژه دابل وی، کلاهبرداری با استفاده از نام اتریوم

دابل وی (doubleway)

اگر در جلسات معرفی شرکت هرمی دابل وی شرکت کنید، این حرف‌ها را می‌شنوید:

«دابل وی (doubleway.io) یک سیستم قرارداد هوشمند اتریوم بسیار مطمئن است و یک راه جدید برای کسب درآمد آسان از ارز دیجیتال اتریوم است. نیازی نیست که سرمایه زیادی داشته باشید، 20 دلار بپردازید و زیرمجموعه جذب کنید. جایگاه خود را بسازید و برای همیشه اتریوم زیادی را به‌عنوان سود کسب کنید. دابل وی یک برنامه ماتریس قرار هوشمند هشت‌ضلعی است و روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است؛ بنابراین امکان هک و کلاهبرداری وجود ندارد».

وسوسه‌کننده نیست؟ چه چیزی از این بهتر؟ 20 دلار می‌دهیم و ظرف چند ماه میلیون‌ها دلار سود به جیب می‌زنیم. آیا در واقعیت چنین چیزی وجود دارد؟

واقعیت با تصویری که این افراد در ذهن ما ساخته‌اند متفاوت است. این پروژه کلاهبرداری است و پشت اسم اتریوم پنهان شده است. به هنگام ورود به این پروژه باید به‌اندازه 20 دلار اتر پرداخت کنیم. سپس 2 زیرمجموعه وارد کنیم تا 40 دلار اتر داشته باشیم. در این زمان با خودمان فکر می‌کنیم که 20 دلار اتر داریم و 20 اتر هم سود کرده‌ایم. اما واقعیت این نیست. ما 20 دلار از زیرمجموعه خود گرفته‌ایم و به همراه اتر خود به بالادستی تقدیم کرده‌ایم. در مرحله بعدی باید 40 دلار اتر وارد کنیم تا به بالاسری برسد و از زیرمجموعه خود 80 دلار اتر دریافت کنیم. ما فکر می‌کنیم که سرمایه‌مان در حال افزایش است اما چنین چیزی وجود ندارد.

چرا دابل وی یک پروژه کلاهبرداری است؟

دابل‌وی یک پروژه فریبنده با ظاهری امروزی است و برای خوب جلوه‌دادن پروژه خود از نام اتریوم استفاده کرده است. این پروژه یک ماتریس 8 ضلعی برای هرم خود در نظر گرفته است و ادعا کرده است که کاربران هر 2 ماه می‌توانند 3500 اتر دریافت کنند. پاداش کاربران در هر سطح افزایش پیدا می‌کند و زیرمجموعه‌ها باید، عضو جدیدی را اضافه کنند تا کاربر به‌اصطلاح لول آپ کند. این طرح هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد و مشابه دیگر طرح‌های هرمی و پانزی عمل می‌کند. شرایط اقتصادی جامعه برخی از افراد را مجاب می‌کند تا علی‌رغم ناسالم بودن این سیستم، به امید روزی که ثروتمند شوند به این دنیا بپیوندند.

در این طرح افراد فقط برای کسب سود وارد این سیستم می‌شوند و این طرح به جز گرفتن پول از افراد جدید و توزیع آن به میان افراد قدیمی چیز دیگری نیست. تعداد افرادی که‌دانش کمی دارند و فریب این پروژه‌ها را می‌خورند کم است. به همین جهت این پروژه کلاهبرداری تا زمانی زنده است که افراد جدیدی برای پیوستن وجود داشته باشد.

قراردادهای هوشمند اتریوم قابل‌اعتماد هستند؟

اتریوم

اکثر پروژه‌های کلاهبرداری که می‌خواهند از نام ارزهای دیجیتال استفاده کنند از یک داستان مشترک برای فریب‌دادن استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند اگر 10 سال پیش به‌اندازه 1 دلار بیت‌کوین می‌خریدید، حالا صدها میلیون پول داشتید. این پروژه جدید که معرفی می‌کنیم تکراری از موفقیت بیت‌کوین است.

کارکردن یک پروژه در بستر قراردادهای هوشمند و بلاک‌چین به‌هیچ‌عنوان نشان‌دهنده کلاهبرداری نبودن آن نیست. این بسترها برای استفاده‌های کاربردی و خوب طراحی شده‌اند اما برخی از سودجویان برای سودجویی از آن استفاده می‌کنند. کدهایی که در بستر قراردادهای هوشمند نوشته شده‌اند برنامه‌های کاربردی فراوانی از قبیل صرافی IDEX، بازی کریپتوکیتیز، ارز دیجیتال BAT و پلتفرم‌های وام‌دهی را ایجاد کرده‌اند. اما با وجود همه این‌ها قرار نیست هرکجا که این قراردادهای هوشمند را شنیدیم به آن اعتماد کنیم.

تحلیل رمزارز اتریوم

در صفحه خرید اتریوم تبدیل آمده است:

«اتریوم از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده و از سال ۲۰۱۵ که قیمتی حدود ۷۵ سنت داشته تا امروز (زمستان ۱۴۰۰) که قیمتش سقف ۴٬۸۰۰ دلار را دیده، جایگاه خود را به عنوان ملکه ارز‌های دیجیتال با داشتن حدود ۲۰ درصد از سهم بازار ارز‌های دیجیتال، تثبیت کرده. شبکه اتریوم با توجه به کاربرد‌های فراوانی که دارد، پایه اصلی ارزش این ارز است و با گسترش کاربردها و بروزرسانی‌های این شبکه، بیشتر متخصصان حوزه رمزارزها انتظار دارند که اتریوم قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار را نیز در آینده نه چندان دور به خود ببیند. با این حال شبکه‌های دیگر مانند کاردانو در حال رشد سریع هستند و کاربرد‌های شبکه‌ی اتریوم را به شبکه‌ی خود می‌افزایند تا رقبایی جدی برای اتریوم محسوب شوند».

رؤیای میلیاردر شدن در ارزهای دیجیتال را فراموش کنید!

هیچ راهی وجود ندارد که ما بتوانیم به طور ناگهانی و بدون هیچ خطری پول‌دار شویم. اگر علاقه‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال و حوزه بلاک‌چین هستیم بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهیم. صدها راه اصولی و درست برای کسب درآمد با استفاده از ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. فناوری بلاک‌چین بستری مناسب برای ایجاد محیط مالی امن و شفاف است که افراد علاقه‌مند به‌سادگی با کشف حوزه موردعلاقه خود می‌توانند در آن زمینه فعالیت و یا کسب درآمد کنند.

ورود به فعالیت‌های هرمی و پانزی مانند دابل‌وی تنها رؤیای پول‌دار شدن در یک شب را به ما القا می‌کند. حتی اگر هم یک درصد امکان داشته باشد و در این مدل کلاهبرداری‌ها به سود برسیم، سرمایه‌ای را به دست آورده‌ایم که حاصل از ضرر و زیان عده‌ای از افراد ناآگاه است که سرمایه‌شان به باد رفته است.

سخن پایانی

هرکسی که به ما گفت با سرمایه کم و جذب زیرمجموعه در ارزهای دیجیتال می‌توانیم ثروتمند شویم، کلاه بردار است و داریم فریب یک شبکه کلاهبرداری را می‌خوریم. باید به‌سرعت محل را ترک کنیم و گول این افراد را نخوریم. خرید ارز دیجیتال در ایران یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو است که در بین جوامع مختلف بسیار زیاد شده است. به جای پیوستن به این طرح‌های هرمی و پانزی می‌توانیم از راه‌های خیلی بهتری کسب درآمد کنیم.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا