خودروسازان لوس و بی مزه؟!؟

اخبار بازار ایران؛ حسن خسروی – بعد از پایان جنگ تحمیلی و ماجرای غم‌انگیز و ناموفق خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا؛ همواره شاهد فقدان کارآمدی خودروسازان و عدم همراهی و همکاری آنها با دولت و مردم بوده‌ایم که آسیب‌شناسی و علل و عوامل عمدی یا غیرعمدی بودن این مسئله نیازمند مطالعه‌ای کارشناسانه می‌باشد.

به نظر می‌رسد که منفعت‌طلبی ناجوانمردانه سهامداران؛ دستور شعاری بی‌چون‌وچرای حمایت از تولید داخلی و شاید هم ترس از ایجاد آشوب‌های کارگری و اجتماعی؛ دولت‌ها آنقدر خودروسازان را لوس و بی‌مزه بار آورده‌اند که حد و حساب ندارد؟!؟ چهل سال است مردم را از داشتن خودروی باکیفیت؛ ایمن؛ زیبا و ارزان محروم نگه‌داشته‌ایم. واقعاً چرا؟!؟ آیا این خیانتی عمدی و نابخشودنی نیست؟!؟ چهل سال است مردم مجبورند ارابه‌های مرگ سوار شوند و پاسخ این‌همه مصیبت و تصادف و سوانح رانندگی و کشتارهای دسته‌جمعی را چه کسی باید بدهد؟!؟ چهل سال است اجازه نمی‌دهیم مردم حق انتخاب و خرید خودرو مناسب و باب دل خود را داشته باشند؟!؟ واقعاً چرا؟!؟

اگر به‌اندازه ذره‌ای؛ پاسخگویی شرافتمندانه در خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا وجود دارد لطفاً رسماً اعلام کنند باوجود چهل سال حمایت بی‌چون‌وچرا از آنها؛ در سال گذشته چند دستگاه خودرو به اروپای غربی صادر کرده‌اند؟!؟

جالب است که همه خودروسازان؛ مجهز به ساختمان‌های عریض و طویل و مراکز بزرگ تحقیق و توسعه و…. هستند اما واقعاً نتیجه جز ضرر و زیان و مرگ‌ومیر مردم و نارضایتی شدید مصرف‌کننده و مشتری چه بوده است؟!؟ از همه اینها بدتر؛ وضعیت ارباب رعیتی و بی‌کیفیت نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش و گارانتی و… است.

برخی کارشناسان معتقدند؛ این تصادف نیست که سرنشین خودرو را از بین می‌برد؛ بلکه قطعات تیز و برنده و بی‌کیفیت است که سرنشین را زخمی کرده یا می‌کشد. شما ایمنی ماشین‌هایی حتی بسیار قدیمی مثل بیوک؛ شورلت؛ کادیلاک و… را نگاه کنید با تکنولوژی پنجاه سال پیش و مقایسه کنید با محصولات امروزی ایران‌خودرو و سایپا. صدالبته سهم بزرگی از این ناکارآمدی و ناله و نفرین مردم برمی‌گردد به انتخاب و انتصاب مدیران غیرمتخصص و بی‌کفایت که هیچ سررشته‌ای از خودرو و صنعت خودرو نداشته و ندارند. به نظر می‌رسد که خودروسازان نه‌تنها هیچ گلی به سر کشور نزده‌اند؛ بلکه این‌همه حمایت دولت‌ها (خواسته یا ناخواسته) از خودروسازان؛ فقط و فقط آنها را لوس و بی‌مزه‌تر کرده که هیچ‌کس از رفتار و کردار و محصولات آنها راضی نیست. آیا وقت آن نرسیده که اجازه دهید تا مردم؛ خودروهای زیبا و ارزان و باکیفیت خارجی سوار شوند.؟!؟

باز کنید پنجره را تا نفسی تازه کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا